Sida 79 av 124

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: mån okt 14, 2013 7:55 pm
av Daniel-635
Ja det kan hända att det får bli så.

Bara kuggstången kan sitta tillräckligt långt fram för att då ge en bra Ackerman vinkel.

EDIT.
Den kanske inte behöver sitta så långt fram, för med nya styrarmar kan man ju vinkla in dem mer.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons okt 23, 2013 11:23 am
av Daniel-635
Senaste tiden har gått åt till att komma överens med att rita 3D.

Jag fick låna en kurs bok att plugga i, vilket vart till stor hjälp.
Nu några kvällar senare framför datorn börjar det ta sig.

Lite onödigt att rita så detaljerat, men det vart bra övning.

Bild

Bakre moment arm i framvagnen.

Bild

Stödämpare som är teleskopisk och har begränsning på slaglängden.

Bild

Fortfarande långt kvar innan hela framvagnen med alla detaljer är ritade, och ihopsatta.
Men det är iallafall en bit på väg.

Det är mycket man behöver lära sig när man ska bygga bil :wink:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör nov 02, 2013 1:38 pm
av Daniel-635
3D ritandet fortsätter.

Framvagnen börjar ta form, delarna är rörliga så man kan rotera dem runt sina ledpunkter.
Bärarmarna "sitter fast" på ritningen, man kan även se hjälpstyrarmens lagring "hänga i luften"

Bild

Härnäst ligger att ta ut bilens styrradie, vilket är lite extra komplicerat då det är dubbla nedre spindelleder.

Bild

Avståndet mellan fjäderbenet och nedre styrspindeln är 27mm vilket är samma som den adapter som sitter där idag.

Med lite tur sitter det två hjul på ritningen framöver komplett med befintlig styrning, så Ackerman vinkeln kan kontrolleras mot verkligheten.
Vilket känns som ett krav för att veta vart Kuggstången ska placeras, och om styrarmarna behöver vinklas om.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör nov 02, 2013 3:10 pm
av j björk
Snyggt :thumbright:

Men då är 635:ans framvagn rätt olik E3:ans antar jag.
Där är det en spindelled som sitter i bakkant, eller tom. bakom fjäderbenet.

Jag förstår inte riktigt nyttan med att ha det så dock :?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön nov 03, 2013 9:00 pm
av Daniel-635
Jag har klurat en hel del med på varför det ser ut som det gör.

En lånad bild från internet, men den visar mycket tydligt hur framvagnen ser ut.

Bild

Den bakåtriktade armen har som jag förstår det två huvud funktioner, dels är den något uppåt riktad vilket ger Antidive vid inbromsningen.
Men ännu mer viktigt, den dubbla uppsättningen spindelleder flyttar ut rotationen, och minskar på så sätt Scrubradien, eller styrradien om man så vill.

Hittade detta dokumentet som visar hur jag menar, på en nyare BMW men med samma princip, dock med lite andra riktningar på bärarmarna.

Bild

Klicka på nedanstående bild, så kommer det ett litet klipp, där jag vrider på prylarna i datorn.

Bild

Den röda "stången" är väl relativt nära "Imaginary axis intersect" som dom förklarar ovan.

Jag tror att styrradien ligger mellan 20-30mm ungefär, detta med ET10 på fälgarna.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tor nov 07, 2013 9:46 pm
av Daniel-635
Allt 3D ritande har nu mer övergått till olika typer av simuleringar, och olika justeringar på mått och detaljer för att få det så korrekt som möjligt.

Förr i tiden vart BMWs instruktionsböcker MYCKET detaljerade vilket jag tackar för!

Bild

Toe-in 2,0mm (0°19')
Camber -20'
Caster 8°17'
SAI 12°8'

Kurvtagningsvinkel (eller Spurdifferenzwinkel som det så vackert heter på tyska)
Vid 20° styrutslag 1°50' ökat utslag på innerhjul.

Största styrutlag

Innerhjul 43°45'
Ytterhjul 33°

Alla dessa värden stämmer nu ganska bra på min 3D modell, iallafall om man har 2x68 Kg i framsätet och 14 kg i bagaget :hihi:

Fullt hjulutslag

Bild

Den härliga Spurdifferenzwinkel, på 20°

Bild


Här är även ett första utkast med en simulerad kuggstång.

11m i minsta spårcirkel, och ganska korrekt Ackerman vinkel (10m original spårcirkel)


Bild

För att uppnå detta ser man snart att det kommer behövas modifierade styrarmar.
1. Kuggstångsstyrningar har vanligen inte ~180mm total rörelse.
2. Ackermanvinkeln blir mycket lidande, eftersom Kuggstångens rörelse är helt rak till skillnad från ett paralellstag som hänger i Styrarm/snäcka.

Exempel på flyttad Styrled, men troligen kommer den behövas flyttas ännu mer, här 130mm total rörelse på kuggstången.

Bild

Bumbsteer ?

Jodå det går också att simulera...
Om detta tar tid, jovars massor...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre nov 08, 2013 8:18 pm
av Evinrude
Ja nuförtiden innehåller väl instruktionsböckerna knappast mer tekniska data än effekt och bränsleförbrukning :P
Är djupt imponerad av bygget och hur mycket tid du har lagt ner på detaljer! :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör nov 09, 2013 5:56 pm
av coupe76
Kanske står i tråden men varför kuggstång?

