Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
fugazi
Forumsberoende

Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen

Inlägg av fugazi »

@patrik:
"bokför juh aldrig topplocken jag gör" ?
Hur tänker du då?
Är det inte bra att skriva ner så mkt data som möjligt för att sedan få feedback från kund/provkörning o.s.v, och sedan kuna gå tillbaka och se vad som vart rätt/fel?
Har du allt på disketten (i huvudet)? :hihi: Och vad händer isf när den krashar (minnet är ju bra, men kort. Iaf för min egen del)?

Hur gör ni andra?

(off topic?)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänker inte... det sitter i ryggmärgen ;)

Svårt att förstå för mängder av folk är jag mycket väl medveten om.
Men man har juh vissa 'ramar' att gå efter då man portar en topp.
Min 'ram' är baserad på vilken ventildimension man har.
Sen finns det variabler i detta som jag måste in å mala i märgkvarnen med.
Ventillyft,insug, etc etc.

Men det brukar bli bra =)
Jag har en lite hård men hjärtlig 'slogan',,
'flödesbänkar är till för de som inte kan porta'
riktigt elakt för den som missförstår.. men det är lixxom bara på kul.
Typ ironisk sarkasm, eller hur man ska förklara det.
Med glimten i ögat lixxom..

Edit: varje topp är en ny topp! är väl ungefär så jag tänker om jag tänker på nåt vis.
Skulel jag göra anteckningar skulle jag bara missförstå dem *lol*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kan se det många pratar om att det kan skilja 20hk (oftast 20-30cfm borta på höga lyft) från en topp till en annan i en flödesbänk då det är väldigt lätt att få turbulens över 9-11mm lyft på B20. jag tror man kan ha hur bra portnings öga som helst men man kan inte se skilnaden mellan en bra och en dålig B20 topp då det är väldigt hår fint om den ska fungera eller ej. möjligt vis kan de som flödat väldigt många B20 toppar se lite mer men utan den erfarenheten =omöjligt nästan skulle jag säga!

jag flödar alltid B20 2-4-6-8-9-10-11-12-13-14-15-16mm lyft då det hinner hända mycket på var mm över 8mm.

utan bänk och en B20-530- 531 topp är man rökt men jobbar man med 16v toppar och fina eftermarknads v8 toppar och MB 2v mm så är det inte lika viktigt med bänk helt klart!

de som säger att de inte "behöver" flödesbänk brukar dölja nått är min erfarenhet :hihi: jag säger inte att det inte fins bra toppar som inte är flödade men att det är en stor fördel om man har testat lite där men som med alla saker i denna värd så måste man använda maskiner rätt annars är det inte till nån nytta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Nu får du inte tro jag enbart portar 16v toppar.. tycker det har låtit så flertalet ggr.
Första topparna jag portade i mitt liv var Saab V4, sen lite B20 typ ett tiotal kanske.
för å gå över på Opel 8v gjutjärn och alu.
sen massa saabtoppar.
Samt några Volvo 531 har det blivit genom åren, men oftast låter jag andra göra dem. har bara gjort åt kompisar utan betalt.
Inte min marknad lixxom.
16v topparna började jag porta långt senare, kanske mitten på 90 talet.
Och jag har inget att dölja, som sagt. bokför bara inget.
Roligaste 8v toppen att porta tycker jag är Opel 8v C20ne.
Massvis med matrial att gräva i.

Ingen topp har gått dåligt, roligaste exemplet var just den där B20 motorn jag pratade om tidigare.

aja.. hursom.. tyckte bara det var lustigt att förbrnningsrumemt inte gav nåt, när jag själv upplevt det ger massor.
Och läst i gamla R-sport rapporter om olika rum som gett olika effekter.
///AMG
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev: utan bänk och en B20-530- 531 topp är man rökt men jobbar man med 16v toppar och fina eftermarknads v8 toppar och MB 2v mm så är det inte lika viktigt med bänk helt klart!
Stämmer bra. Just idag jag tänkte igen att varför 8valve volvotopparna har gjort så att de är svåra att porta, ingen annan topp är lika svårt, det ser man i flödesbänk, bara turbulens när det blir dags att måste börja flöda :hihi:
Jag har just kämpat med 531 topp, tid har gått massor, blev tvungen att göra ett fena före svängen, att får bort turbulenser. Vågar inte ta mer av svängen och har inte 531 topp som kan slipa sönder först. Om det blir hål i innerradie, det är svårt att svetsa, toppen är redan färdig så det får vara nu så som det är, fast minsta dia blev nu liten med fena, har ca. 315fps innan svängen. (14mm/263cfm/48mm) men turbulens försvann så det är bra.

