Sida 79 av 100

Postat: tis okt 14, 2008 9:26 pm
av Tommy Luhr
ja men hur och vem kan göra sådant?

Är inte dom skit hårda precis på tappen, ganska krångliga att slipa skulle jag tro..

Men efter lite finnurligt uppfinnande skulle säkert en slipmaskin kunna monteras i chuckhållaren i svarven och
sen bara köra av en mm eller det som nu jag har lashcaps till.

Jag har för mig att jag sett någon som slipat tryckaren..


Tack för svaret!

Postat: tis okt 14, 2008 9:57 pm
av Steve
Tommy Luhr skrev:flytta du :wink:
Flyttade insprut/logg-inläggen till "Motorstyrning" om nån vill fortsätta diskussionen

Postat: tis okt 14, 2008 11:54 pm
av Kadett4wd
Tommy Luhr skrev:ja men hur och vem kan göra sådant?

Är inte dom skit hårda precis på tappen, ganska krångliga att slipa skulle jag tro..

Men efter lite finnurligt uppfinnande skulle säkert en slipmaskin kunna monteras i chuckhållaren i svarven och
sen bara köra av en mm eller det som nu jag har lashcaps till.

Jag har för mig att jag sett någon som slipat tryckaren..


Tack för svaret!
jag vet en firma som har som special att slipa saker på de mest krångliga vis.
http://www.helixverktyg.se/home/

Kolla med dem. inte helt omöjliga att ha att göra med.

Mvh

Postat: ons okt 15, 2008 8:15 am
av Henrik Braun
ventilskaft brukar jag bara slipa av i verktygsslipen.. vet inte om det är rätt men det funkar fint!

Postat: ons okt 15, 2008 8:24 am
av Tommy Luhr
japp får slipa av ventilskaftet..

1,3 utan lashcaps på avgas och 0,70 på insug...


har lashcaps melan 2-2,50mm

Postat: ons okt 15, 2008 10:10 am
av T_Hedman
Du har inte funderat på att köra med andra tryckare ? Kan det verkligen vara bra att köra laschcaps med sånna vassa kammar...

De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.

Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det :thumbright:

Postat: ons okt 15, 2008 10:14 am
av j björk
Ett altenativ är ju att plana camcarriern, men där har man ju oljekanalen, så hellre toppen upptill.

Postat: ons okt 15, 2008 10:52 am
av Tommy Luhr
det är catcams prylar alltihop.

Men det känns ju inte bra med lashcaps de måste jag erkänna..

Det är om jag gjorde egna och med längre mantel på som styr mycket längre..

eller om jag planar av toppen mer och slipar in ventilerna till rätt spel..

Postat: ons okt 15, 2008 10:54 am
av Finnsebbe
j björk skrev:Ett altenativ är ju att plana camcarriern, men där har man ju oljekanalen, så hellre toppen upptill.
Plana cam carriern skall man definitivt inte göra. P.g.a. att ventilerna är vinklade kommer tryckarna att flytta sig utåt i förhållande till ventilerna. De är alltså inte längre på samma linje efter att carriern planats. Inte bra.

svetsa på skaftet

Postat: ons okt 15, 2008 11:00 am
av turbotok1
Tommy Luhr skrev:det är catcams prylar alltihop.

Men det känns ju inte bra med lashcaps de måste jag erkänna..

Det är om jag gjorde egna och med längre mantel på som styr mycket längre..

eller om jag planar av toppen mer och slipar in ventilerna till rätt spel..
svetsa på skaftet och slipa till rätt spel i ventilslip funkar för mig ,har kört med långa lachcaps oxå men det blir ju en grej som kan trilla bort vid ventilsläpp.

Postat: ons okt 15, 2008 11:02 am
av Tommy Luhr
de måste bli samma sak när man planar toppen med..

Den är ju redan säkert planad runt 0,8mm

Har pratat med Halvarsson som jag köpte prylarna av.
Han sa att det aldrig har hoppat av ett lashcaps på 16v

Det borde ju han veta som kört mycket rallycross motorer.

Sen så är det lashcaps med mer styrning på redan, och med mitt fjädertryck trodde han inte jag behövde vara orolig..

Inte lätt när man blir nojjig för minsta.
Mycket lättare att bygga motorer åt kompisar och dylikt för då kan man tänka "outside the box" och få perspektiv på grejerna.
Nu behandlar man ju minsta del som om det vore sitt eget barn.


Bara att ställa sig i svarven och grovköra ventiler alltså och slipa rätt som..

Kommer ta mycket tid det faktiskt...

Postat: ons okt 15, 2008 3:01 pm
av Overdrift-Johan
har nu läst hela tråden från början till slut. HELT otroligt vilken energi och kunskap du besitter.

blir grön i ansiktet av avund.


kan bara säga LYCKA TILL!

Postat: ons okt 15, 2008 3:18 pm
av Roger Persson
Nu kanske ja läst lite dåligt men hur pass mkt
tjänar du på att plasta upp insug inifrån? :)

Ser ruskigt fin ut toppen!

Postat: ons okt 15, 2008 5:23 pm
av Tommy Luhr
Tack för kommentarerna !

Kul att det uppskattas.

Ja jag tjänar inget i effekt på att plasta upp kanalerna på utsidan.
Men jag kan hålla ett problem borta.
Grejen är att det dragit i sig olja från det stället om man inte plastat.
Minsta lilla por har släppt olja med i förbränningen.

Mest det som jag vill slippa.

Har däremot börjat svarva ventiler, med bättre resultat än väntat.

Kommer bli kanon, bara 12 ventiler kvar nu hehe

Postat: ons okt 15, 2008 6:58 pm
av PiLlEvAN
T_Hedman skrev:Du har inte funderat på att köra med andra tryckare ? Kan det verkligen vara bra att köra laschcaps med sånna vassa kammar...

De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.

Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det :thumbright:
shim under bucket det låter som lashcaps.
och kör man med långa så är det inga problem