Nä, i det här fallet är det så att shimset skall sitta under/i tryckaren, och det näms i samma andetag som "lashcaps has to be removed" så jag är säker. Ex supra 2jz maskiner har detta fenomen.PiLlEvAN skrev:shim under bucket det låter som lashcaps.T_Hedman skrev:Du har inte funderat på att köra med andra tryckare ? Kan det verkligen vara bra att köra laschcaps med sånna vassa kammar...
De kamtillverkare som jag har pratat med rekommenderar "shim under bucket" på de euro/japan motorer som jag har handlat kammar till, och då är det inte lika vassa kammar som dina det handlar om.
Ifs kan det vara så att det är väldigt snäll ventilacc på dina ramper så det fungerar ändå... men det är vågat att köra lashcaps med din fina topp. Får du det att hålla ihop så är det
och kör man med långa så är det inga problem
7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det låter ju inget bra..
Vad varvade du Tjernell?
Dom här lashcapsen har 2,5mm styrning vilket är ganska mycket jämfört med många andra.
Det innebär att jag måste få en frigång mellan tryckare och lashcap på minst 2,5mm en längre tid för att få dom att hoppa av.
Det ju ventilsläpp.
Vad hade du för fjäder tryck Tjernell vid bastryck och fullt tryck?
Sen kan man fundera på vad som kan hända om en lashcap råkar hoppa av.
då kommer den lägga sig mellan retainer och tryckare och i sämsta fall kila fast retainern i tryckarbrunnen.
Man kommer ju märka det med ett jätte ventilslammer eller en krökt ventil och tappat komp..
Det vill jag ju givetvis inte att det skall hända
Jag har varit med om at lashcaps trillat av på v8 med ojusterat ventilspel eller läs feljusterat ventilspel.
Det hände inte nått mer än att retainern blev lite stygg.
jag har personligen kört lashcaps på en 8v isbilsmotor med kam som lyfte 12,5mm och som hade sina ventilsläpp ibland på isen i hårda fighter, den hade jag aldrig problem med trots den korta styrningen av lashcapsen..
Kan tänka mig att det är max 1,5mm styrning på dom.
Vad varvade du Tjernell?
Dom här lashcapsen har 2,5mm styrning vilket är ganska mycket jämfört med många andra.
Det innebär att jag måste få en frigång mellan tryckare och lashcap på minst 2,5mm en längre tid för att få dom att hoppa av.
Det ju ventilsläpp.
Vad hade du för fjäder tryck Tjernell vid bastryck och fullt tryck?
Sen kan man fundera på vad som kan hända om en lashcap råkar hoppa av.
då kommer den lägga sig mellan retainer och tryckare och i sämsta fall kila fast retainern i tryckarbrunnen.
Man kommer ju märka det med ett jätte ventilslammer eller en krökt ventil och tappat komp..
Det vill jag ju givetvis inte att det skall hända
Jag har varit med om at lashcaps trillat av på v8 med ojusterat ventilspel eller läs feljusterat ventilspel.
Det hände inte nått mer än att retainern blev lite stygg.
jag har personligen kört lashcaps på en 8v isbilsmotor med kam som lyfte 12,5mm och som hade sina ventilsläpp ibland på isen i hårda fighter, den hade jag aldrig problem med trots den korta styrningen av lashcapsen..
Kan tänka mig att det är max 1,5mm styrning på dom.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
mina lashcap har 2mm styrning och en har velat hoppa av flera ggr för mig.
jag tröttna o tog tigen o häfta fast den i lyftaren.
tattarlösing jag vet.. men det får fixas i vinter.
jag tröttna o tog tigen o häfta fast den i lyftaren.
tattarlösing jag vet.. men det får fixas i vinter.
Senast redigerad av Kadett4wd den tor jan 01, 2009 6:40 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Kadett4wd skrev:mina lashcap har 2mm styrning och en har velat hoppa av flera ggr för mig.
jag tröttna o tog tigen o häfta fast den i lyftaren.
tattarlösing jag vet.. men det får fixas i vinter.
Varför skulle det vara en tattarlösning?
Det är ju det enda att göra i en sådan situation..
Men du hade problem vid varvstopp och antilagg eller?
jag funderar på om man kan dutta cylindriskfastsättning på dom när man lägger på dom för en säkrare sömn på nätterna.
Vad tror ni om det?
Vet inte hur du kom åt att svetsa innuti där men det får ju bli en sista lösning annars.
Vet inte hur jag skulle kunna justera ventilerna annars om jag inte kan ha laschcaps..
Antagligen får jag köpa ventiler på löpmeter och slipa rätt ventilerna isåfall..
Har forskat lite..
såg en topp som "offengineering" eller vad det hette hade gjort till en 6a (volvo)
b234 ventiler med fjädertryck på 25kg inspänning och lashcaps.
Undrar hur det höll..
Synd att din tråd är borta nu Kadett4wd, annars hade jag läst den nu för att uppdatera mig om ditt problem

