Sida 78 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons okt 09, 2013 1:41 pm
av j björk
Intressant, jag står inför en liknande operation om jag förstår dig rätt :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons okt 09, 2013 4:05 pm
av mattias
Det ska bli kul att se fortsättningen! En bild säger mer än tusen ord, så man slipper ju läsa mellan raderna iaf. :)

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor okt 10, 2013 12:30 pm
av Freewheel
Hoj hoj!
Här känner man sig som en nybörjare bland er som har "flerahundratusenvisningar" men bara en tanke vad gäller mottryck å sånt, ser ingen kommentar om vad som händer med avgaserna när dom kallnar på vägen bakåt :!: när avgaserna kallnar i avgaset minskar ju volymen, alltså går det att klämma in fler avgaser längre bak i systemet utan att trycket ökar :?: på moderna dieslar sitter det ju t.o.m. en vattenkylare på EGRen som ska göra att volymen minskar så att det går att trycka in ÄNNU mer sot o skit i insuget :angryfire: bara en tanke som sagt, men vore kul att se en avgastemp tagen långt bak kontra vad som kommer ut vid DPn! Nån som har lust att nörda ihop en graf på hur volym/temp förhåller sig? :wink:
M.v.h.
Nisse

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor okt 10, 2013 8:35 pm
av Daniel-635
I teorin stämmer det ju att avgaserna tar mer plats i början, sen hur det påverkar i praktiken kan jag inte svara på.
Men många har ju fetare downpipe än avgassystem.

Här finns lite att läsa om avgastemp.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 0&start=51

Värt att säga, 0,3 Bar mottryck som jag har motar naturligtvis mindre vid 450 Hk än vid 900.




Angående min framvagn.

Jonas, du som har VAG kunskaper.

Det lär finnas Golf 2 kuggstänger som är 575mm mellan ledpunkterna, vilket skulle vara perfekt. (Servo ovanligt?)
Golf 3 ? VR6 ? (Rätt sida om framvagn?) Bra utväxling ?




Min "kuggstång" skulle optimalt vara enl. följande.

Helst sitta bakom framvagnen, så bilen svänger åt rätt håll :roll:
Längd mellan ledpunkter 575mm eller något längre.
Utväxlingen bör vara typ 2,5 varv mellan fulla utslag, max 3 iallafall.
Servo förstås 100 Bar från pumpen nu, vanligt ?
Utslaget skulle optimalt vara strax över 140mm från höger till vänster.

Jag har tittat lite på en Nissan 300 styrväxel den sitter rätt, har servo, bra utväxling.
Men är 650mm och skulle behöva kortas ned.
Och utslaget är mycket kort redan innan man kortar den, så det innebär att man behöver korta ned styrarmarna.

Å andra sidan kommer man behöva korta ned/ändra styrarmarna ändå.
För Ackerman vinkeln påverkas en hel den när man byter från snäcka/Paralellstag till en rak rörelse som kuggstång ger.

Ett extra aber är att om "nya" servot kräver lägre tryck påverkas även bromsservot om jag byter pump.
Då 635an har Hydraulisk bromsservo.

Det är väldigt mycket att ta hänsyn till, om allt ska bli rätt.

Jag har kört med 635an sen 2005, och bytt bla.
Hjullager, styrstag, parallellstag, Styrarmslagring, bärarmar, bussningar i bärarmar, renoverat stötdämpare, bytt topplagringar.
Förstärkt infästning av rattaxeln i karrossen, förstärkt infästningen av hela framvagnen.
JA tametusan ALLT och lite till, men det blir inte så bra som jag vill.

Nu är det "ny bytta" parallellstaget glappt igen, och snäckan tja, 28000+ mil har gjort sitt...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre okt 11, 2013 7:09 am
av torpis
Daniel-635 skrev:I teorin stämmer det ju att avgaserna tar mer plats i början, sen hur det påverkar i praktiken kan jag inte svara på.
Men många har ju fetare downpipe än avgassystem.
Det hade i den aspekten varit vettigare med kylflänsar på downpipen/avgasröret snarare än avgasbandage. Men nu är det ju kanske andra faktorer som gör att man lindar downpipe ibland. :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre okt 11, 2013 7:11 am
av O Edlund
Har en kompis som gjort samma operation på sin m5 e34. Framvagns konstruktionen är väl i stort sett samma på e24 och e34 om jag förstått rätt.

