Sida 9 av 97

Postat: fre mar 28, 2008 12:00 am
av Erik.H.A
Daniel-635 skrev:Det där med att konstruera iförväg låter ju fantastiskt :wink:

Själv är man glad om man slipper göra om något man redan gjort :doh: (nästan)

Längden på bärarmar tyder på stor camber acceleration , fjädringsväg under 100mm ?
Lite Information om Hjulupphängning/dynamik

Center of gravity: Z: 380mm weight distribution 45/55%

Suspension design travel: +-50mm
wheel vs Spring/damper avr motion ratio 0.75 front, 0.7 rear

camber comp roll deg/deg 0.7 front, 0.5 rear

Camber: adjustable front/rear
Toe adjustable front/rear
Caster front 4.7deg adjustable
Kingpin front 6.14deg
Ackerman 100% adjustable
Scrub radius 31mm
Anti dive/squat adjustable
Antirollbar adjustable front/rear

Static roll center location +71mm front, +75rear

Dynamisk analys gjord i MCS Adams/car efter Ajdéns cad modell,

exempel

Chassis Roll: 1.48deg/g
Roll center location 1g lateral acc: Front +70.7mm and 14,2mm to laded side. Rear +75mm and 4.2mm to laded side

Track delta at 1g lateral acc: 0.5mm

Postat: sön mar 30, 2008 2:26 am
av Ajden
Då har jag gjort tentan och det gick åt helvete, så helt plötsligt sket sig hela min planering med att jag skulle ha en helmånad på mig att göra klart chassit i stället har jag två veckor pga måste plugga till omtentan.
Blir helt enkelt att jag får ge fan i att sova de kommande två veckorna för att hinna med allt som ska göras.

I dag har jag nästan byggt klart de främre uprightsen.

Borrar hål för fästet för undre bärarmen.
Bild

Monterat.
Bild

Var inte så trångt att svetsa här inne.
Bild

Uprighten.
Bild

Postat: sön mar 30, 2008 5:29 am
av larsat
otroligt imponerande... hoppas verkligen du löser tentan!!

Postat: sön mar 30, 2008 7:55 am
av 2QIK4U
Snyggt!! - men grovt-
Vad väger uprightsen?

Postat: sön mar 30, 2008 10:09 pm
av Scrazher
Vad blir det får behandling på grejjerna sen Robert? Blir det Pulverlack på utsatta delar eller?

Postat: sön mar 30, 2008 11:51 pm
av Ajden
Dom blev kanske lite för grova, såg mindre ut i caden. :doh:

Har inte vägt dom, gör det när jag tar av dom för att svetsa dit ok fästena.
Ska du byta däcken snart på din bil??

Ja pullverlack.


I dag har det varit en såndär dag där jag jobbat hela dagen men ändå har det knappt hänt något. Det som blivit gjort är att jag satt dit framhjulen och punktat ihop bakre uprighten.

Bild


Bild

Postat: mån mar 31, 2008 1:51 am
av Perkele70
fan va grymmt!avis på din ork! :doh:

Postat: tis apr 01, 2008 1:04 am
av Ajden
Fortsatt med uprighten, går inte direkt fort att helsvetsa och har även blivit tvungen att jobba ett tag i dag därför har jag inte hunnit klart med dom. Men i morogn kommer den stå på hjulen.

Så här ser dom ut justnu.
Bild

Utvändigt, ser även svetsningen mot centrumet där bara halva är svetsad på varsin sida av flänsarna för att hindra att dom slår sig och att det ska vara något glödskal där det ska svetsas. Efter alla är svetsade skrubar jag bort glödskalen och svetsar motsatt sida.
Bild
Bild

Invändigt, kunde ha blvit lite jämnare genombrännig men det duger.
Bild

Postat: tis apr 01, 2008 6:09 am
av 2QIK4U
byter nog om en månad ca.....behövs de tidigare kan jag ev ordna ett par andra ....

Alternativet att handla befintliga upright var inget alt?? - typ C4

mvh R

Postat: tis apr 01, 2008 9:38 am
av Ajden
hm, en månad, är lite lång tid. Får ta och åka en sväng förbi några gummifirmor och se om dom har något gammalt liggandes.

eller ser någon det här som har två slutkörda däck med dimensionerna 255/45-17" , 265/45-17" eller 275/40-17" kan ni skrika till.

Postat: tis apr 01, 2008 5:25 pm
av Ajden
Nu är bakre uprighten klar förutom en del av det undre fästet och var och letade igenom en däckhög efter några däck och hittade 2 st 255/40-17 som fick duga.

Bild

Bild

Postat: tis apr 01, 2008 6:54 pm
av Tommy Luhr
vad härligt att se. imponerad av din takt i bygget..


Snygga svetsar. att du orkar pluppa i tillsatsen.

Postat: tis apr 01, 2008 8:11 pm
av patte83
Grymt bygge!!!

Det är ju drömen att bygga en egen bil bara önskar att jag hade
kunskapen, verktygen, plats att göra det själv!!

Funderade på en grej hur mycke effekt har du i motorn??

Hur mycke måste bilen väga?? tänkte på 15kw/100kg regeln...

mvh/Patte

Postat: ons apr 02, 2008 1:18 am
av Ajden
Klart man pluppar i tillsatsmaterialet blir ju snyggare så och sen känns det som man har bättre kontroll på smältan.

Har enligt besiktningen för mycket effeckt är 250 hk.
Orkar inte räkna ut justnu hur mycket det blir jag måste lasta ned bilen.


I kväll har jag punktat dit 4 motorfästen, har två kvar att göra och sen helsvetsa och göra klart dom jag börjat på. Men nu sitter motorn och lådan där dom ska. Har kommit fram till att det egentligen skulle ha behövts en riktig låda för mittmotor för att det skulle bli riktigt bra. Hade jag haft en låda med utgående axel ovanför lådan och med ingende lägre ned så skulle jag ha kunnat sänkt motorn ca 1 dm till och 1,5 om jag skaffade torrsump. Synd bara att en sån låda kostar ungefär lika som hela budgeten för det här bygget :doh:

Måste göra något åt det här kraftutaget.
Bild


Bild

Postat: ons apr 02, 2008 1:40 am
av j0jje
Ser bra ut robert, grymt tempo :thumbright: 250 hk ombyggt fordon så ska den väga 1250kg tror jag.