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: lör nov 09, 2013 8:20 pm
av Evinrude
Daniel-635 skrev:Jag har kört med 635an sen 2005, och bytt bla.
Hjullager, styrstag, parallellstag, Styrarmslagring, bärarmar, bussningar i bärarmar, renoverat stötdämpare, bytt topplagringar.
Förstärkt infästning av rattaxeln i karrossen, förstärkt infästningen av hela framvagnen.
JA tametusan ALLT och lite till, men det blir inte så bra som jag vill.

Nu är det "ny bytta" parallellstaget glappt igen, och snäckan tja, 28000+ mil har gjort sitt...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: sön nov 10, 2013 7:45 pm
av Daniel-635
Kunde inte sagt det bättre själv :)

Kan även tillägga att fästet till Styrsnäckan är ganska mjukt och sviktar.
En Styrsnäcka ger heller inte lika bra vägkänsla tillbaka i ratten som en kuggstång.


Enda egentligen som är bättre med snäcka är nog själva styrgeometrin, eftersom styrstagen förblir mer raka även under stora styrutslag.

Eftersom bra nära alla bilar har det idag får man väl anta att fördelarna överväger nackdelarna.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis nov 12, 2013 7:02 pm
av Anders_Karlsson
Vikt och tillverkningskostnad är nog en ganska stor del också, det är mer rörliga delar i en snäcka.

Ang. att snäckan rör sig i sitt fäste, på min Commodore sitter snäckan skruvad i rambenet och innerskärmen...
Det sitter en förstärkningsplåt på andra sidan av skärmen och så är där ett par rörstumpar i rambenet som ska hindra att plåten knycklas ihop :hihi:
Jag vill inte veta hur mycket grejerna rör på sig när jag kör bana :shock:

Jag tror det här projektet kommer att bli riktigt bra till slut, kör hårt så kopierar jag dina lösningar sen :thumbright:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: fre nov 22, 2013 8:54 pm
av Daniel-635
Helt rätt ang. vikt och kostnader naturligtvis.

Idag har jag vart på jakt efter kuggstänger.

Beväpnad med tumstock gav jag mig an en hyllmeter efter hyllmeter av olika varianter.

Vw Golf 4 gick bort då den vart något för bred, gissar att den är 650mm eller mer mellan ledpunkterna.

Valet landade till slut på en annan Volkswagen stång, från en Polo Gen5 (2010)

Bild

Ungefärliga mått fluktade med tumstock.
2,7 varv mellan fulla utslag.
cc 610mm mellan ledpunkter.
145mm total slaglängd.

Den kommer kanske behöva kortas något lite, men det ser ut som man skulle kunna svarva av tillräckligt i ändarna för detta.

Jag får passa på att göra lite reklam för http://www.waltersbil.se

Bra bemötande, och riktigt bra pris på denna blott 357mil :shock: begagnade kuggstång.

Nu har Polon elektrisk servo pump, hoppas detta inte strular till det.

Jag får väl se om 635ans servopump räcker till, det känns spontant som att kuggstång kräver högre flöde än snäcka.
Nåja, den ska passa först...

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis nov 26, 2013 9:22 am
av Elias_
bmw servo pump räcker och blir över :thumbright:
kör själv golf 3 kuggstång med m50 servo pump och du milde vad lätt styrt det är, åker på att sätta in lite strypningar för att få mer känsla i styrningen :wink:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: tis dec 17, 2013 9:56 pm
av Daniel-635
Elias, din m50 servo pump är ju avsedd för kuggstång från början, min gamla pump har ju konstruerats för snäcka.
Nåja, det där är nog inget stort problem i sammanhanget :roll:





Nu har jag iallafall skissat upp huset på kuggstången, och alla leder med de mått som VW har, och placerat ut de ungefär på min ritning.
Det är långt kvar, dessutom måste det testas på bilen, så att det fysiskt kan sitta där jag vill ha den.

Ovanifrån, jag tror den behöver sitta så nära framvagns balken som absolut möjligt.

Bild

Framifrån, eftersom kuggstången är längre än original paralellstag behöver den sitta lågt, markfrigången är lite hotad.
Jag tror att nedre bärarmarna och styrstagen kommer hamna nästan i exakt samma linje, det borde underlätta vid utmätning av Bumbsteer.
Tittar ni noga kan ni nästan se att kuggstången är något för lång, hoppas 10mm kortning räcker :roll:

Bild

Styrstagen är väldigt mycket för långa, jag hoppas att kunna rullgänga de en bit till, och kapa av dem.
Det går inte dra på ett gängsnitt, för ytterdiametern är för liten.

Bild




Sen har jag även pysslat vidare på min andra bil, så 528an ser ut såhär undertill där bak nu.

Bild

Bild


Så där fick ni ett litet livstecken igen :wink:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Postat: ons dec 18, 2013 8:39 am
av Kadett4wd
Det går inte att byta styrstag då?
om det är en styrväxeltillverkare som exempelvis ZF så brukar det kunna vara lite std med fästet mot växeln, mao samma gänga som andra bilar har.
Kan mao finnas kortare stag.