Jens Gustavsson skrev:friktionen ökar nog med ladd men inte så mycket och det är en av fördelarna med turbo. indikerad effekt är inte så intressant i vår värd. skulle nog gå att öka effekten med finare kolvringar och torsump på 8500rpm en hel del också men det är dyra hk.
jo kylaren är grym men man måste tänka på att pullet på högt laddtryck bara är 3sekunder och att vi kör vatten från vatten nätet. en jäkla massa massa och tröhhets moment i all aluminium och vatten i den också. kylaren är sen största medell mest byggd för vassa v8 turbos.
då man gör ett effektivitets diagram på en laddkylare så väntar man tills tempen stabiliserar sig i en test rig. vi gasar några sekunder. vi har en öppen npt insugs temp givare som är rätt snabb på full gas. (det är skillnad på teori värden och verkligheten så det går inte räkna som vanligt)
erland varför tror du motorerna ger så bra "sug effekt" per liter för jag och tommy? man kan till och med räkna på många turbo v8:or med två ventils toppar med väldigt bra toppar utan att de är över 100hk/litern sug.
mvh jens
Jag brukar tänka som så att verkar det för bra så stämmer det nog inte nånstans.
Men det kan också vara så att era motorer är bättre än deras.
Bromsa motorn utan turbo så ser du vad den ger som sugmotor.
Jag hade kollat alla kalibreringar för att vara säker.
Vilken lufttemp korrigerar du efter? Det ska inte vara insugstempen utan tempen på luften som turbon tar in.
Stämmer tryck och temperaturgivare? Stämmer varvräknaren? Vem har kollat och kalibrerat dom?
Om varvräknaren visar för mycket får du mer effekt eftersom dynon mäter vrid.
Min rulle mäter effekt och blir varvet för lågt så får jag för mycket vrid och effekten på fel varv men effekten stämmer fortfarande.
Sen hade jag kollat kalibrering på dynon med en vikt varje dag.
Sen kan man inte räkna en peak siffra som uppstår av något annat än motorns effekt som maxeffekt.
Därför sveper jag alltid förbi maxeffekt och börjar så långt ner jag kan för att allt ska stabilisera sig.
Erland