Sida 80 av 124
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons dec 18, 2013 6:09 pm
av Anders_Karlsson
Yttre styrlederna ser misstänkt lika ut de som sitter på min Golf 2 servokuggstång. Även själva styrstagen ser ganska lika ut.
Behöver ju inte betyda att de passar, men kan vara värt att kolla på.
Hade jag haft ett CAD-program när jag började mecka med styrningen på min Rekord för 10 år sedan så kanske den hade blivit lite smidigare att köra...

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tor dec 19, 2013 7:38 am
av therealpinto
Med lite flyt kan man hitta styrleder/p-ändar som passar och är kortare också. Tyvärr har Sidem tagit bort sin fina katalog med mått på gängor och konstigningar (jag hittar den inte i alla fall), den var bra för att leta sånt.
Gustaf
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör jan 04, 2014 3:47 pm
av FSRacing
Kul att någon annan håller på med samma sak som mig, byta snäcka mot kuggstång. Har du räknat med att styrarmarna blir kortare än bärarmarna om innre styrled ligger i samma linje som innre bärarmsled på grund av styrarmens Ackerman offset. dvs sitter lite innanför yttre leden på bärarmen. På mina E34 spindlar verkar den offsetten vara ca 30mm per sida. Bör inte kuggstången då bli ca 60mm kortare än innre lederna på bärarmarna? För att få samma längd på bärarm och styrstag.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör jan 04, 2014 4:18 pm
av FSRacing
En sak som slog mig nu, utan att ha funderat. Medför de dubbla spindellederna med virtuell vridpunkt att även bärarmens längd blir längre ut, eller gäller det endast vridningen i det andra planet? Borde bara gälla i vridningsplanet va?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör jan 04, 2014 11:57 pm
av Daniel-635
FSRacing.
Virtuella vridningspunkten gäller endast just vridning/styrning, och bör vad jag kan se inte påverka bumbsteer eller Camber.
Jag har bara pysslat med min gamla 528a nu över helgerna, men snart är det dags att riva i styrningen på 635an.
Ska bara tillverka en mätare för bumpsteer innan jag plockar ner framvagnen, för att se vad man har att utgå ifrån.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis jan 07, 2014 3:05 pm
av Pimpolainen
Intressant läsning!,men om man hade fattat hälften av uträkningar och funderingar hade jag varit nöjd!
ska bli intressant och se hur det blir sen!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons jan 08, 2014 9:09 pm
av janni_ruda
visst va de din bil som va med på biltokig ikväll? vid 8,00 blankt
http://www.svtplay.se/video/1714063/del-2-av-3
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons jan 08, 2014 9:50 pm
av Daniel-635
Jajjemen stämmer bra, nu är man med på TV igen.
Jag tror att de har klippt om dessa program, för förra biltokig kände jag igen vissa delar av men inte hela programmet ?
Pontus, Pimpolainen
Vi får ta en rejäl teori genomgång framöver, jag nöjer mig med muntlig genomgång
Hmm, man kanske skulle göra en liten video på mätningen av Bumbsteer ?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör jan 11, 2014 7:53 pm
av Daniel-635
Nu är min Bumpsteer mätare nästan klar.
Först två parallella mätytor, plåten vart inte tillräckligt plan, så det fick bli två justerbara kilståls bitar.
Kilstålen sitter monterade i tre skruvar, tänk lyktinsats justering, snurrar man på navet kan man enkelt justera dessa parallella.
Mätutrustning, här ihopfälld.
Uppriggad mot hjulupphängningen.
Den vänstra mätspetsen är justerbar i höjdled, på höger sida sitter en liten vinklad hylla för magnetfoten.
Testmätning, när man höjer och sänker domkraften så vrider sig hjulet/mätlinjalerna vid bumpsteer.
Skillnaden går att läsa av på indikatorklockan.
Ännu så sitter fjädern kvar på bilen, den behöver tas bort så man obehindrat kan röra hjulupphängningen förbi körläget.
Jag ska nu mäta upp rörelserna på detta innan jag plockar ned den gamla styrningen.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör jan 11, 2014 9:27 pm
av Heggen
Elegant lösning!
Skall bli spännande och se vad du får för resultat av detta.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör jan 11, 2014 10:56 pm
av bmw02touring
Grymt snygg rigg!

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön jan 12, 2014 9:27 am
av therealpinto
Snygg rigg som sagt. Jag köper den av dig när bilen är klar
Gustaf
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön jan 12, 2014 10:56 am
av blackadder
Snyggt!
Ska bli kul att se hur det går!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis jan 14, 2014 9:10 pm
av Daniel-635
Äh va snälla ni är
Okej, vad händer här
Jo, jag fick så trista mätresultat på 635an att jag började tveka på mina metoder.
Vek i sinnet körde jag in min brukis, en BMW 120d, med M-Sport fjädring har den riktigt vass väghållning.
Pinsamt nog naturligtvis bättre väghållning än gamle 635an.
Jodå, BMW 1-Serien hade knappt mätbar Bumpsteer, troligen under 1mm.
Nu hade jag inte väck varken Krängningshämmare eller fjäder, så jag kunde inte mäta så lång slaglängd, men strax förbi rideheight iallafall.
Värre vart det på 635an, här flaxar hjulen ut rejält vid infjädring.
Diagrammet visar 2mm ToeIn vid rideheigt. (Skriver man -2 tro?)
Som ni ser blir detta till 2,4mm ToeOut vid 30mm infjädring.
Ptja, man får se det positivt, här finns förbättrings potensial !
Att jag inte mäter längre än 30mm på infjädring beror på att man redan börjar ta i genomslags gummina, vilket påverkar mätresultatet.
Jag gissar att BMW har tänkt på Rollsteer, en effekt av Bumpsteer.
Låt oss ta en kurva.
När ytterhjulet fjädrar in, styr det mot ToeOut. (ut ur kurvan)
När innerhjulet fjädrar ut, styr det mot ToeIn. (ut ur kurvan)
Detta bör göra bilen något mer understyrd (trygg) vid krängning, men jag är ganska novis på området så jag spekulerar fritt.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tis jan 14, 2014 10:03 pm
av johanbertil
Har funderat många gånger på va du håller på med i garaget och nu förstår jag!
