Sida 75 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön aug 04, 2013 10:20 pm
av E24
Hur mycket laddar du i filmen?
Måste göra liknande test med min för att jämföra känner jag nu :P

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis aug 06, 2013 11:16 am
av Daniel-635
Max laddtrycket är 1,0 bar, men är mjukt rampat upp för att få den jämna motorkaraktären.

0,4 Bar vid 2400
0,8 Bar vid 2800
1.0 Bar från 5000

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis aug 06, 2013 3:29 pm
av erikjakan
Gjorde samma test med min släde, 11,8sek 30-170 med start på 3an o performanceboxen.

Dock måste jag växla vid 160 då min trea tar slut där. :( Måste få tag i en m3e46 låda snart!

MVH Erik

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis aug 06, 2013 4:13 pm
av Se88e_K
Kollade igenom min logg.
45-170 10,5sek 2000rpm-7500rpm
Har ingen logg som jag börjar dra ifrån 1500 som är 30km/h men det blir ca 11,2sek.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons aug 07, 2013 11:15 am
av Daniel-635
Se där men då får jag vara nöjd ändå, med tanke på att ni har ett helt annat vikt/effekt förhållande.

Erik, jobbigt läge med 3an-4an växlingen, grym tid ändå !

Hur har ni det med greppet ?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons aug 07, 2013 11:54 am
av Se88e_K
Det var på 3 ans växel jag körde på, spinner inget alls.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons aug 07, 2013 4:07 pm
av erikjakan
Däcken börjar ha gjort sitt, får ta det lugnt på 3an annars kritar det hejvilt

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons aug 07, 2013 10:09 pm
av freddan302
Fina register :)

Jag kikade i en gammal logg från när jag hade igång min bil...
Gasade fullt på 4.an, 2000rpm och till 6000rpm på 11sek
Det är från ca: 70kmh till lite över 200kmh

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör aug 10, 2013 1:04 am
av E24
Här är en repan kopplingen minst slira :P
http://youtu.be/ggbMJ-EcFtM

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons aug 21, 2013 8:28 pm
av Daniel-635
Litet ingrepp så här i sluttampen på sommaren.
635an är låg i nosen, så låg att den ligger och åker på genomslags gummina, med hårdhet därefter.

Genomslags gummina är inbyggda inuti dämparen, så de är inte så lätta att korta.

Bild

Resultatet blir att höja bilen något i nosen, vilket kommer göra väl även på markfrigången.
Dessutom har höjden fram / bak inte lirat riktigt snyggt, utan den har alltid vart lite lägre fram.

Efter en hel del mätning och en del gissning verkar det som att bilen har belastat genomslags gummit med ca. 40 kg. i körläge.

Jag har nu tillverkat nya fjäder tallrikar, som är 18mm lägre.
Förhoppningen är att bilen blir ca. 15mm högre, eftersom den redan låg lite på gummina, men utväxling i upphängningen kanske påverkar mer...

Bild

Bild

Dessutom har jag genom lite omkonstruktion lyckats få dämparen 4mm närmare topplagringen, allt sammanlagt ger om jag har tur ca. 20mm avstånd till Genomslagsgummina.
Och som ett brev på posten kommer en liten liten dos Citroën komfort.

Eller så blir bilen en X635Csi och vrål hög...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons aug 21, 2013 8:32 pm
av Kadett4wd
Men det är juh bara att skruva isär bilsteindämparna. ;)
kan behöva värmas lite för att få eventuell loctite att mjukna, men det är ingen fara, gasbehållaren är typ 15cm därifrån.
Sen kan man göra som jag gjorde på kadetten.
Korta fjäderbenet ovanför spindeln och lägga på samma längd under spindeln.
sen gjorde jag uppflyttade ledlager i egna topplagringar.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor aug 22, 2013 11:06 am
av Daniel-635
Jo jag hade tankar på att plocka isär dem, men änden på gängan vart hårt nitad sen de renoverades hos Sellholm.
Dessutom tyckte jag att det vart bättre att höja bilen något lite.

Om den fortfarande slår i genomslagsgummina nu, blir det till att fortsätta med att bygga om topplagringen.
Nedåt är det ganska komplicerat att flytta dämparen.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor aug 22, 2013 11:40 am
av Kadett4wd
jag kunde flytta ned mina dämpare 3cm, sen vart det för tajt mot drivknutarna.
jag rekomenderar inte korta genomslagsgummina,, kan bli att klonka då det slår genom.
tillsammans fick jag 5cm fjädringsväg med mina moddar, så totalt hade jag 8cm kompressionsväg, nog mycket för att gnugga hjulen mot innerskärmen.
Men en jäkla skillnad i väghållning blev det iaf ;)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre aug 23, 2013 8:51 am
av erikjakan
Bygg om till e34 coilovers, jag kan fixa kalaspriser på kw competition ;)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån aug 26, 2013 9:20 pm
av Jens.k
Under dagens avsnitt av biltokig på svt1 så såg jag en skymt av en bil jag känner igen
http://www.svtplay.se/bil--och-battokig (Del 2 av 4)
vid 1.37 syns den under några sekunder :)