I teorin stämmer det ju att avgaserna tar mer plats i början, sen hur det påverkar i praktiken kan jag inte svara på.
Men många har ju fetare downpipe än avgassystem.
Här finns lite att läsa om avgastemp.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 0&start=51
Värt att säga, 0,3 Bar mottryck som jag har motar naturligtvis mindre vid 450 Hk än vid 900.
Angående min framvagn.
Jonas, du som har VAG kunskaper.
Det lär finnas Golf 2 kuggstänger som är 575mm mellan ledpunkterna, vilket skulle vara perfekt. (Servo ovanligt?)
Golf 3 ? VR6 ? (Rätt sida om framvagn?) Bra utväxling ?
Min "kuggstång" skulle optimalt vara enl. följande.
Helst sitta bakom framvagnen, så bilen svänger åt rätt håll
Längd mellan ledpunkter 575mm eller något längre.
Utväxlingen bör vara typ 2,5 varv mellan fulla utslag, max 3 iallafall.
Servo förstås 100 Bar från pumpen nu, vanligt ?
Utslaget skulle optimalt vara strax över 140mm från höger till vänster.
Jag har tittat lite på en Nissan 300 styrväxel den sitter rätt, har servo, bra utväxling.
Men är 650mm och skulle behöva kortas ned.
Och utslaget är mycket kort redan innan man kortar den, så det innebär att man behöver korta ned styrarmarna.
Å andra sidan kommer man behöva korta ned/ändra styrarmarna ändå.
För Ackerman vinkeln påverkas en hel den när man byter från snäcka/Paralellstag till en rak rörelse som kuggstång ger.
Ett extra aber är att om "nya" servot kräver lägre tryck påverkas även bromsservot om jag byter pump.
Då 635an har Hydraulisk bromsservo.
Det är väldigt mycket att ta hänsyn till, om allt ska bli rätt.
Jag har kört med 635an sen 2005, och bytt bla.
Hjullager, styrstag, parallellstag, Styrarmslagring, bärarmar, bussningar i bärarmar, renoverat stötdämpare, bytt topplagringar.
Förstärkt infästning av rattaxeln i karrossen, förstärkt infästningen av hela framvagnen.
JA tametusan ALLT och lite till, men det blir inte så bra som jag vill.
Nu är det "ny bytta" parallellstaget glappt igen, och snäckan tja, 28000+ mil har gjort sitt...