Sida 77 av 100

Postat: mån okt 06, 2008 8:22 pm
av Tommy Luhr
jag har ju den lilla 83mm turbinen med 1,10hus (jädra amerikan som lurade mig att tro "thats the way" fast jag ville ha en större)
Kan vara mitt stora problem det med avgasmottryck.

Avgaserna blir ju inte lika heta med mettis och därigenom tag dom mindre plats.
Men är fortfarande lite osäker på om det hjälper.

Får jag avgasmottryck under laddtryck så är jag väll ganska nöjd.
Men kammarna och motorsetupen för övrigt drar ju endast på höga varv och då kan det vara mer förlåtande med vassa kammar med tanke på överlappet.

Men avgasmottryck kommer bli min fiende.
Känns faktiskt riktigt surt att behöva ge sig strax innan 1000hk eller strax efter pga avgastryck och inget annat.

vill ladda på med motorn till laddkurvan sjunker :twisted:

Postat: mån okt 06, 2008 9:11 pm
av Andreas Arthursson
Nog får du 1000+ utan högre mottryck än laddtryck.
Kan även fixa ett 1.32 hus åt dig, men jag tycker du ska ha det du har för lite bättre register!

Postat: mån okt 06, 2008 9:38 pm
av Tommy Luhr
Andreas, pm:a pris på det huset.

Postat: mån okt 06, 2008 10:06 pm
av Toffe
:banana: :headbang:


vad ligger 16v 2.3l rekordet på nu då? nån som vet.


lycka till å snyta ur bänken..

Postat: mån okt 06, 2008 10:23 pm
av Tommy Luhr
2,3liter vet jag inte. men det som jag sett papper på( börjar tvivla på mig själv om jag sett som papprena) är stenströms 1127hk bänkning..

Vet itne hur det är.
Men Sura om du läser detta kan säkert du fylla i med lite info angående det pappret.

Postat: tis okt 07, 2008 9:08 pm
av Tommy Luhr
nu har jag fått dundermedlet som gör sista handpåläggningen på toppen.

Skärde underläggsbrickor med laser till fjädrarna som jag väntar på nu bara.

Det tar sig :)
Bild
Bild

Postat: tis okt 07, 2008 9:16 pm
av Nicke Blom
jäkla modellera ni leker med :D

Postat: tis okt 07, 2008 10:11 pm
av Martin Lundkvist
Måste säga att detta blir riktigt fränt o allt sånt, kul att du envisas med volvo :thumbright: själv har jag valt en lite enklare väg denna gång, men har ej släppt volvo för gott!

Vad åker du för koppling till lådan?

Och ok turbon var kanske i överkant hehe, men om du bygger din billettopp och nitro volvomaskin så kommer den passa bättre!
Martin

Postat: tis okt 07, 2008 10:22 pm
av Tommy Luhr
Tackar för komplimangerna:)

Jag åker med en tvåskivig mcleod (stavning) 10" koppling.

Den har visat sig att palla med än hehe.
Tror den komm från ett pro mod team så jag var riktigt svett när jag monterade ihop det för första gången för jag trodde att det skulle bli bog i starten eller hjulspinn.

Men ställde på kopplingen efter råd och eget tycke, mycket noga.
Det funkade hela säsongen som en barnlek.
Justerade airgap efter varje repa bara.

Men sista jag körde nu så slirade lamellerna lite.
Det hade ju antagligen bara varit att justera om den..

Men skulle vilja ha en logg på motor och växellådsvarv.
Det skulle hjälpa mig till en bättre och lugnare människa i depån när kopplings justering börjar ta form på allvar.

Postat: ons okt 08, 2008 12:11 pm
av johan johansson
Tommy Luhr skrev:2,3liter vet jag inte. men det som jag sett papper på( börjar tvivla på mig själv om jag sett som papprena) är stenströms 1127hk bänkning..

Vet itne hur det är.
Men Sura om du läser detta kan säkert du fylla i med lite info angående det pappret.
stenströms motor var på 2540cc

Postat: ons okt 08, 2008 2:00 pm
av Kadett4wd
jag vet inte vems motor det är.
men envisa rykten säger här i krokarna att det bromsats 1151hk i Borlänge.
jag vet som sagt inte om det är sant.
Detta på 2.3 liter

Postat: ons okt 08, 2008 2:13 pm
av Kadett4wd
Bild
Bild

tänkte bara tipsa om att öppna upp lite runt ventilerna så du får lite bättre flöde ändå.

jag vet itne om du ser skillnaden på min avancerade photoshop bild *S*
men man kan unshrouda lite runt ventilerna för att få 'cloverleef' förbränningsrum.

men det kanske inte får plats att öppna upp lite?

Postat: ons okt 08, 2008 3:07 pm
av Tommy Luhr
kanten du ser i förbränningsrummet är den kanten som ligger mot packningen.
Alltså inte nått direkt med plats för det.

Skall slipa lite på squischen innan jag smäller ihop det, den vill jag ha bort då 1680cc spridarna går på 100% duty med 4bars grundtryck.
Hehe, runt 1300hk det..

Skall lägga på packningen sen ikväll och se om jag kan spela fram lite mer utrymme.
jag vet inte vems motor det är.
men envisa rykten säger här i krokarna att det bromsats 1151hk i Borlänge.
jag vet som sagt inte om det är sant.
Detta på 2.3 liter
Det kan nog vara sant..
synd (eller tur) att det inte står på papper för allmän beskådning.
Det är pappret som är intressant på ett vis..
Alla motorer bromsas ju med olika förutsättningar i olika bänkar så man kan ju bli tvungen att ta det med en nypa salt ändå.

Sen kan man ju se vem som har högst sluthastighet, det är nästan mer schysst.
Fast då med samma kaross och bana och tillfälle.....

Svårt att mäta


Btw, tror ni vi klarar 200 000 visningar ikväll?

Postat: ons okt 08, 2008 4:18 pm
av Tommy Luhr
tror ni vi klarar 200 000 visningar ikväll?
det gick fort:)

Det var kul:) Får nog firas med en öl ikväll

Postat: ons okt 08, 2008 6:33 pm
av Tjernell
Fan har just surrat med pirre i telefonen , skulle naturligtvis frågat vad han bromsat på 2,3liter.

Hans nuvarande motor är då 2,5