Sida 71 av 87

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: sön apr 07, 2013 9:50 am
av blackadder
Hade ni haft tillräckligt stor svarv hade du ju kunna gjort fälgarna i den.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: sön apr 07, 2013 10:51 am
av Tegheim
Det har vi :-)
Flera stycken faktiskt. Den "lilla" tar ca 1.6meters diameter, och sen har vi även en karusellsvarv. Dessa CNC då. Har även manuell svarv som jag svarvat om mina MC-fälgar i utan bekymmer.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: mån apr 08, 2013 4:59 pm
av Tegheim
Har börjar lite lätt på centrumbult-hub i CADen. De mesta måtten har jag fått ifrån Ronnie på http://www.hilmersson-racing.com eftersom han hade likadan fälgar på sin Manta, men jag ska ändra lite så det passar mig bättre.
Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: lör apr 13, 2013 12:28 pm
av Tegheim
Lite motivations-brist är närvarande. Trodde att jag skulle gå på varvstoppet när jag fick ner bilen på egna hjul, men så har det inte blivit.
Var ju som sagt och hämtade BBS-fälgarna förra helgen, och i brist på intresse, så digitaliserade jag fälgarna igår. Har också vägt dem. 8.08kg utan däck får väl anses bra.

Bild

En snabb hub gjorde också, mitt största problem är att få plats med hjulen innanför skärmarna. Bilen är för smal :) Vill ha en så smal adapterhub som möjligt, men samtidigt måste det finnas lite styrka kvar i den. Får se hur jag gör där. Kanske blir nya hjulnav istället...?

Bild

Såhär ser ju fälgarna ut på ett ungefär, alla viktiga mått stämmer, och resten är sånär som nån millimeter rätt. Nördigt, kanske, men jag finner en ro i att sitta och rita. Väldigt avslappnande.

Bild

Såhär kan det se ut när man sätter ihop paketet.

Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: lör apr 13, 2013 10:46 pm
av Dallleee
Stiligt!

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: sön apr 14, 2013 10:43 pm
av Amders
Går det inte låsa muttern på något bättre sätt, när muttern når pinnen har ju hjulet redan börjat lossa.
BPW Lastbilssläp-nav låser lagermutter smidigt. Invändigt längst ut i muttern finns ett kuggsegment och axeln har et spår där man skjuter in ett lås som låser allt ihop.
http://evolution.skf.com/wp-content/upl ... orden2.jpg

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: mån apr 15, 2013 3:23 pm
av Tegheim
Man behöver inte låsa den alls egentligen. Men man brukar sätta en sprint för att slippa köpa ny mutter :)
Man lär ju känna om det börjar lossna ganska fort. Sen är detta i Solidworks mest för show.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: mån apr 15, 2013 4:47 pm
av Kadett4wd
Med grövre tapp får du lättare mutter och starkare tapp fastän godset är lika tjockt som i din tapp du har nu. :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: mån apr 15, 2013 7:50 pm
av freddan302
Blir det inte lite kaka på kaka när man skruvar fast en hub för centrumbult i en med 5-bultat?
Det blir ju fränt men hur blir det med vikt och sånt? Fälgarna var ju lätta men tjänar man nåt märkbart genom detta vs. vanligt 5-bult?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: mån apr 15, 2013 8:07 pm
av Kadett4wd
jo det blir det,, jag påtalade det nån annan gång i nån annans tråd,, gisses vilket liv det blev *S*

Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: mån apr 15, 2013 8:38 pm
av magnaten
Ang centrumbult..det är ju skitfränt,räcker inte det som anledning?
:D

Med vänlig hälsning,

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: tis apr 16, 2013 7:32 am
av Tegheim
Totalvikten är lättare ändå. Plus att man har vikten närmare centrum.
Lite orättvist att jämnföra mina 17" plåt med 19" magnesium iof. Men säg att vi lägger ett par vanliga 19" alu bredvid så är viktskillnaden stor. Ska se om jag kan väga åt er :-)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: tis apr 16, 2013 11:16 am
av Daniel-635
Ser fint ut !

Jag satt och tittade på annonser på hjul till min brukis BMW 120d

Hittade fina original fälgar till rätt pengar men dessa 18" fälgar väger 11,9 kg styck (8,5x18") :doh:
Original hjulen jag har på idag med 7,5x17" väger 10,3 kg st.
Med punkterings fria PZero 225/45-17 22,5 kg inkl däck.


8,08 Kg är extremt lätt inget snack om saken.

På Elmia fanns en 19 eller 20" Breyton fälg till BMW som vägde kring 8 kg, men de kostade 22´000 kr STYCK

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: tis apr 16, 2013 11:33 am
av Steve
Tegheim skrev:Totalvikten är lättare ändå. Plus att man har vikten närmare centrum.
Lite orättvist att jämnföra mina 17" plåt med 19" magnesium iof. Men säg att vi lägger ett par vanliga 19" alu bredvid så är viktskillnaden stor. Ska se om jag kan väga åt er :-)
19" magnesium med 5-bult(lär säkert vara lätt att hitta ;) ) vs. 19" magnesium med centrumbult och adapter då?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Postat: tis apr 16, 2013 4:03 pm
av Tegheim
Det är ju en helt annan sak.
Men nu var det ju så att jag hade tänkt köra på 17" plåt, och kom ifatt dessa DTM-fälgar av en slump. Då låter man inte bli :)
Vad väger ett däck 255/35-19" ungefär?