Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende

Re: Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Inlägg av sabaton91 »

Härligt att tråden e igång igen :)
(har följt i det tysta) :)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Axxel_021
För mycket laddtryck

Inlägg av Axxel_021 »

Jag laddar bromsbänken inför årsmötet så tar du med bilen ner :wink: :lol:

Mvh Axel Ridderstolpe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har läst hela tråden nu :thumbright:

kul att följa förbättringarna på stippen. jobbigt bara med alla drivline problem. vad blir det för motor sett-upp i år?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bilen kommer vara jätte-inte-körbar oom två veckor Axel ;-) Men i sommar kanske det funkar?

Drivlineproblemen har ju egentligen varit ganska koncentrerade till en enda säsong faktiskt. Räknar man bort kopplingsbytena som mest beror på att jag haft svårt att bestämma mig tycker jag det hållt förvånansvärt bra.

I år blir det nog samma motorsetup som tidigare, för att hinna köra alls. De förändringar jag tror hinna är nytt avgassystem (3" hela väge, jag har kört 2,5" tidigare), kanske större intercooler också. Men det är tveksamt om det egentligen behövs. Jag skaffade också en Mitsubishi 19T-turbo när jag fick korn på en ny till rätt peng, det skulle vara extremt intressant att hinna testa den. Som det är nu så är responsen i HX32:an precis på gränsen för att det ska vara bra i konbana. Det kan tänkas att avgassystemet stryper men det vore som sagt kul att se vad en liten turbo ger.

Framtida motorplaner är att som jag kanske nämnt få en topp riktigt fixad med större ventiler (45, 7 mm insug, 38,1 mm avgas, Paul Ivey/REC) och en roligare kam (Newmans P4.5 ligger på hyllan). Till det eventuellt ett roligare insug baserad på Cosworthgrejer (också hittat billigt), och så en bättre lösning på generator. Jag har också skaffat ett MSIII för att enklare kunna logga och kanske köra sekventiell insprutning så småningom.

Tanken är att få en motor som orkar dra lite längre men kanske inte ger så mycket mer effekt. Men en vassare sugmotor än jag har nu lirar nog bättre med de större turboaggregaten (HX35 och HX32).

Det ligger ju också en sats för DR-båge och skräpar, den kanske kommer i bilen i vinter. Lite extra säkerhet skadar knappast.

Känslan är faktiskt att jag börjar se en "nöjd-nivå" med bilen, efter 14 år eller vad det är. Kan jag få ihop den med lack, nya motorspecen, nya framvagnen osv till 2012 så ska jag nog börja jobba på det andra projektet. Den här bilen blir mer och mer tänkt som en kul leksak, kan jag köra hyfsat stabila höga elvor på strippen så duger det för att kunna köra ET Pro utan att skämmas. Samtidigt är det en trimningsgrad som borde göra det möjligt att fortsätta ha skoj i konbana och på bana, och kanske drifta lite. Allt detta utan att bilen är hopplös på gata men jag inser ju att den aldrig mer blir en semesterkärra...

...och det är också målet för nästa projekt, en bil man kan åka på semester i :-)

Idag har jag förresten gjort klart en "ljuddämparbula" i passagerarsidans golv, så en riktig ljuddämpare förhoppningsvis får plats.

/Gustaf
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har förstärkt infästningarna för bakvagnen en del och passat in höger bakskärm också. Medan jag väntar på hjälp med plastningen ska jag antingen fixa avgassystem eller börja titta på stol, bälte och båge.

När det gäller bågen är det lite klurigt med monteringen. Jag vill få den att störa så lite som möjligt men den ska ju ändå uppfylla reglerna i framförallt dragracing. Enkelt om man kan ställa huvudbågen på bilens golv. Det kanske går men den skulle kanske funka ännu bättre aningen längre bak, rakt på en tvärbalk. Men då går det ju inte att lägga en platta under golvet och bulta.

I rally/racing är det OK att bygga en konsol att ställa bågen på:

Bild

Är det någon som har erfarenhet av om det brukar accepteras av DR-besiktare också? Jag kan ju ringa och fråga men det är intressant att höra era erfarenheter.

Rätt byggt är jag helt övertygad om att båda varianterna blir tillräckligt starka, balkarna tål förmodligen mer stryk än golvet.

/Gustaf
Lite mer laddtryck

Inlägg av Tobben86 »

Här kan du läsa vad som gäller om skyddsbåge i dragrace sammanhang http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; på sidan 27 står det och du får fästa den i ramen bara det inte är längre än 152mm från förarens huvud.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack, jag har läst reglementet framlänges och baklänges...

