Sida 74 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön jun 02, 2013 9:54 am
av coupe76
Vilken fin förbrukning på en så tung oaerodynamisk bil med bra med mos. Imponerad av ditt gedigna arbete med stora och små detaljer.
Vilken annan person har tex mappat bilen i låglastområdet för att få fram en vettig förbrukning. :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor jun 06, 2013 12:46 pm
av Daniel-635
Tackar !

Jag har fått till Lambda regleringen bättre nu, på statisk belastning fladdrar Lambdavärdet med 5-10 Hz runt Lambdatarget.
Detta bidrar ytterligare till att den nu går så snålt.

De där 125 mA som jag jagade i tjuvström, försvann spårlöst efter flera timmars felsökning när jag grävde i elektroniken.

Ironin i detta blev fullbordad när istället mitt Motorcykel batteri totaldog när jag skulle hem från jobbet i tisdags :doh:
Det går INTE att putta igång en 2-Cyl Bmw 1100 !
På 3ans växel lyckades vi få ynka 4 kolvslag innan bakhjulet kasade på asfalten, så det fick bli startkablar.

Hursomhelst, grävandet i elsystemet gjorde att jag rättade till så att dimljuset numera fungerar som det ska.

Bild

635an har en uråldrig variant på ACC där givaren som mäter kupé temperaturen sitter vid fötterna på föraren.
Kupé luften dras in genom givaren via en slang som går till insugningsröret, detta funkar ju givetvis inte med turbo, så givaren har bara hängt innanför panelen.
Med påföljd att temperaturen i bilen vart svår att ställa in.

Nu har jag fått tummen ur och flyttat upp givaren på instrumentbrädan, och det verkar fungera ganska bra faktiskt.
Dock kan regleringen bara ställa värmen förstås, då "någon" monterat turboaggregat och Intercooler där AC-Kompressor, och kondensor ska sitta.

Man skymtar den framför Diskanten, på A-Stolpen.

Bild

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor jun 06, 2013 6:37 pm
av Toni
E det inte det ena, så är det andra, sa flickan som hade näsblod!

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån jun 17, 2013 7:17 pm
av Daniel-635
På onsdag 19/6 bär det av till Huskvarna.

http://www.huskvarna.folketspark.com/motor/

Har inte vart där tidigare, men det är BMW Club Schweden tema nu så man får passa på !

Har förövrigt (Pinsamt) länge irriterat mig på ett glapp i transmissionen, och bestämde mig för att byta till min 528as drivaxlar istället, som gått mindre och snällare.
När Drivaxlarna väl vart bytta blev det bara lite bättre.
97% av glappet berodde på att hela slutväxeln satt löst i bakvagnsbryggan :doh:

Men nu går det tyst och fint :wink:

EDIT: Precis Toni, E det inte det ena, så är det andra.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån jun 24, 2013 7:05 pm
av Daniel-635
Lite sen med uppdateringarna kanske, men så här såg det iallafall ut i Huskvarna.

Bild

Nästan så man skäms lite med små 17" fälgar bland alla monster hjul, inte ens 10" bredden där bak matchade mina närmaste bilar.
11,5x19 tror jag närmsta 850in hade bak :wink:

De båda BMW 850 mötte upp några mil före och vart sällskap upp utmed en regnig E4a.





Hade nästan glömt, men dessa finns kvar.

Bild

Annons länk.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 62#p546562

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis jun 25, 2013 4:33 pm
av Karl Buchka
Daniel-635 skrev:Nästan så man skäms lite med små 17" fälgar bland alla monster hjul, inte ens 10" bredden där bak matchade mina närmaste bilar.
11,5x19 tror jag närmsta 850in hade bak :wink:

De båda BMW 850 mötte upp några mil före och vart sällskap upp utmed en regnig E4a.
Du bör ju finna tröst i att din bil har överlägset mest mos. :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis jun 25, 2013 8:04 pm
av Daniel-635
Ja det skiljer en hel del, dessutom väger 850in multum, tjänstevikt på 2000 Kg :shock:

Den ena bilen vägdes in på 1910 kg vid en reg. besiktning då med tom tank, så 2000 kg stämmer precis, alltså över 400 kg mer än 635an :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor jun 27, 2013 11:27 pm
av Johan Lindberg
Satt å läste på lite om ditt vattensprut, hur stort hål hade du i munstycket för den mängden vatten?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre jun 28, 2013 11:28 am
av Daniel-635
Det är svårt att göra ett eget, jag provade med ett 0,6mm svets munstycke, men det vart för stort.

