Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Robin Olivi »

Coolt. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Efter lite paus har jag tagit tag i styrningen igen.

Har gjort en första version av styrarm här med Länkhuvud M14.
Är inte helt nöjd med hur den sitter skruvad, men vill inte ha en gaffel då det tar massa mer material, jobb och utrymme i fälgen. Men troligtvis skulle det funka kanon!
Det är M16 bult/mutter på bild, men orkade inte rita en M14, då SolidWorks inte hade den färdig.

Ska åka in till Biltema och se vad de kan ha för färdiga styrleder som annars kan passa mig.

Bild
Senast redigerad av Tegheim den sön jul 28, 2013 2:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Kadett4wd »

känns som du får göra styrarmen på spindel rejält grov.
Den är nu som du ritat väldigt benägen att vrida sig.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Den är 15mm tjock på tunnaste stället. Men har lite ideer :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Det blir ingen styrled på Biltema. Jag kör med M14-länkhuvud istället. Med tätningar.

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av knotan »

Vad använder du för hjullager?? Skulle du vilja sälja ritningarna på upprighters?? Funderar å bygga en egen bil i vinter å vill skära /svetsa/fräsa nått liknande...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Jag kör med bakhjulslager ifrån Volvo S/V60-70 FWD och kanske andra också.

Spindlarna är ingen större hemlighet, dock skulle jag nog gjort det lite annorlunda idag om jag gjort om dem. Jag är väldigt låst med skivan emot undre bärarm, och får det väldigt trångt i fälgen av oket osv...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Jag kan inte dela på gafflarna pga att de undre bultarna inte får plats då. Eventuellt kan jag flytta upp allt, men styrväxeln hamnar ändå redan i ögonhöjd. Jag ska pröva såhär, man kan eventuellt justera bort lite bumpsteer med styrväxeln istället.

Såhär blev det igår, borrade och gängade i spindlarna, och samtidigt fick min vän med vattenskärarn jobba, så på eftermiddagen hämtade jag mitt pussel.

Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av gottlieb »

sweet. :thumbright:
Lindberg_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Lindberg_ »

Får man fråga hur de blir med mexiko? ska du fara över eller stannar du. Blev bara lite nyfiken ;) grymt bygge förövrigt
För den snåle är allt dyrt ;)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

Det blir inget Mexiko, vågar inte fara iväg sådär :)

Jag har valt i teorin att ha 50% Ackerman, dvs 2 x axelavstådet. Ska prova detta på vinkelskivor innan jag bestämmer mig. Kommer även korta styrväxeln "för mycket", och sen sätta distanser på var sida för att flytta lederna till jag får bra ackerman och minsta möjliga bump.

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av knotan »

jag sitter å tittar dagligen på bilderna på delar/ritningar du lägger ut, både gillar och ogillar dem ,
vissa ser enkla men klumpiga ut.
fördelar vs nackdelar..
andra ser överarbetade men snygga ut.

enkla=lätttillverkat+stabila meeen "ser" klumpiga (dock stabila ut)
hmm........ andra borde vara enklare men du gör dem snygga och på samma gång lätta men kanske överarbetade.

haha, ta inte så mycket kritik av vad jag säger, bara vädrar lite sånna här knasiga tankar man har, stabilt och lätt, men ska helst vara lättviktat och snyggt (=omöjliga kriterier, jag vet)

i min "egna" projektering är det oftast i slutändan tillverkningstid och ekonomi som avgör så påstår absolut inte att jag gör "rätt" själv, men kan tänka mej utifrån dina bilder å vädringar av ideer att du har ungefär samma tankar om dagarna (och nätter)??!
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Husse1 »

Snygga bilder och ett mycket fränt projekt.
Men jag funderar på en sak ang. dina övre länkarmar.
Om du justerar dessa för att öka castervinkeln, får du inte då väldigt stora/onödiga brytningar i bussningarna, eller har du möjligen ledlager där?
(Står säkert nån stans men jag har i.s.f missat det.)
Hade det inte varit enklare (smidigare länk/bärarm) om du istället gjort fästet mot chassit justerbart?
Funktionen får du då också antingen med chims som på äldre bilar, eller med avlånga spår för bultarna så du hade kunnat justera hela fästet framåt eller bakåt vid behov.
Undrar mest bara varför du valt detta alternativ och dess fördelar, då jag själv står i läget att göra om min framvagn.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Tegheim »

knotan skrev:jag sitter å tittar dagligen på bilderna på delar/ritningar du lägger ut, både gillar och ogillar dem ,
vissa ser enkla men klumpiga ut.
fördelar vs nackdelar..
andra ser överarbetade men snygga ut.

enkla=lätttillverkat+stabila meeen "ser" klumpiga (dock stabila ut)
hmm........ andra borde vara enklare men du gör dem snygga och på samma gång lätta men kanske överarbetade.

haha, ta inte så mycket kritik av vad jag säger, bara vädrar lite sånna här knasiga tankar man har, stabilt och lätt, men ska helst vara lättviktat och snyggt (=omöjliga kriterier, jag vet)

i min "egna" projektering är det oftast i slutändan tillverkningstid och ekonomi som avgör så påstår absolut inte att jag gör "rätt" själv, men kan tänka mej utifrån dina bilder å vädringar av ideer att du har ungefär samma tankar om dagarna (och nätter)??!
Det här är första gången jag bygger en bil, så allt är inte hundra :)
Ibland är stadigt bättre än snyggt, och ibland så har jag helt enkelt inte kommit på nåt bättre sätt.
Sen är det kul att överarbeta vissa saker när man kan :)
Husse1 skrev: Snygga bilder och ett mycket fränt projekt.
Men jag funderar på en sak ang. dina övre länkarmar.
Om du justerar dessa för att öka castervinkeln, får du inte då väldigt stora/onödiga brytningar i bussningarna, eller har du möjligen ledlager där?
(Står säkert nån stans men jag har i.s.f missat det.)
Hade det inte varit enklare (smidigare länk/bärarm) om du istället gjort fästet mot chassit justerbart?
Funktionen får du då också antingen med chims som på äldre bilar, eller med avlånga spår för bultarna så du hade kunnat justera hela fästet framåt eller bakåt vid behov.
Undrar mest bara varför du valt detta alternativ och dess fördelar, då jag själv står i läget att göra om min framvagn.
Nu är inte fästet permanent utan bara en tillfällig fixtur. Jag kommer justera Caster genom att flytta hela det skruva fästet bakåt och framåt, och Camber (som jag tror du egentligen menar) kommer jag justera med de två skruvarna. Anledningen till att det blev två, var att återanvände min första bärarm istället för att göra nya. Hade jag skrotat dem, och gjort nya, hade jag satt Camber-justeringen ute vid spindeln på en skruv istället.
Det kan bli spänningar, men man får vara lite mer uppmärksam när man justerar helt enkelt.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Inlägg av Husse1 »

Nja jag menade caster, trodde du skulle ha både camber och casterjustering med skruvarna. Ungefär som på t.ex gamla Oplar och Volvo, där man chimsar för camber och olika många chims för caster. Men nu fattar jag varför du har två skruvar.
Då blir det nåt liknande för mig men med en skruv vid hjulet för camber och casterjustering med skjutbart fäste.
Förstår nu hur du tänkt.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Skriv svar