Men eftersom Caprin är en bil med självbärande kaross (ingen ram) är detta vad som står:
----------
På fordon utan ram, samt då bågen annars fästs i golvet ska huvudbågen vara försedd med fastsättnings-plattor 150 x 150 mm (6 x 6 tum) med en minsta godstjocklek av 3 mm (1/8 tum) som svetsas fast på huvudbågens ändar. En liknande platta läggs under bilens golv och plattorna bultas samman med minst fyra 10 mm (3/8 tum) stålbult.
------

Problemet är när man inte kommer åt undersidan av ytan man vill montera bågen på, eller när plåten är så oregelbundet formad att man hellre gör som på teckningen ovan.

Det kan "lösa sig" per automatik om bågen måste komma långt fram för att klara måttet från huvudet, innan jag vet säkert måste stolen sitta i.

/Gustaf
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Som jag förstått de ska man kunna göra på samma sätt som jag gjorde dvs bygga en låda i 3mm som man bultar fast den i. Ska inte de duga? Inte för att jag har dragracing ambitioner men :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Hans K
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hans K »

Bygg regält chassei! tex Halfback ! Kan du köra i Street med 10,5 däck! Max höjd 31" :thumbright:

Kul bygge annars!
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, någon halfback blir det inte... Skulle jag bygga en dragracingbil så skulle jag bygga helt annorlunda från början. Då finns det ingen anledning att köra rakfyra, manuell låda, delad bakaxel och massa andra tokigheter. Då skulle det bli en rörram med kanske Caprikaross.

Det här är ytterligare ett exempel på vilka problem det ställer till när DR och Rally/Racingreglementena inte är samkörda.

/Gustaf
Hans K
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hans K »

Behöver inte halfback i Street!
Bara en godkänd bur!
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror inte jag blir konkurrenskraftig i Street ändå, jag har liksom inga planer på att försöka köra så fort. Det behövs mycket mer utveckling av bilen då och jag vill inte pruta bort egenskaperna på bana och gata. Det är liksom "felbyggt" från början i så fall.

/Gustaf
MotorKnyttet
För mycket laddtryck

Inlägg av MotorKnyttet »

Skönt å se att du är igång med skapelsen. :thumbright:

Lika skönt är det att du håller dig kvar vid setuppen (svengelska e fränt) för bana och gata.
Kör hårt!

Mvh// Tobbe P
Axxel_021
För mycket laddtryck

Inlägg av Axxel_021 »

therealpinto skrev:Bilen kommer vara jätte-inte-körbar oom två veckor Axel ;-) Men i sommar kanske det funkar?
/Gustaf
Ja den står laddad och klar hela sommaren :lol:

Om sven-erik kan åka ducati ifrån kalix hit så vill vi se dig köra hit med :wink: :hihi:

Mvh
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Under senaste tiden har lite godis ramlat in. Jag fick "an offer I couldn't refuse"...

Bild

Bild

Bild

Bild

Cosworth rwd oljetråg är i sig inte så exotiskt. Men med en baffel med dörrar, påsvetsade vingar och anslutning för rejäl vevhusventilation blir det ganska kul. Varför? Jag hoppas ju ordna lite G-krafter på bana och det vore synd om oljan tog slut. Tråget byggdes i England till en rejs-Sierra, ägaren ångrade sig och valde sugmotor med torrsump istället. Prislappen var ungefär som för ett standardtråg i Sverige :-)

Mer Cossiedelar då:

Bild

Remskiva till vattenpumpen i svartanodiserad aluminium är ju lyx i onödan kanske.

Bild

Bild

Motsvarande till veven likaså. Men det finns hyfsat goda skäl - för att få plats med generator/grenrör har jag fått sänka generatorn så mycket att remmen vill slira. Med remhjulet ovan kan jag välja om jag vill köra multirib (vilket jag siktar på) eller V-rem. Dessutom får jag ett snyggare och stabilare triggerhjul än idag.

Sista fotona handlar mer om verktyg. Moss i England reade ut en enkel rörnotch, kan vara bra när bågen ska i.

Bild

Bild

Jag har inga illusioner om att den är ett precisionsinstrument men för pengen tror jag den underlättar byggandet.

Efter att ha fotat allt godis var inspirationen på topp så jag skruvade ihop nya stolen med underrede och glidskenor för att se hur det passar i bilen. Förvånansvärt bra, bredden går nog att justera så original fästpunkter funkar, kanske får man göra nya bakre fästhål. En baggis :-)

Förresten, något jag INTE fotade var ett nytt trepunktsbälte, även det från Moss. Jag tror jag hittat en bältestyp som kan vara riktigt bra med rejsstol och båge men jag vill testa mer själv innan jag skryter för mycket. Men för den som söker nya bälten rekommenderas Moss, de har "allt".

/Gustaf