Sida 71 av 100

Postat: fre jun 27, 2008 6:25 pm
av Rogge
Tommy Luhr skrev:stod faktiskt och vattenslipa det samtidigt som jag duscha, haha perverst? :roll: )
motorporr på hög nivå? ;)

ser bra ut annars, ur en amatörs synvinkel ;) hoppas på 4 siffrig effekt nu :)

Postat: fre jun 27, 2008 6:49 pm
av Tommy Luhr
ja man måste vara intim med motordelarna så dom skapar ett personligt band, det blir hårdare för delarna att skiljas från varandra och mig då vid en bänkning :wink:


Det är vanligt slag i en vanlig motor hehe :)

Postat: fre jun 27, 2008 7:01 pm
av calle Bengtsson
80mm :) eller säg 82 ¨grejerna för länger sig på Fullgas :evil:

Postat: fre jun 27, 2008 9:31 pm
av Finnsebbe
Det är helt rätt som Halvarsson säger, man skall ha större gap på andra ringen, det just därför att trycket under första ringen skall vara avsevärt mycket mindre än i förbränningsrummet. Tryckdifferensen över första ringen gör att ringen trycks mot cylinderväggen och tätar bra. Fattar inte hur Totalseal rekommenderar annat.

Postat: fre jun 27, 2008 9:55 pm
av Tommy Luhr
calle Bengtsson skrev:80mm :) eller säg 82 ¨grejerna för länger sig på Fullgas :evil:

0,1mm/1000rpm är väll en huvudregel vad gäller kolvfrigång i en motor?

Det skulle innebära att jag blir tvungen att vara 20 000rpm för att få den i 82 slag hehe..

Det är en stor och stabil pjäs parner veven och tål nog mycket stryk innan den bli ledsen i ögat.

Finnsebbe: Tydligen har dom rekomenderat så i långtid Totalseal, det var ju andra sätt att bygga motorer på förr.

Men skall jag vara ärlig så krävs det inte så många raketforskare för att räkna ut det så jag förstår inte varför dom inte ändrat de..

Sen förstår jag absolut inte varför dom säljer gapeless ringar som är gjorda för en kombination av vanlig ring på första ringen och en gapeless på andra steget.
Det är ju om möjligt mer sjukt de..

Postat: fre jun 27, 2008 11:44 pm
av Fredde Holmgren
Jag har kört med större gap på andra ringen några år nu, kikade nu i CP pistons tabell, där är det rekommenderat större gap på andra ringen. Men vad som är bäst egentligen det kan man ju fråga sig.. kanske inte spelar nån större roll egentligen men jag tror iaf på större gap.

Hej Tommy

Postat: lör jun 28, 2008 12:23 pm
av calle Bengtsson
joo jag måste bråka lite med dig... den ser fin ut veven din, känns braa med Billet vev när man ska åka med ditt effekt uttag,

appro på kolvringar har jag åkt ett 12timmars lopp med felmonterade olje skrapringar, motorn spikade inte sönder drog mer olja 1,5 liter per 1,5timme Men motorn gick ruggigt bra :) B230ET Masserad,

sorry för OT

Postat: lör jun 28, 2008 3:36 pm
av Tommy Luhr
Ja Parner veven verkar vara bra tilltagen faktiskt.
Måste ju passa på att tacka Parner som gjorde bra pris på veven Mot att han får dekaler på bilen.
Tack!
Btw, Han är jätte trevlig och inte alls dryg eller seg som många på tpc tycker.

Har handlat delar av han i många år och bara haft ett par innerfjädrar som jag funderade en smula på.

Kör ju med parners stakar och dom styr skitfint på veven.
Riktigt kul att se.

Funderar på att jag skall åka och slänga på oljetråget på motorn.
Men skulle vilja dra någon tätning i svetsskarvarna på insidan först, plus att jag vill ha något sorts när före oljehålen, ifall något stuper sönder slipper oljepumpen rasa iaf.

Får gå in på ok och köpa spackelnät och limma i.

Men fråga är om det sitter kvar om man drar silicone på rf, kanske släpper?

Postat: lör jun 28, 2008 5:10 pm
av j björk
Jag tänkte sätta filter i slangarna från tråget, tror det ska finnas hydralgrejer man kan använda.

Då kan man ju kolla filtren utan att ta ner tråget också.

Nu har det inte blivit några filter för mig ännu iaf. vissligen..

Postat: lör jun 28, 2008 7:39 pm
av Tommy Luhr
nej jag klippte till ett par alufilter och limmade på i trågt (bilder kommer) håller på att porta nu.... suck.. hela jag vibrerar tror jag haha.

Satan vilket jobb att bara grovporta kanalerna..

Men är skarpt på g, tyvärr blir sturningarna lite korta när jag tar dom med taket på insug samtidigt som dom sitter lite lägre i brunnarna.

Men det blir 4-5cm styrning iaf, "de fåla döööga" som Eddie säger..

Blir en öl ikväll nu och slappna av lite hehe.

Postat: lör jun 28, 2008 8:59 pm
av Kadett4wd
Vad har du för stift och grovkarvar med?

jag har typ päronformade och runda med bara 6st skär.. karvar så man får vara försiktig till o med

Postat: sön jun 29, 2008 2:06 pm
av Tommy Luhr
Kadett4wd skrev:Vad har du för stift och grovkarvar med?

jag har typ päronformade och runda med bara 6st skär.. karvar så man får vara försiktig till o med
Jo jag har en del alustift av olika modell, men det tar tid ändå. taket är ju lyft runt 8mm så det är lite att köra i kanalen, sen om man trycker på för mycket så kan det ju hugga och förstöra ett stift, har lite långt utstick på en liten och inte så stabil maskin.
Till det jag kommer åt har jag en stabilare Atlas copco med lång hals.

Men det går så fint med den lilla, man har fin kontroll på stiftet så det funkar..

Postat: sön jun 29, 2008 7:03 pm
av peppe
Tommy Luhr skrev:Peppe, det vore himla kul att nå 1000hk, skall jag vara ärlig så har jag helt sjuka fantasier om effekt och tider på strippen haha.

Men något måste man ju få ha som sexualdrift hehe

Jag har en 550hk motor ståendes som inte gör någon nytta, den kan du få låna om du kör båten iförd stormtrooper dräkt och skriker att du skall ta över världen till alla du ser hehehe :thumbright:


Har gjort iordning kolvarna med stakarna nu ikväll så det skall i imorgon.
Blev tvungen att montera drag på flickvännens bil idag för det skulle tydligen köras hästtransporter :)

Mer uppdatering imorgon, trött nu :)
Jag garvar fortfarande. Jag är helt klart med på din idé =)

Ser fö himmla bra ut allt. Go motor.

Postat: sön jun 29, 2008 8:26 pm
av j björk
Du jobbar på :thumbright:

Men jag har inte riktigt förstått mig på dina toppar?
Du höll ju på med en kraftigt ombyggd prototyp med plastade kanaler.
Är det den du ska förverkliga nu då?

Den gamla toppen, var den inte så intressant längre?
Sitter det bara en "dummy" på motorn på bilderna?

Den gamla underdelen blev väl dålig, eller blocket rostade i loppen iaf.?

Postat: sön jun 29, 2008 9:38 pm
av Tommy Luhr
den som jag plastade var en prototyp och är nu verklighet.
det är nytt block och allt.

Fick ju gå igenom det mesta.
Skall skriva ihop en lite historia om det senare eller imorgon:)

Det är nog mycket som jag inte skrivit kanske..

det kommer...