Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 932hk 3bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: Sävar B230 8v budget Drag race test motorn! 770hk 2.53b

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Sen stämmer inte jämförelsen att dela med laddtrycket.
Grundmotorn har ju lika mycket friktion som turbomotorn med så turbons hästar är utan extra friktion.
Om grundmotorn har 50 hästar i friktionsförlust på max effekt och man kör 4 bar absolut kan man dra av 150 hästar innan man börjar dela med laddtrycket.
För att få fram en teoretisk sugmotoreffekt då.

Erland

Sen en detalj till som inte stämmer mot verkligheten.
Ska man kolla turbomotorns sugmotoreffekt ska man köra utan tryckrör.
Jag anser det drar iväg väldigt med sugmotoreffekt på motorer med väldigt milda trimgrader då man räknar fram sugmotorns effekt med division mot laddtrycket.
Det blir fel.

Men det talar ändå om hur pass bra sugmotorn är, även om siffran är tokig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:friktionen ökar nog med ladd men inte så mycket och det är en av fördelarna med turbo. indikerad effekt är inte så intressant i vår värd. skulle nog gå att öka effekten med finare kolvringar och torsump på 8500rpm en hel del också men det är dyra hk.

jo kylaren är grym men man måste tänka på att pullet på högt laddtryck bara är 3sekunder och att vi kör vatten från vatten nätet. en jäkla massa massa och tröhhets moment i all aluminium och vatten i den också. kylaren är sen största medell mest byggd för vassa v8 turbos.

då man gör ett effektivitets diagram på en laddkylare så väntar man tills tempen stabiliserar sig i en test rig. vi gasar några sekunder. vi har en öppen npt insugs temp givare som är rätt snabb på full gas. (det är skillnad på teori värden och verkligheten så det går inte räkna som vanligt)

erland varför tror du motorerna ger så bra "sug effekt" per liter för jag och tommy? man kan till och med räkna på många turbo v8:or med två ventils toppar med väldigt bra toppar utan att de är över 100hk/litern sug.

mvh jens
Jag brukar tänka som så att verkar det för bra så stämmer det nog inte nånstans.
Men det kan också vara så att era motorer är bättre än deras.
Bromsa motorn utan turbo så ser du vad den ger som sugmotor.
Jag hade kollat alla kalibreringar för att vara säker.
Vilken lufttemp korrigerar du efter? Det ska inte vara insugstempen utan tempen på luften som turbon tar in.
Stämmer tryck och temperaturgivare? Stämmer varvräknaren? Vem har kollat och kalibrerat dom?
Om varvräknaren visar för mycket får du mer effekt eftersom dynon mäter vrid.
Min rulle mäter effekt och blir varvet för lågt så får jag för mycket vrid och effekten på fel varv men effekten stämmer fortfarande.
Sen hade jag kollat kalibrering på dynon med en vikt varje dag.
Sen kan man inte räkna en peak siffra som uppstår av något annat än motorns effekt som maxeffekt.
Därför sveper jag alltid förbi maxeffekt och börjar så långt ner jag kan för att allt ska stabilisera sig.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan va lugn erland allt är väldigt noga kalibrerat och den är körd som ren sugmotor också om du vill läsa om det så gå till början i denna tråd. först med weber 48 med 42 halsring och sug grenrör sen med efi insug och 0.38 bar laddtryck.

har 100% koll på vågen, insugstemp, korrigeringar, rpm. en digetal varvräknare är väldigt exakt och väderstationen är både kalibrerad exakt och är av typen kostar 8000+kr (ingen jula skit) som är inbyggd i dynon. skulle nog på stå att jag har en av de nogranare kalibrerade bänkarna i landet och avrundar alltid åt hållet så det blir nån 0.1hk mindre på vågen inte åt andra hållet.

brukar speciellt på turbo motorer va noga med att ange okorigerad effekt också.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Ja varvräknare har du väl i sprutet, svårt att få den att visa fel ;)
///AMG
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jens Gustavsson skrev: erland varför tror du motorerna ger så bra "sug effekt" per liter för jag och tommy? man kan till och med räkna på många turbo v8:or med två ventils toppar med väldigt bra toppar utan att de är över 100hk/litern sug.

mvh jens
Är lättare att få mer litereffekt ur en mindre motor, kolla på dagens hojmotorer, 180-200hk ur 1000cc är inga problem.
Ta sedan en ProStock motor på 500kubiktum = 8.19liter, dom värsta ger runt 1500hk runt 180hk per liter.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo ingen gammal mekanisk varv räknare här :) . både insprutningen och bänken har bra digitala varvräknare som alltid stämmer mot varandra och de har helt separata. en sån räknare visar rätt eller inget alls :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo jimmy det stämmer till stor del.

men det beror på varvtal och vi varvar inte mer än en v8 av full race modell. de har också mer flöde på cylindervolym med sina fina toppar. men jag tror en usa v8 av pro mod typ skulle ge väldigt mycket mer effekt utan alla regler så klart. de är begränsade överallt nu förtiden.