Han använde sig av en styrväxel från en högerstyrd e36 m3. Kanske inte det mest självklara valet men det passa bra med hans s62 som är flyttad 100mm närmare torpedväggen. Blev fin och direkt styrning. Tror han har 1,5varv till varje ändläge.

Hans tråd på rejsa:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... &start=420

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre okt 11, 2013 11:11 am
av Kadett4wd
i praktiken är det viktigast att hålla gashastigheten uppe och sakta sänka den baköver, en divergerande kona helt enkelt, inte kona ihop röret abrupt nånstans.
Hur kalla kan gaserna vara?,, tja.. på en del rallybilar monterar man katten längst bak och den 'tänder' upp ändå.

Sätt en lambdasond längst bak i slutröret och jämför hur snabbt den reagerar mot den du har i downpipen, då kan du få en bild av hur snabbt gaserna går genom rören, och då kanske räkna på hur mycket avgasröret kyler gaserna under sin färd.

I alla bilar jag haft hittils sugmotorer som turbomotorer så har det alltid lönat sig att öppna upp avgasröret mer där bak och ha lite trängre där fram.
turbomaskiner vill dock helst ha stort redan efter turbinen.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre okt 11, 2013 11:48 am
av j björk
Jag vet inte utväxling eller bredd tyvärr.
Men golf 2 är som sagt ovanlig med servo , blev dock vanligare på senare år.
Och det är väl egentligen de senare man hittar flest nu.

Golf 3 har jag för mig var vanligt med servo på, och de borde vara ganska lika skulle jag tro.

Alla golfar har styrvxl. bakom framvagnen.

Lite nyare polo/skoda fabia kunde kanske vara något att titta på också, sitter dock elservo på dem.
Vet dock inte vilket tryck de jobbar med.
De går programmera för hur tungt det ska gå, och jag tror bara det är trycket som ändas.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre okt 11, 2013 12:53 pm
av Kadett4wd
Jag tror jag har en servo till golf liggande.. det är väl lika i jetta 2?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre okt 11, 2013 1:33 pm
av j björk
Jo, det bör vara samma.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön okt 13, 2013 3:04 pm
av Daniel-635
O Edlund.
Bra tips!
Vart en bra inspiration att kolla på den e34an, den framvagnen har precis som du sa mycket gemensamt med e24/e28.
Skiljer väl egentligen mest på infästningen i karossen.

Jonas, bra med tips också om Golf.
Kan kanske vara något för dig med, med en Golf styrväxel.
Speciellt från en lite nyare bil kanske, då de oftare har färre ratt varv.

Patrik,
Om du springer förbi styrväxeln får du gärna räkna rattvarv, och flukta på längden mellan ledpunkterna på kuggstången.

Beroende på montage, så är nog längder upp till 600mm gångbart.

Torpis,
Kylflänsar på Downpipe :hihi:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön okt 13, 2013 5:10 pm
av Kadett4wd
Kollar av den nu.. återkommer.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön okt 13, 2013 5:18 pm
av Kadett4wd
Ca 580-600mm mellan lederna. Svårt att mäta. Damaskerna sitter på.. och är hela.
synd å döda dem ;)
Och 3varv och 'klockan 2' i rattvarv.
typ 190minuter ;)

Den är gratis om du vill ha. Lite oljig och grisig.
Motorn som satt i bilen den kommer från läckte redigt med olja.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån okt 14, 2013 7:07 pm
av Daniel-635
Jag tackar för erbjudandet.

Men letar nog efter en något kraftigare styrväxel, Golf II har visst en tjänstevikt på 1010 ca. knappt 200 kg mer än vad 635an väger över framvagnen.
Och den är i "vevigaste laget." med 190min.

Idag provrattade jag en Golf 4.
Ytterst lite över 3 varv eller 180 min, som Kadett4wd så väl uttryckte det, inte 2,5 varv som önskat där heller.
Men iallafall lite stabilare utförande än golf 2 och ser grövre ut på bild, och 1310 i tjänstevikt på bilen.

Korta kuggstänger har dock ingående axel ganska nära mitten på bilen inser jag.
Frågan är om det krockar med motorn...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån okt 14, 2013 7:29 pm
av Kadett4wd
du kan juh välja rattvarven lite själv beroende på om du kortar armarna på spindlarna, sen kan du spärra max utslag med stoppskruvar på bärarmarna mot spindeln, volvo 140 har sådan lösning.