Sida 73 av 100
Postat: fre jul 11, 2008 6:59 am
av Tommy Luhr
lasse wankel skrev:Heja Tommy och gå på,vem av oss vill sätta ET låv...

Micke och jag kämpar med RX-4an för att den ska få lack och startas upp nästa vecka. Vore himla kul om vi kunde mötas i ett matcrace på 201m på en hal "gatstrip

Vi siktar på 10an vad siktar du på

Din motor matchar lätt fränaste Competiton 4-cyl i form o finish nu vill vi bara se den tala i bänken också

Keep up the good work
/Lasse
Ja jag åkte 9,50 med den på 2 eller 3 cylindrar efter 200meter.
Det med den gammla motorn.
Men jag vill åka en 8a iaf.
Men först och främst vill jag bromsa den
Lämnade in toppen till Ante-arvika igår så han får svetsa igen några kanaler som hade fått två insugningshål

Postat: fre jul 11, 2008 8:33 am
av Kadett4wd
Det ser kanon ut Tommy.
men jag är lite lite skeptisk till fästet för grenröret i ramen.
visst kör du stum motor.
men jag har upplevt att saker får lite olika 'självsvängningar' fast de är stumma gentemot varandra.
Mvh
Postat: fre jul 11, 2008 10:42 am
av Tommy Luhr
Kadett4wd skrev:Det ser kanon ut Tommy.
men jag är lite lite skeptisk till fästet för grenröret i ramen.
visst kör du stum motor.
men jag har upplevt att saker får lite olika 'självsvängningar' fast de är stumma gentemot varandra.
Mvh
Ja du har nog rätt är jag rädd för!
Har sett flera modeller med liknande lösningar men det är ju ingen garanti för att det fungerar.
Kanske bättre att ta en t6fläns med öron på ut från sidan och lägga mellan grenrör och turbo och sedan bulta i blocket..
För fäste för hela arrangemanget är inte dumt, blir tungt åt toppen hehe..
kul med kommentarer

Postat: fre jul 11, 2008 11:54 am
av Mikael S
Ser kanon ut

Postat: tor sep 18, 2008 8:31 pm
av Tommy Luhr
ja nu är det dags att lyfta denna tråden lite.
Varit nere några månader och jag fick fiska upp den på 5sidan.
Har börjat närma mig med toppen, finputsade i förrgår och då var det så tunt på ett ställe att det gick igenom.
Bara att svetsa och slipa mer.
Tog kort på det men kameran hade så dåligt med ström så det blev bara på hålet.
Men mer puts och mer sätesjobb så skall det bara vara -citat Thunder "fiiiiiight"!!!!
så här ser det ut

vet att det är riskabelt att åka med så tunna väggar.
Men skall plasta upp allt på utsidan, det fungerade kanon på den andra toppen jag gjorde.
Men är det någon som har några tips på hur man bygger en vacumpump till att suga vacum i kanalerna när man gjuter plast på utsidan.
Tanken är att det suger in plast i porer som inte är täta och tätar.
gjorde så med damsugare på förra toppen, men det blev inte mer än 0,2bars undertryck.
Tror det är för lite.
Tänkte på om man kan använda en kompressor från ett kylskåp?
Postat: tor sep 18, 2008 11:42 pm
av loop
http://www.smalsparigt.org/smalsparsboa ... /6984.html
Modellbyggare använder hemmabyggda vacuumpumpar för att gjuta saker vet jag.
Sen så ska du fråga mannen med Bentleyreplikan, Ajden, för jag vet att han har pysslat med gjutning och vacumpumpar. Står in nån annan av hans projekttrådar
Postat: fre sep 19, 2008 8:31 am
av Tommy Luhr
måste forska vidare i det.
Men jag tror kompressorn till ett kylskåp funkar fint om man kan få en vettig anslutning på sug sidan.
Men det bör inte vara ett problem då allt är ett slutet system i kylskåpen.
Även en kompressor för ac i bil borde fungera men det blir en extra motor då och det blir krångligt.
Hand pump modellen är ju enkel och perfekt om det hade varit hundra procent tätt överallt, men det blir ju alltid lite lite runt ventilerna och styrningarna som läcker.
På yrkes skolan här i stan har dom en sådan maskin som är gjord för vacmsucgning av topp kanaler, kanske får åka dit och låna den.
Postat: fre sep 19, 2008 8:55 am
av Kadett4wd
du kan juh skapa vaccum med tryckluft..
bara en enkel ejectorgrunka.
Postat: fre sep 19, 2008 12:57 pm
av Tommy Luhr
vart köper jag den?
Kanske hobby sortimentet nr1 har, biltema.
Vet vad du menar för nått..
Postat: fre sep 19, 2008 3:13 pm
av Mattz Larsson
det funkar bra med en kylskåps kompressor det är bara att kapa rören in och ut ur kompressorn och släppa ut den farliga freonen

Men det borde väll gå att ta och sätta en slang på inloppet till garage kompressorn och kanse sätta ett T med en ventil så att inte toppen imploderar
Bra att du har tagit dig samman och skruvar på racerbilen så att det blir åka till sommaren.
Jag menar två bilar med mettis och lenco det vore väll fint.......Om man nu får klart forden till sommaren.
Mattz
Postat: fre sep 19, 2008 9:07 pm
av Ajden
Kylskopskompressor funkar fint om man inte ska suga allt för länge då kan dom bli lite varm. Jag har använt det tidigare innan jag köppte en riktig pump för vacumgjutning. Var en liten smidig sak för 2500+moms klart värt det om man ska använda den mycket. Heter VTF 1.5W suger ner till -0.85 bar om jag kommer ihåg rätt. Jag köppte den av Garner Denver.
Postat: fre sep 19, 2008 10:28 pm
av loop
Finns ju vacuumpumpar att köpa som man använder när man monterar värmepumpar, de finns för 1500 såg jag någonstan.
Postat: lör sep 20, 2008 11:11 am
av Tommy Luhr
Tack för alla tips, skall kolla upp detta och se vad man kan lyckas göra med det.
Matz, jaså börjar du få ihop bilen?
Ja det är mycket roligare att greja med denna bilen nu när man har fått av sig lite på den gröna 140in.
Man har som fått nya krafter och när man byggt lite hlavrappligt med billiga delar ett tag så blir man fruktansvärt sugen på riktiga grejer som håller hög kvalité.
Idag blir det till att vara hemma med flickvännen och ta det lite lugnt (om inte jag smiter iväg och testar en ny fräs när hon är och tränar sen hehe).
Imorgon blir det nog ett par timmar på toppen.
Postat: lör sep 20, 2008 4:40 pm
av Kadett4wd
jag vet inte vars man köper såna vaccumpumpar.
men biltema har väl en handpump man testar typ fördelare å sånt med?
Postat: lör sep 20, 2008 5:40 pm
av Tommy Luhr
japp det vet jag för en sådan har jag, men det blir inge drag i dom. för lite mängd det suger.
Är det någon som testat någon loctite produkt för att täta porer med?