Sida 9 av 10
Postat: lör maj 09, 2009 9:15 am
av Holger
Är nog lite dåligt flöde i en sån skulle jag tro. Och så mycket dimma blir det inte. Har trots allt dubbla oljefällor (original i ventilkåpan + den extra som syns på bild).
Postat: sön maj 10, 2009 8:51 pm
av Holger
Postat: sön maj 10, 2009 10:19 pm
av Herman
Låter elak

Postat: lör maj 16, 2009 9:56 pm
av Holger
Körde på moholmsstrippen idag. 12.15 & 192km/h ca 1.3 bars laddtryck. Så det saknades iaf 0.5bar... Måste byta magnetventil troligtvis, den är helt mongo. Bygger om till T7 istället. Får löda lite i ECUn, men sparar 2200kr... + att den bevisat fungerar klockrent till skillnad från T5 ventilen, som går sönder hur som helst.
Postat: lör maj 16, 2009 10:14 pm
av freiman
gött de rör på sig.. hade kalas hemma hela dagen så kom inte iväg o kolla..
Postat: lör jul 04, 2009 8:23 pm
av Holger
Körde 11.45 / 199km/h idag. Mycket nöjd. Snabbaste 199.8km/h. Irriterande nära 200. Blir väl nästa mål! Måste fixa ny kardan oxå, ser ut som en korkskruv nu...

Postat: sön jul 05, 2009 12:12 am
av coupe76
Grattis till den fina tiden, var där o såg dig.

Postat: mån sep 07, 2009 4:34 pm
av Holger
film
Postat: mån sep 07, 2009 7:51 pm
av Lidenfors
ser och låter riktigt bra ... hoppas det går ändå fortare nästa år ...
Postat: lör okt 24, 2009 5:14 pm
av Holger
Postat: sön okt 25, 2009 7:16 am
av Painlake Racing
Nu vet jag ju inte hur grundligt du satt ihop motorn men,
dina lager är slut. Du har ca 550hk på veven? Det är nog gränsfall för vad en original bottendel klarar. Min erfarenhet med dessa motorer är att ram och vevlager är den svagaste länken.
Kanske dags att införskaffa lättare stakar och kolvar, viktjustera och balancera?
Det här har du säkert koll på, men när man ligger på gränsen så är det ju viktigt att allt stämmer, att "ramlagertapparna" är runda och att det är rätt lagerspel samt att oljekanaler inte är blockerade med gammalt skräp.
Annars ett fint bygge, kul att någon vågar köra Saabmotor
Edit: såg att du räknade med en effekt på 466hk på veven. Det ska väl kanske bottendelen klara med bättre olja.
Postat: sön okt 25, 2009 1:03 pm
av karlsson_6
Den oljan hade jag aldrig kört med, jag hade kört med 20-50w eller 10-60w
som tål värmen bra mycket bättre
Postat: sön okt 25, 2009 2:21 pm
av Painlake Racing
Mobil 1 is the shit. har plockat isär 30000-mils saabmotorer som jag vet gått på Mobil 1 hela tiden och där har det inte varit någon antydan till vändkanter i loppen.
Däremot gjorde jag tyvärr misstaget att starta upp min v8 med Mobil 1 men det är en annan historia och OT.
Postat: sön okt 25, 2009 2:52 pm
av Holger
Oljan har garanterat en stor del som sagt. Känns troligast eftersom alla lager ser lika slitna ut. Hade det berott på något fel, lr överbelastat känns det som det borde vara något lager som är mer slitet än ett annat.
Lättast och billigast är väl att byta oljesort och testa och se vad som händer. Lager till dessa motorer är ju nästan gratis så
Är inte så sugen på att börja balansera, byta stakar kolvar osv då det inte stämmer överens med mitt mål med bilen.
Postat: tor dec 23, 2010 4:07 am
av Painlake Racing
Upp! VM i trådlyft
Men vad har hänt med den här grymma bilen?? Såld?? Hade gärna köpt den annars. Gillar de här motorerna, spec i kombination med drivning i rätt ände
