Sida 75 av 97
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön jan 18, 2015 10:12 pm
av Ajden
Dagens jobb har varit att gjort klart kylarrören och kylarfästena, hade tänkt monterat allt i dag, men sen tyckte jag att det är nog bäst att pulverlacka rören så de håller sig snyggare nu när jag ändå skulle lacka fästena.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: tis jan 20, 2015 4:16 pm
av erikjakan
Jävligt snyggt Robban!
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: ons jan 21, 2015 9:47 am
av Ajden
Lackade några grejer till i går kväll.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön jan 25, 2015 12:45 pm
av Toni
Ajden skrev:Brorsan har byggt ett nytt växellänkgage nu för att få ihop Volvo växelspaken/wirarna men Audi lådan. Och det blev riktigt bra känsla i växlingarna. Jag har pulverlackat allt i kväll, men det hänger i ugnen nu, ni får klara er med bil på det omålat.
Tjusigt som vanligt!
Vilken Volvo är kablarna från? Tycker alla jag kollat är för korta för att nå hela vägen bak till lådan...
Är det t o m så att din brorsa gjorde två st länkage?

Eller vill göra ett till mot ersättning?
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön jan 25, 2015 1:54 pm
av Ajden
Det är Volvo v40 spak och kablar, är med ungefär en halvmeters stag så räckte dom.
Jag kan göra fler länkage.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön jan 25, 2015 6:19 pm
av knotan
Jag slänger gärna iväg en beställning på länkage till min sen när jag kommer så långt. Ska bara avsluta lite andra projekt innan hehe.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön jan 25, 2015 8:14 pm
av Toni
Ajden skrev:Det är Volvo v40 spak och kablar, är med ungefär en halvmeters stag så räckte dom.
Jag kan göra fler länkage.
Kanon!
Du har ett mail. (Ej PM).
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön feb 01, 2015 10:49 pm
av Ajden
Monterat kylare i dag

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön feb 01, 2015 10:52 pm
av maxn51

ser bra ut kul att det rullar på:)
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: mån feb 02, 2015 7:18 am
av knotan
Kan inte låta bli att tänka att ifall man går av vägen med den här så blir det som med min formelbil. Ett dyrt plockepinn

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: lör feb 07, 2015 11:50 pm
av Ajden
I dag var det en sån där dag med jag ska bara lufta kopplingen. Det gick skitbra, men det gick inte att koppla sen....
Visade sig att det är olika längd på sprängkåpan på 01e lådan och 016 lådan som jag hade förut. Det blev att göra årets mest spännande uppspänning i fräsen och ta bort det som behövdes, i morn blir det att bygga om växellådsfästena så ska jag väll vara tillbaka där jag trodde jag var i morse.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. chassit lackat.
Postat: sön feb 15, 2015 9:43 pm
av Ajden
I dag har jag gjort backjobb efter förra helgens jobb, jag har gjort ett nytt svänghjul.
Jag glömde mäta en grej innan jag fräste av lådan och det var om får kopplingen plats på djupet , det fick den inte

Nu vet ni andra som funderar på att montera en tilton koppling på en 01e låda, att ska alla lameller ligga på spilnesen så krockar kopplingen med kronhjulet
Efter några svordommar, några tusen senare och 8 timmars svarvning så har jag ett nytt tungt och stort svänghjul och en Sachs 765 tryckplatta, som knappt gick dit på diametern istället...
Är det någon som har en rasad 01e låda så köper jag gärna aluminiumhuset för att plocka ihop en reservlåda.
Under tiden jag svarvat i dag har inredningsgruppen dvs. brorsan och farsan börjat med inredningen. Plattorna ska kläs i konst-skinn sen.
Men nu till någon ändå viktigare än bilen. Jag håller på att ändra inriktning på firman lite och mer mot ingenjörs jobb än mekaniker jobb. Jag har skaffat en handhållen 3d-skanner som klarar att mäta från storlekar som en impeller med noggrannhet ned till 0.05mm och upp till en hel bil fast då med lägre upplösning.
Är samma skanner som Koenigsegg använder och innan jag köpte min frågade jag dom ifall de var nöjd med den och det var den, då vågade jag köpa min.
För mer information se min nya hemsida
http://3d-scanning.se
Blev bara tvungen att scanna av Bentley modellen som jag lämnade bort för scanning väldigt långt bak i den här tråden, då tog det en halv dag att scanna den, med den här skannern tog det ca en halvtimma. Har dock inte hunnit gjort någon efterbearbetning på scanningen så det kommer några andra bilder på klara saker som jag skannat.
En turbin från en mitsu turbo
http://3d-scanning.se/exempelfiler/turbin.stl
En 10" JP-fälg till hundkoja
http://3d-scanning.se/exempelfiler/falg.stl
En elmotor adapter, scandatat där är omgjort till den riktig ytmodell
http://3d-scanning.se/exempelfiler/demogrej.igs
En film som visar skannern
https://www.youtube.com/watch?v=joO6NMiWmb4
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Skaffat en Exascan 3d-skann
Postat: mån feb 16, 2015 6:01 am
av The
Vad är noggrannheten på utrustningen, vi hade en liknande på prov här jobbet men jämfört med vår normala utrustning så höll den inte alls noggrannheten speciellt bra. Enligt uppgift skulle den klara kring 0,05 på mätvolumen men i verkligheten så rörde det sig om närmare 0,2 på ett pressverktyg av ca 1m längd.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Skaffat en Exascan 3d-skann
Postat: mån feb 16, 2015 8:28 am
av knotan
Coolt! !!
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Skaffat en Exascan 3d-skann
Postat: mån feb 16, 2015 9:24 am
av Ajden
The skrev:Vad är noggrannheten på utrustningen, vi hade en liknande på prov här jobbet men jämfört med vår normala utrustning så höll den inte alls noggrannheten speciellt bra. Enligt uppgift skulle den klara kring 0,05 på mätvolumen men i verkligheten så rörde det sig om närmare 0,2 på ett pressverktyg av ca 1m längd.
Det kan nog stämma att det är samma, men att mäta ett helt pressverktyg med nogranheten 0.05 tror jag är svårt det tar sån jädra tid och stor plats. Då är det bättre att ställa om upplösningen under tiden man kör och har lägre upplösning på de ytor som är plana. Sen för att minska vinkelfel när man mäter stora saker är det bäst att börja på mitten och gå ut åt sidorna.