Sida 9 av 26
Postat: tor jul 24, 2008 10:06 pm
av Jens Gustavsson
den nya YX motorn har gjort sitt första full gas dyno pull i sävar dynon nu! mats får fylla i detaljerna men jag kan skvallra om att det helt osjusterat blev dyno rekord (mer hk än lustgas monkyn

.
med lite sjusterigar av förgasare och den rätta förgasarn och insuget blir det nog lite mer , sen är det en feg tänd mapp i nu också.
jag fick också provköra den nya motorn och den kändes vass
jag tror nicklas och conny har nå bilder/film då den slirar på kopligen i bänken än fast den har hårdare fjädrar.
Postat: tor jul 24, 2008 10:58 pm
av Driddler
Hur många Hk är det cirkus. Pratar vi 110cc?
Postat: fre jul 25, 2008 6:02 am
av teflonmats
förvånad blev jag, skulle ju bara kolla hur lambdan såg ut..
den känns ju inte så stark.
lite strul me kopplingen bara.så vi kunde inte dra den förbi peak vridet
så vi släppte ju förbi den åsså bromsa åvanför.
lite motor spec.
yx org botten 57mm å 63borr.11,5comp
tb topp takegava cam.
19,7 i sävar dynon.
synd att din hoj var ner plåckad jens annars skulle vi ha stegrat i kapp..
Postat: fre jul 25, 2008 10:21 am
av Richard
Så 177cc mao ?
Vad finns det för kopplingsalternativ för att hålla fast en sån utan slir ?
Postat: fre jul 25, 2008 12:37 pm
av RStenmark
Hur är det med kopplingen på yx motorn är de samma som alla andra fiddymotorer 4-5 skivig ? eller är de KLX style ?
Grattis till häfftiga siffror.

Postat: fre jul 25, 2008 1:11 pm
av teflonmats
kopplingen är samma som i jialing 5 skivig.
åtminstone om man snabbkikar.
har skimsat på så mycke de går men de räckte inte.
hoppas att hitta nåra riktiga fjädrar typ japppppansk.
177cc stömmer fint ricard.
men de fräna me motorn är att för första gången har ja lyckats trimma bort de äkliga björn vridet å fått en motor som drar mjukt å fint
från botten å sen vrider hårdare eftersom.blir skit sköna små lugna hjul lyft utan att den hoppar upp åsen stutsar å upp igen.
Postat: sön jul 27, 2008 8:14 pm
av conny
några bilder från kvällen.
mappning av monkey.

[/img]

Postat: sön jul 27, 2008 8:20 pm
av conny
en film på 19,7hk bromsningen.

Postat: sön jul 27, 2008 10:36 pm
av josun
Bra jobbat Mats
Hoppas att du kan få i ordning på det ofrivilliga kopplings slirandet, samt ställer på tändningen optimalt. Hipps vipps så har du fått fram ett par pållar till på bänken
//Johan
Postat: mån jul 28, 2008 9:47 pm
av Richard
Tävlingen om störst insugsfilter vinner du då med hästlängder

Nån dag när semestern är slut så borde jag ta å komma på ett studiebesök...
Postat: tis jul 29, 2008 11:49 pm
av Erland Cox
Be john på Ebos om några fjädrar. Vi brukar ta ur en spann som dom har plockat ur motorcyklar och de har fungerat. Vi har inte provat på så stor motor som 177cc dock men med samma hästar fast på högre varv. Jag har bromsat min 107cc några gånger men konstigt nog får jag maxeffekt mellan 10 och 11000. Den fortsätter dra till över 14600 och sen släpper ventilfjädrarna. Ca 12,7 hästar på bakhjulet och 14,76 på vevaxeln. Antagligen så är det för lite avgasduration för att bibehålla effekten på höga varv. Jag ska göra kamdrevet justerbart och prova. Mitt klena avgassystem 20-23-26mm som egentligen är avstämt till 12000 varv gav 2 hästar mer än original. Med original tog den inte full gas lika tidigt och varvade inte lika långt. Jag ska göra en ny topp med insuget framåt och så rakt som möjligt och prova att montera en avgasvippa från den nya Daytona motorn. De har förskjuten infästningspunkt och bättre utväxling så jag får flytta hålet i toppen för vipparmsaxeln. Jag ska se om den kammen passar och har bra väden. Daytona 150cc motorn matar på bra på höga varv och lämnar 18hp på hjulet original. Josun har fått en portad och plastad topp att prova. Erland.
Postat: tis jul 29, 2008 11:53 pm
av Erland Cox
Vid vilket varv gav 177:an sin maxeffekt? Erland.
Postat: ons jul 30, 2008 10:07 am
av Jens Gustavsson
eftersom vi bara skulle kolla lamdan och känna på den lite så hadde vi inte räknat på utväxligar och så på motorn men regulatorn låg på 10000rpm och topp effekten var i närheten, som man såg i filmen så släpte mats den på låg belastning mot regulatorn sen sjönk varvtalet lite sen så mättes efekten då varvtalet var på väg upp mot regulatorn.
vi mäter alltid effekten när varvtalet går lite uppåt för att det inte ska bli glädje hk i svängmassan.
vi orkade inte heller räkna ut effekten på en massa olika rpm utan vi tog bara ett ställe där vridet var högt och där det var ganska högt rpm så det kan ha varit lite mer hk nån annanstans på det korta svepet?
mer seriösa broms kurvor kommer då mats har fått till koppligen.
Postat: ons jul 30, 2008 9:51 pm
av teflonmats
erland de första ja gjorde va att tele bomba john..
men han kunde inte minnas vilka fjädrar som han fått tag på..
men ja fick tag på
två liite hårdare fjädrar å skimsa på allt som bara gick..
va ut åstegra påjobb parkeringen en snabbis verkar inte slira.
definitivt inte som förut.hehe kopplings paketet hade krymt
nästan 1,5 mm så nu ryms nästan en till lammel.
jens sätt ihop peters grejer å skruva dit kammen så ska du få en
match....vi måste ju börja labba lite.
Postat: tor jul 31, 2008 2:48 am
av Erland Cox
Har du fått ihop din nya Josun? När ska du bromsa? Darko kan nog på fredag kväll. Mats, kan ni svepa och få ut en kurva i bänken? Erland.