
Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Coolt. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Efter lite paus har jag tagit tag i styrningen igen.
Har gjort en första version av styrarm här med Länkhuvud M14.
Är inte helt nöjd med hur den sitter skruvad, men vill inte ha en gaffel då det tar massa mer material, jobb och utrymme i fälgen. Men troligtvis skulle det funka kanon!
Det är M16 bult/mutter på bild, men orkade inte rita en M14, då SolidWorks inte hade den färdig.
Ska åka in till Biltema och se vad de kan ha för färdiga styrleder som annars kan passa mig.

Har gjort en första version av styrarm här med Länkhuvud M14.
Är inte helt nöjd med hur den sitter skruvad, men vill inte ha en gaffel då det tar massa mer material, jobb och utrymme i fälgen. Men troligtvis skulle det funka kanon!
Det är M16 bult/mutter på bild, men orkade inte rita en M14, då SolidWorks inte hade den färdig.
Ska åka in till Biltema och se vad de kan ha för färdiga styrleder som annars kan passa mig.

Senast redigerad av Tegheim den sön jul 28, 2013 2:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
känns som du får göra styrarmen på spindel rejält grov.
Den är nu som du ritat väldigt benägen att vrida sig.
Den är nu som du ritat väldigt benägen att vrida sig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Den är 15mm tjock på tunnaste stället. Men har lite ideer 

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Vad använder du för hjullager?? Skulle du vilja sälja ritningarna på upprighters?? Funderar å bygga en egen bil i vinter å vill skära /svetsa/fräsa nått liknande...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Jag kör med bakhjulslager ifrån Volvo S/V60-70 FWD och kanske andra också.
Spindlarna är ingen större hemlighet, dock skulle jag nog gjort det lite annorlunda idag om jag gjort om dem. Jag är väldigt låst med skivan emot undre bärarm, och får det väldigt trångt i fälgen av oket osv...
Spindlarna är ingen större hemlighet, dock skulle jag nog gjort det lite annorlunda idag om jag gjort om dem. Jag är väldigt låst med skivan emot undre bärarm, och får det väldigt trångt i fälgen av oket osv...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Jag kan inte dela på gafflarna pga att de undre bultarna inte får plats då. Eventuellt kan jag flytta upp allt, men styrväxeln hamnar ändå redan i ögonhöjd. Jag ska pröva såhär, man kan eventuellt justera bort lite bumpsteer med styrväxeln istället.
Såhär blev det igår, borrade och gängade i spindlarna, och samtidigt fick min vän med vattenskärarn jobba, så på eftermiddagen hämtade jag mitt pussel.



Såhär blev det igår, borrade och gängade i spindlarna, och samtidigt fick min vän med vattenskärarn jobba, så på eftermiddagen hämtade jag mitt pussel.



Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
- Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Får man fråga hur de blir med mexiko? ska du fara över eller stannar du. Blev bara lite nyfiken
grymt bygge förövrigt

För den snåle är allt dyrt 

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det blir inget Mexiko, vågar inte fara iväg sådär 
Jag har valt i teorin att ha 50% Ackerman, dvs 2 x axelavstådet. Ska prova detta på vinkelskivor innan jag bestämmer mig. Kommer även korta styrväxeln "för mycket", och sen sätta distanser på var sida för att flytta lederna till jag får bra ackerman och minsta möjliga bump.


Jag har valt i teorin att ha 50% Ackerman, dvs 2 x axelavstådet. Ska prova detta på vinkelskivor innan jag bestämmer mig. Kommer även korta styrväxeln "för mycket", och sen sätta distanser på var sida för att flytta lederna till jag får bra ackerman och minsta möjliga bump.