Erland, b18 topp tog inte så mycket tid, därför att jag gjorde den utan flödesbänk. Just användning av flödesbänk gör det att tid börjar rinna.. :lol:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jarmo Y: Riktigt fina siffror på 531 toppen där.
Det är inte många som har fått ut dom flödena ur en sådan topp.
Jag har en lite prototyp 531 som jag arbetat på en del som snart är klar som är med i ditt flöde där.
Jag har inte gått ut nått nämnvärt vad den flödar än men den hänger med i ditt flöde.
Jag har nog lagt 80 timmar med svets, prototyper, svarvning, fräsning och portat sönder två riktiga toppar för att komma dit jag är idag på den 3dje toppen som nu håller måttet och går att åka med.
Det skall bli en riktigt vass topp är det mening som kommer att sitta på en 2,7liters underdel.

Kommer gå ut med mer information om denna toppen när jag har gjort klart den och flödat den i slutgiltig form.
Men fy vilket otorligt jobb jag lagt ner på att skapa innerradien på denna topp.
Det är hårfin skillnad mellan fiasko och total lycka.
Vilken storlek på ventiler har du Jarmo?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Det är hårfin skillnad mellan fiasko och total lycka.
jo så är det i volvo topparna. tommy fortsatte flödet på din B20 topp att öka med jämna steg från 9-10-11-12-13-14-15-16mm eller vart det nån svacka nånstans?

kul att höra att det portas värsting 531 i finnland också :thumbright: bland det värsta man kan ge sig in i helt klart och man kan bli galen i flödesbänken då det inte blir som man vill eller tycker det skulle bli på de topparna :hihi:

en sak vi i sävar har jobbat extra mycket med i vinter är att få insugnings rören att samverka med topparna, tänk att så många glömmer bort att de måste fungera tillsammans. vi har sett fina toppar och fina insug tillsammans skapa dåliga flöden och oljud i flödesbänken. jobbigt men intresant :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har styrningen i std höjd så det går inte lyfta så mycket men den är svår att få att hålla i flödet, vill avlösa snabbt.
Kanalen är inte mycket portad då jag hade lite erfarenhet av b20s vattenkanaler.
Jag ökade inloppshålet en aning sen är nästan allt tagit i innerradien där det är som svårast.
Sen har jag gjort lite mer på tändstiftssidan i förbränningsutrymmet.
Men det lilla som skiljer våra toppar Jens kan skilja i mätutrustning så dom är säkert bra lika.
Jag räknar på att nå 450hk vid 1,2-1,4bars ladd med gt37a med den toppen.
Avgas tycker jag flödade minst lika bra (dåligt) som en 531a.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

531 har 48/38 ventiler, insugstyrning flyttad 2.2mm, toppen är också flyttad, finns 6mm mellan vägg och ventil, avgasstyrning inte flyttad. Djup insugsäte, kanske 2mm under ytan så tallrik kommer inte över decket förran ca. 14mm. Djup venturi 0.91. 44mm fläns, golvet är original till svängen.
Ingenting har svetsat, förbränn,rum behöver inte svets nu när jag flyttade ventilen mot flänsen, men innersväng blev däremot hemskt, vågar inte göra mjukare radie, fena hjälpte turbulens men vad tycker bromsbänk om fenan :roll:
Flöde är 2mm mellanrum: 48. 87. 132. 179. 221. 251. 263. 258.
Ventil öppnar 15.3mm, hittades billigt catcamskam, slät nose, får se hur det blir med det. 2.9 motor.