men som i fallet med en volvo 8v på 2.7Liter och en på 2.3liter så är det mycket toppen som sätter stopp på sug effekten för den går inte att få tillräckligt stor eller tillräckligt med flöde.

en volvo 16v är en annan sak. den kan man få flöda tillräckligt för bra fyllnadsgrad på 3 liter och 8000rpm med en bra portning och lite större ventiler. de ger också mycket mer effekt/liter än vad alla 2v toppar kan ge. bra exempel va magnus boströms 16v turbo som vi dyna här för några år sen den gav 270 "sug hk" på 2.5liter. min 8v motor ger 220hk på 2.3 liter om man räknar bakvägen. men det är bra för en 2ventils topp :thumbright:
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

min 16v på 2.6 liter gjer 245hk på hjulen vid 0.4 bar. (enem z7 kammar, 66mm turbo, portad, 36-33 ventiler, bensin)
räknar man baklänges blir det 175hk vid sugmotor.
jag tyckte det stämde rätt så bra vid 1.2 bar med, då gav den 390whp.

Hadde varit roligt att på köra en så här extrem motor i min rulle.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:du kan va lugn erland allt är väldigt noga kalibrerat och den är körd som ren sugmotor också om du vill läsa om det så gå till början i denna tråd. först med weber 48 med 42 halsring och sug grenrör sen med efi insug och 0.38 bar laddtryck.

har 100% koll på vågen, insugstemp, korrigeringar, rpm. en digetal varvräknare är väldigt exakt och väderstationen är både kalibrerad exakt och är av typen kostar 8000+kr (ingen jula skit) som är inbyggd i dynon. skulle nog på stå att jag har en av de nogranare kalibrerade bänkarna i landet och avrundar alltid åt hållet så det blir nån 0.1hk mindre på vågen inte åt andra hållet.

brukar speciellt på turbo motorer va noga med att ange okorigerad effekt också.

mvh jens
Jag får det till 92 literhästar. 109% VE.
Jag har för mig att vi pratat om det innan, att du lägger till effekt för massaccelerations förluster i bänken.
Hur mycket accelerationsförluster läggs till på denna? Okorrigerad, vad ger den?
Jag kollade lite LS turbomotorer och hittade en som var bromsad N/A till 505 hästar med headers.
Turboinstallationen var med originalgrenrör, en turbo och omräknat gav den bara 472 hästar.
Det kan ju vara så att med deras stora motorer får de så mycket effekt att det helt enkelt blir för mycket om de tar i.
Den motorn hade dragit 3:an i en T56 låda direkt.
Vad kör man egentligen för låda i en motor med 1000Nm i vrid om man skulle få grepp?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:jo ingen gammal mekanisk varv räknare här :) . både insprutningen och bänken har bra digitala varvräknare som alltid stämmer mot varandra och de har helt separata. en sån räknare visar rätt eller inget alls :thumbright:

Jag använder ett motorinstrument som tar signal från både tändspolens och ett tändstifts tändkabel.
Den visar varvtalet digitalt.
Kan man räkna med att den visar 100% rätt?

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Nej det kan man tyvärr inte. Tändkablar kan ha för mycket störningar, de måste man kolla till varje repa.

Jens däremot har givaren på dynoaxel tror jag, det har inte alls störningar vanligtvis.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Glöm inte att korrigera för varvtalet. Högre varvtal ger mer effekt. En normalt "bra" trimmad motor ger ca 100hp/liter vid runt 7000rpm och man kan oftast räkna hem de flesta motorer så enbart genom att räkna om för varvtalet.
En 1000cc som ger 180hp vid 13000rpm t.ex går enkelt att jämföra genom att räkna om till referensvarvtal 7000rpm. Den hade då gett 96,9hp där vilket stämmer bra med normen.

Varsågod! :)
Pro-Mille skrev:
Jens Gustavsson skrev: erland varför tror du motorerna ger så bra "sug effekt" per liter för jag och tommy? man kan till och med räkna på många turbo v8:or med två ventils toppar med väldigt bra toppar utan att de är över 100hk/litern sug.

mvh jens
Är lättare att få mer litereffekt ur en mindre motor, kolla på dagens hojmotorer, 180-200hk ur 1000cc är inga problem.
Ta sedan en ProStock motor på 500kubiktum = 8.19liter, dom värsta ger runt 1500hk runt 180hk per liter.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:18 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jarmo Y skrev: Jens däremot har givaren på dynoaxel tror jag, det har inte alls störningar vanligtvis.
Och den stämde mot motorstyrningen.
Och motorstyrningen är ju den som har absolut störst koll på vilket varv motorn har.
Skulle den tappa kontrollen så märks det omdelbart, det lovar jag ;)
///AMG
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

är ute och grejar nu då man är nr 2 igen. snuvig och febrig men man kan ju inte ligga hemma och vila nu!

har monterat en ladd regulator med justerbar volt upp till 15v sen gett motorn lite servis.

ska byta ut en 044 pump till i morgon samt sätta över spridarna från B18 då är den redo för vidare äventyr.

mvh jens
Skriv svar