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
jag sitter å tittar dagligen på bilderna på delar/ritningar du lägger ut, både gillar och ogillar dem ,
vissa ser enkla men klumpiga ut.
fördelar vs nackdelar..
andra ser överarbetade men snygga ut.
enkla=lätttillverkat+stabila meeen "ser" klumpiga (dock stabila ut)
hmm........ andra borde vara enklare men du gör dem snygga och på samma gång lätta men kanske överarbetade.
haha, ta inte så mycket kritik av vad jag säger, bara vädrar lite sånna här knasiga tankar man har, stabilt och lätt, men ska helst vara lättviktat och snyggt (=omöjliga kriterier, jag vet)
i min "egna" projektering är det oftast i slutändan tillverkningstid och ekonomi som avgör så påstår absolut inte att jag gör "rätt" själv, men kan tänka mej utifrån dina bilder å vädringar av ideer att du har ungefär samma tankar om dagarna (och nätter)??!
vissa ser enkla men klumpiga ut.
fördelar vs nackdelar..
andra ser överarbetade men snygga ut.
enkla=lätttillverkat+stabila meeen "ser" klumpiga (dock stabila ut)
hmm........ andra borde vara enklare men du gör dem snygga och på samma gång lätta men kanske överarbetade.
haha, ta inte så mycket kritik av vad jag säger, bara vädrar lite sånna här knasiga tankar man har, stabilt och lätt, men ska helst vara lättviktat och snyggt (=omöjliga kriterier, jag vet)
i min "egna" projektering är det oftast i slutändan tillverkningstid och ekonomi som avgör så påstår absolut inte att jag gör "rätt" själv, men kan tänka mej utifrån dina bilder å vädringar av ideer att du har ungefär samma tankar om dagarna (och nätter)??!
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Snygga bilder och ett mycket fränt projekt.
Men jag funderar på en sak ang. dina övre länkarmar.
Om du justerar dessa för att öka castervinkeln, får du inte då väldigt stora/onödiga brytningar i bussningarna, eller har du möjligen ledlager där?
(Står säkert nån stans men jag har i.s.f missat det.)
Hade det inte varit enklare (smidigare länk/bärarm) om du istället gjort fästet mot chassit justerbart?
Funktionen får du då också antingen med chims som på äldre bilar, eller med avlånga spår för bultarna så du hade kunnat justera hela fästet framåt eller bakåt vid behov.
Undrar mest bara varför du valt detta alternativ och dess fördelar, då jag själv står i läget att göra om min framvagn.
Men jag funderar på en sak ang. dina övre länkarmar.
Om du justerar dessa för att öka castervinkeln, får du inte då väldigt stora/onödiga brytningar i bussningarna, eller har du möjligen ledlager där?
(Står säkert nån stans men jag har i.s.f missat det.)
Hade det inte varit enklare (smidigare länk/bärarm) om du istället gjort fästet mot chassit justerbart?
Funktionen får du då också antingen med chims som på äldre bilar, eller med avlånga spår för bultarna så du hade kunnat justera hela fästet framåt eller bakåt vid behov.
Undrar mest bara varför du valt detta alternativ och dess fördelar, då jag själv står i läget att göra om min framvagn.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Det här är första gången jag bygger en bil, så allt är inte hundraknotan skrev:jag sitter å tittar dagligen på bilderna på delar/ritningar du lägger ut, både gillar och ogillar dem ,
vissa ser enkla men klumpiga ut.
fördelar vs nackdelar..
andra ser överarbetade men snygga ut.
enkla=lätttillverkat+stabila meeen "ser" klumpiga (dock stabila ut)
hmm........ andra borde vara enklare men du gör dem snygga och på samma gång lätta men kanske överarbetade.
haha, ta inte så mycket kritik av vad jag säger, bara vädrar lite sånna här knasiga tankar man har, stabilt och lätt, men ska helst vara lättviktat och snyggt (=omöjliga kriterier, jag vet)
i min "egna" projektering är det oftast i slutändan tillverkningstid och ekonomi som avgör så påstår absolut inte att jag gör "rätt" själv, men kan tänka mej utifrån dina bilder å vädringar av ideer att du har ungefär samma tankar om dagarna (och nätter)??!

Ibland är stadigt bättre än snyggt, och ibland så har jag helt enkelt inte kommit på nåt bättre sätt.
Sen är det kul att överarbeta vissa saker när man kan

Nu är inte fästet permanent utan bara en tillfällig fixtur. Jag kommer justera Caster genom att flytta hela det skruva fästet bakåt och framåt, och Camber (som jag tror du egentligen menar) kommer jag justera med de två skruvarna. Anledningen till att det blev två, var att återanvände min första bärarm istället för att göra nya. Hade jag skrotat dem, och gjort nya, hade jag satt Camber-justeringen ute vid spindeln på en skruv istället.Husse1 skrev: Snygga bilder och ett mycket fränt projekt.
Men jag funderar på en sak ang. dina övre länkarmar.
Om du justerar dessa för att öka castervinkeln, får du inte då väldigt stora/onödiga brytningar i bussningarna, eller har du möjligen ledlager där?
(Står säkert nån stans men jag har i.s.f missat det.)
Hade det inte varit enklare (smidigare länk/bärarm) om du istället gjort fästet mot chassit justerbart?
Funktionen får du då också antingen med chims som på äldre bilar, eller med avlånga spår för bultarna så du hade kunnat justera hela fästet framåt eller bakåt vid behov.
Undrar mest bara varför du valt detta alternativ och dess fördelar, då jag själv står i läget att göra om min framvagn.
Det kan bli spänningar, men man får vara lite mer uppmärksam när man justerar helt enkelt.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Nja jag menade caster, trodde du skulle ha både camber och casterjustering med skruvarna. Ungefär som på t.ex gamla Oplar och Volvo, där man chimsar för camber och olika många chims för caster. Men nu fattar jag varför du har två skruvar.
Då blir det nåt liknande för mig men med en skruv vid hjulet för camber och casterjustering med skjutbart fäste.
Förstår nu hur du tänkt.
Då blir det nåt liknande för mig men med en skruv vid hjulet för camber och casterjustering med skjutbart fäste.
Förstår nu hur du tänkt.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)