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör okt 06, 2007 9:44 am
- Ort: Tromsø/Norge
- Kontakt:
Lashcap å turbomotor er ikke lykken.
Ihvertfall ikke volvo 16v turbo med lashcap på eksos sia.
Kan ikke sammenlignes med sugemotorer/rallycross motorer da dem ikke har baktrykk.
Til nød bruk lashcap med minimum 5 mm krage/styring over ventil skaftet.
Har brukt lange ventiler på min for å komme unna lashcap å problemene med dem.
Ihvertfall ikke volvo 16v turbo med lashcap på eksos sia.
Kan ikke sammenlignes med sugemotorer/rallycross motorer da dem ikke har baktrykk.
Til nød bruk lashcap med minimum 5 mm krage/styring over ventil skaftet.
Har brukt lange ventiler på min for å komme unna lashcap å problemene med dem.
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
På den gamla goda tiden (eller) när jag åkte wv och hadde ett par Autocraft toppar så hadde laschcapsen press passning på ventilen och jag hadde aldrig några problem med att dom trillade av. Det enda som var lite surt var att man fick tillverka en liten draghammare för att få låss dom. Så det är ett litet tipps kanske eller lås dom med lite gänglåsning eller något?
Mattz
Mattz
En kompis hade problem att de hoppade av vid avgassmällar.
Tror han limmade fast dem till slut. (volvo 8v turbo)
Tror han limmade fast dem till slut. (volvo 8v turbo)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
bra med tips och idéer.
jag funderar på om man kan tig:a på en lite längre styrning på cappen?
Ett litet rör helt enkelt som gör att den måste flyga 8mm eller nått för att stupa av.
Ev så har jag funderat på att trä en lite plastslang över så att det styr på både ventil och tryckare.
Sen har jag funderat på om man kan ta krympslang och cylindrisk fastsättning på, sen krymper man fast den på ventilskaftet.
Frågan är om det håller bara
jag funderar på om man kan tig:a på en lite längre styrning på cappen?
Ett litet rör helt enkelt som gör att den måste flyga 8mm eller nått för att stupa av.
Ev så har jag funderat på att trä en lite plastslang över så att det styr på både ventil och tryckare.
Sen har jag funderat på om man kan ta krympslang och cylindrisk fastsättning på, sen krymper man fast den på ventilskaftet.
Frågan är om det håller bara
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Jag har tagit en bild på fjädrarnas paket till dig, det står på holländska eller nått så jag tyckte det var bättre att ta en bild.SWR skrev:Jeg har brukt lashcaps med 7mm dyp "styring" i turbomotorer. Null probs...enda. Men jeg ville ikke brukt noen kortere... Kjenner en som lager på mål,så jeg ber oftest om å få de så lange som det er plass til.
Om jag mäter upp alla lashcaps, vad tror du han tar för att göra 16st med 6mm styrning?
Det är det jag får plats med..
Jag skall ju göra sådana till mig själv annars men är det någon som kan göra det så får dom gärna göra det.
Tar säkert en dag och lite till att köra fram dom med härdning och allt hemma i min handjagade svarv..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jeg kan sjekke til i morgen.Tommy Luhr skrev: Jag har tagit en bild på fjädrarnas paket till dig, det står på holländska eller nått så jag tyckte det var bättre att ta en bild.
Om jag mäter upp alla lashcaps, vad tror du han tar för att göra 16st med 6mm styrning?
Det är det jag får plats med..
Jag skall ju göra sådana till mig själv annars men är det någon som kan göra det så får dom gärna göra det.
Tar säkert en dag och lite till att köra fram dom med härdning och allt hemma i min handjagade svarv..

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Hur får jag tag på dom?Forzaa skrev:Kontakt Km Kams så får du nog dom lashcaps du vil ha.
Swr: kanon

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
- Ort: Åhus