Sida 77 av 124
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön sep 29, 2013 9:48 am
av Falkenrejsing
Intressant läsning det där. Får en att fundera lite på varför man kämpar med att klämma in 3" snyggt på lätt uppskrämda v8:or. Dags att börja planera "gör om, gör rätt" projekten misstänker jag. Eller lite mätningar åtminstone, så man vet istället för tror.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön sep 29, 2013 1:43 pm
av Turbokoftan
Instämmer med föregående, mycket intressant läsning har aldrig riktigt reflekterat över det med friktionsyta utan oftast tänkt i "totalarea". Måste fixa en mätning av mottrycket i min.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön sep 29, 2013 2:34 pm
av erikjakan
jag hade 30 kpa tryck mätt i min downpipe med dubbla ljuddämpare och 3,5" avgas o 4" dp vid 700whp!
På 635an blir systemet dessutom väldigt långt nåt som inte är direkt bra.
Jag funderar på en cutout aktiverad över 1 bars ladd till nästa år!
MVH Erik
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån sep 30, 2013 3:09 pm
av Kadett4wd
Jag vet det är utrymmesbekymmer.
men,, om ni har 4" downpipe som Erik har och konar ned det till 3.5" nånstans under bilen så bygger det mottryck.
Bättre köra 3.5" hela vägen isåfall.
Erik, sätt din cutout på 4" röret om du ska göra en sån.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån sep 30, 2013 3:36 pm
av erikjakan
Kan tyvärr inte få plats med den där
Kanske får snickra ny 3,5" dp istället!?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån sep 30, 2013 6:13 pm
av Kadett4wd
ja visst känns det knepigt att 'downsizea'?
men det kan vara värt ett expriment, dock om din nuvarande är väldigt snävt böjd nånstans så kan det vara ogjort.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis okt 01, 2013 8:27 pm
av Daniel-635
Funderingarna om mottrycket i avgassystemet gnagde bakom pannbenet lite väl mycket.
Eftersom Filip "Grusbusen" skruvade på sin "Super Amazon" Nissan/Bmw/Volvo hybrid vart det ledigt i på Dynon igår.
Bra med dyno på hemma plan, snabba ryck
Pillade i nippel och det rostfria röret på 1ans Cylinder, hel knepig vinkel på kortet, men den sitter ca. 20mm före turbo flänsen.
Mätpunkten nere på avgassystemet, ca 60cm från främre turbo, här är det TRÅNGT.
Bilen uppe på rullarna igen.
Vart lite osäker på vad som skulle hända med laddtrycket, men det visade sig inte skilja alls.
Lite otydlig bild, men de båda loggarna är med och utan avgassystem.
Skillnaderna på dessa båda är marginell, enda egentliga skillnaden är på insugstempen, och Duty cycle på spridarna.
Mottrycket i grenröret sjönk nästan lika mycket som avgassystemet adderade, från strax över 1,0 bar till ca. 0,8 bar.
Effekten då, vad hände med den ?
Inte ett smack !

Ursäkta kvaliten på bilden men klockan rann iväg igår och jag orkade inte maila eller exportera filer, så kameran fick duga.
Här är de mest relevanta kurvorna och ni ser hur lika de "olika" kurvorna går.
Enda skillnaden är egentligen hur långt jag höll ut varvtalet, därav de olika avsluten. (Orange slutar tvärt vid 5500 Rpm)
Det visade sig att det gav större skillnader om Intercoolern hann kyla av sig mellan reporna, än om avgassystemet satt där eller inte.
Inte riktigt vad jag förväntat mig får jag erkänna, men nu har man ju kollat
Så ombyggnad på avgassystemet kommer nog inte hända denna vinter, men det finns annat att göra på bilen, så sysslolös är jag inte

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis okt 01, 2013 8:51 pm
av Edis
Ojojoj, att mäta är att veta! Bra jobbat med mycket intressant resultat!

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis okt 01, 2013 9:04 pm
av Falkenrejsing
Förvånande resultat ändå. Inbillade mig att där skulle vara en mätbar skillnad om inte annat.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis okt 01, 2013 9:08 pm
av Xyron
Har ett 2" avgassystem på min lilla hoj, det flåsar igenom ca 360~ motor hästar (320hjulhäst).
Gör ingen mätbar skillnad att plocka bort ljuddämparen eller avgassystem på den heller.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons okt 02, 2013 9:23 am
av knotan
det brukar dock kunna skilja en hel del på spoolupp, men det är nog känsligare ju större turbo man har.??
jag märkte inte helle rnån skillnad på min formelbil att köra med 2.5" ljudämpare, eler helt öppet efter avgashusen.
(ja förutom lite trevligare ljud på utsidan av bilen då)
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons okt 02, 2013 10:06 am
av Kadett4wd
Hupp.. förvånande.
Men du testade inte om du kunde köra högre ladd?
Eller så är downpipes den största boven, för de satt kvar va?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons okt 02, 2013 11:23 am
av Daniel-635
Japp, downpipe satt kvar båda 2,5" hela vägen och ganska raka.
Främre aggregat ~800mm
Bakre aggregat ~500mm
Mätpunkten för mottryck i avgassystemet satt i ena lambdasondhålet i främre turbons rör, ca. 150 mm från änden.
(Mätte inte i det hålet under bromsningen då det satt så nära slutet av röret)
Jag provade inte att ändra laddtryck eller tändning. (Började lite för sent på kvällen för att joxa med det.)
Utan vart mest ute efter om det blev en direkt skillnad på antingen laddtryck och/eller effekt.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis okt 08, 2013 7:55 pm
av Daniel-635
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons okt 09, 2013 9:36 am
av erikjakan
Bra daniel, jag bara väntade