Kommer inte riktigt ihåg dimensionerna men ett typ 1,5mm hål som en svarvad konisk pinne gick in i, och bara någon tiondel spel.
Justerbar, tänk typ färgspruta.
Under spjällhuset ser du justermuttern och slang anslutningen.

Bild

Sen sprutar vattnet på en 45° vinklad polerad yta för att sönderdelas.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre jul 19, 2013 5:43 am
av E24
Vad kör du med för koppling? Hur verkar din låda deala med vridmomenten?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör jul 20, 2013 7:30 pm
av Daniel-635
Jag kör med 3,2 liters motorns svänghjul. (6,7 kg)
Sachs 765 tryckplatta
Sachs Motorsport förstärkt lamell (Ja den som är svindyr)

Kopplingen är egentligen specad till 590 Nm, men bevisligen klarar den 100Nm till.

Växellådan är 635ans originallåda, alltså en Getrag 262 (5 Växlad, med lös sprängkåpa)
Mycket lik senare 5 växlade 265 lådor, men inte riktigt samma låda.

Redline Shockproof lightweight (grön) syntetisk växellåds olja.

Jag håller mig ifrån däckbränning andra dragrace övningar, så ännu håller det...

Men man är lite orolig för 255 däcken ger ett jäkla bett !

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön jul 21, 2013 9:45 pm
av E24
Okej! Hur upplever du 765an? Tungtrampad? Min koppling drog gränsen för laddtryck så nu funderar jag på en 765a. Dock med orginal lamell. Så vi får se hur det funkar :)
Lådan är jag också lite orolig för. Den tål inte så mycket vridmoment och pisk har jag hört. Får helt enkelt köra tills det rasar :P

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån jul 22, 2013 5:26 pm
av Daniel-635
Kolla på sidorna 57-58 där har jag babblat en del om min koppling.

765an är tungtrampad, men ger ett fint dragläge med rätt lamell.

Lamellen ska vara 9mm tjock om svänghjulet är nedsvarvat 0,3mm (Som det är original)
Då funkar det kanon.

Växellådan håller för mer än den dubbla original belastningen så tycker jag det är rätt OK :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis jul 23, 2013 6:14 am
av E24
Bra skrivet på sidan 57-58, mycket intressant!
Ja just det.. den lamellen du har är fan dyrare än själva tryckplattan! Och det är den lamellen som skulle passa mig bäst, fjädrad med ändå pallar mycket mos.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör aug 03, 2013 6:16 pm
av Daniel-635
Ja det händer inte jättemycket precis, men dags för en liten update ändå kanske.
Gamla Turbokitet med GT17 snurrorna är nu sålt, och jag önskar nya ägaren lycka till med det.

Jag har haft ur takluckan och rättat till innertaket i själva luckan.
Jag gjorde ett nytt för flera år sedan, men nu hade det lossnat i limmet på flera ställen, så lite nytt lim och lite popnit. :thumbright:

Bild

Ta ur den gör man lätt på 20 minuter, men det är desto jävligare att få i den.
Speciellt på e24 då det är så tajt till yttertaket, och lätt att repa lacken ovanpå luckan.

Bild


Häromdagen så sprack en bränsle slang för mig.

Bild

Verkar vara svårt att hitta slang som ens tål Bensin numera, denna kan max vara 4 år gammal.


För ett par månader sedan spelade jag in detta klippet, mest för att kolla tiden på 100-150 men det blir ju inte speciellt dramatiskt precis.
Därav gjorde jag lite annorlunda, och spelade in 1000-6000 Rpm. eller 30-170 Km/h på bara 3ans växel.

Snabbt eller inte ? men annorlunda iallafall.

http://www.youtube.com/watch?v=c1JdSZWP ... e=youtu.be




Lite Off topic, men jag bjuder på en Lambo också.

Filmat på Halmstad Sportscarevent för några veckor sedan, FY fasiken vilket ljud ! (Vid 22 sek och 1:30)
Försök att bortse från "Antiskak" finessen på Youtube :doh:

http://www.youtube.com/watch?v=EdGd9f4qegI

Speciellt kul då jag vart funktionär i Anderstorp 1995-1997 ? när de tävlade med dessa bilar.
Jag glömmer aldrig hur det lät när 20 st Lamborghini Diablo SV-R som denna drog iväg samtidigt.