Nej, det finns mycket bättre svetsade toppar i finland, men denna går bara till folkracemotor :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

kul med så mycket info på toppen jarmo :thumbright:
Djup insugsäte, kanske 2mm under ytan så tallrik kommer inte över decket förran ca. 14mm

gör du så för att få inner radien kortare eller för att få lite mer styrning (ordning) på luften efter ventilen i förbräningsrummet?

vad kör de för vinklar i ventilsätet och på ventilen?

vad kör du med insugningsröret på då du flödar eller med en modellera radie?

om det inte är allt för hemligt så vore det väldigt intresant att få se några bilder. (du kan maila dem så lägger jag upp dem)

mvh jens
jens@savarturbo.se
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

http://s1056.photobucket.com/albums/t366/jarmoyp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tog några bilder på usb kamera, inget speciellt man kan se av bilderna därför att det finns inget speciellt.

Säte är 75.55.45.40.30, ventil har skarpa 3-vinklar, provt helt rund tallrik också men allting gick åt vilse, turbulens blev sämre på alla lyft.

Sänkte insug att kunde få jämt kona runt ventil och att ventil går inte över deck, första kamval var 13.6 lyft av kunden, till slut fick övertalas honom att man gör inget med det, annars hade kanske sänkt mer.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Intressant med fena.
Provade det i en 530 topp utan resultat tyvärr.

Kommer inte ihåg om jag provade det i min 531a som jag gjorde nu.

Vad är anledningen till att du flyttade ventilen in mot inerradien?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Problemet med 531 toppen är att arean finns på fel ställe, mot cylinderväggen.
Sen som original är korta radien helt rak sedd från ventilen.
Jag har börjat plasta igen hela överhänget mot cylindern och gör kanalen endast 42mm bred utan att tappa flöde.
Min bästa 531 med 50mm insugningsventil flyttad 3mm i sidled flödar med 2mm mellan lyften med insug:
55-111-168-214-245-252-256-257. Min bästa avgasport med 40mm:s ventil flödar med rör efter port:39-82-107-130-153-172-184-191.
Jag tror faktiskt att högt flöde på avgas är viktigare än insugningsflödet åtminstone med kammar som ska ge ett brett register.
Det verkar så efter tester i Dynomation och efter att sett dynotester på andras toppar med 200cfm in, 45 spjällhus men bra avgasflöde.
Ska bli kul att se vad Mikael Jons topp presterar i bänken. Att jag testar och flödar så mycket är för att jag vill lära mig vad varje modifiering gör.
Det verkar som om ett jämnt avstånd runt ventilen är viktigt och att 531 toppen gillar trånga förbränningsrum med inte mer än 42 graders öppning av förbränningsrummet ovanför ventilsätet. Så fort jag går över det tappar jag höglyftsflöde.
B20 toppen jag ska ha i min gula 142:a är gjord på ett nytt ämne med 46-38 ventiler med 38mm:s ringar under sätet på avgas.
Det begränsar storleken under ventilen något. Ska flytta ut avgas på nästa topp och sätta i 39mm:s säte.
Den flödar med insug in: 48-92-133-166-192-198-202-203 ut med rör efter port: 44-88-119-134-144-147-148-149.
Ska ha ihop bilen till helgen, blir meed KG6 kam, H3 kopia och 45:or till att börja med sen 50:or.
Vill känna skillnaden. H3 och en sån här topp är inte lönt med 45:or. Jag designar toppen efter lyft och storlek på insug mot projekterad önskad och möjlig effekt.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
aja.. hursom.. tyckte bara det var lustigt att förbrnningsrumemt inte gav nåt, när jag själv upplevt det ger massor.
Och läst i gamla R-sport rapporter om olika rum som gett olika effekter.

Har du nån av dom rapporterna? Allt i litteratur är intressant och jag har massor att byta med.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Det kan bli tufft att få fram.
sitter i gamla pärmar hos en kompis far.

Men jag kan givetvis ställa frågan. kompisen läser troligen allt i denna tråd.
Han kan kanske åka ut till farsan sin och fota eller svara mer ingående.

Kan dock inte ge ett löfte alls,,
///AMG
Skriv svar