Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta test så monterar jag rullar toppens flöde på insugnings canalen (250CFM ) och en 47mm ventil och 41.4mm dim som den har ungefär.
samma insug som föra testet.

5.5k 650hk 202fs
6.5k 707hk 239fs
7.5k 711hk 276fs
8.5k 698hk 313fs

såg att turbon börja bli lite liten dock :( 2.76bar mottryck mot 2.5bar på de snällare motorerna.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

samma som tidigare men lite större kopressor och lite större avgas hus så det vart ungefär rätt % värkningsgrad in och 2.5bar avgastryck igen.




5.5k#627hk 202fs
6.5k 723hk 239fs
7.5k 725hk 276fs
8.5k 720hk 313fs

#dock vart det inte ricktigt fullt tryck nu på 5500rpm då det inte går att sim 2 stegs laddning, men skit samma.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Jens, har du varit förbi min fars gubbe något sen senast du var förbi gällande sponsringen?.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

43mm i toppen med samma 250cfm flöde och ett insug med 47mm in dim


5.5k#625hk 186fs
6.5k 738hk 220fs
7.5k 749hk 254fs
8.5k 736hk 288fs

inte så pjåkit med 750hk med en F kam men denna motor går inte att bygga i värkligheten heller som sakt var.

det blir svårt att pasera 620hk i värkligheten skulle jag tro.



# vart det inte ricktigt fullt tryck nu på 5500rpm då det inte går att sim 2 stegs laddning, men skit samma.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis dec 09, 2008 8:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Nvix skrev:Jens, har du varit förbi min fars gubbe något sen senast du var förbi gällande sponsringen?.
nej har inte hunnit, är han där i morron?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nu är jag för sjuk för att hänga med i svängarna men varför blev det så dålig effekt med rullar toppen. f-kammen fortfarande?
edit: som sagt sjuk, du hann lägga in 2inlägg medans jag skrev ovanstående. forfarade f-kam såg jag
Senast redigerad av Martin H den tis dec 09, 2008 8:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Jens Gustavsson skrev:43mm i toppen med samma 250cfm flöde och ett insug med 47mm in dim


5.5k#625hk 186fs
6.5k 738hk 220fs
7.5k 749hk 254fs
8.5k 736hk 288fs
Om du inte lägger ut allt för många olika simuleringar så kan jag lägga in alla i samma graf så man kan jämföra dem bättre. Ska prova att lägga in din data i gt power sen också och se vad det säger om motorn.

Jag vet att SWR har några trix med insugsareorna när han kör EA, som det är nu verkar det bara blir bättre ju större area?
Senast redigerad av Kristoffer den tis dec 09, 2008 8:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:nu är jag för sjuk för att hänga med i svängarna men varför blev det så dålig effekt med rullar toppen. f-kammen fortfarande?
är du sjuk också!

kammen den samma på alla test 725hk är väll inte så dåligt på en standard kam och en gammal stötstångs skit motor? :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kristoffer skrev:
Jens Gustavsson skrev:43mm i toppen med samma 250cfm flöde och ett insug med 47mm in dim


5.5k#625hk 186fs
6.5k 738hk 220fs
7.5k 749hk 254fs
8.5k 736hk 288fs
Om du inte lägger ut allt för många olika simuleringar så kan jag lägga in alla i samma graf så man kan jämföra dem bättre. Ska prova att lägga in din data i gt power sen också och se vad det säger om motorn.

Jag vet att SWR har några trix med insugsareorna när han kör EA, som det är nu verkar det bara blir bättre ju större area?

intressant, hojta till om du behöver mer B20 data! (sitter bara och snorar framför datorn med förkylning i kväll) 0738063737

på extrema laddtryck blir det stooora canaler och insug det har vi märkt i verkligheten också men jag vet att inte erland håller med där riktigt.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis dec 09, 2008 8:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blom142 skrev:varför då välja en f kam :scratch:

måste ju finnas bättre för detta ändamål :roll:

har man en fin topp och rätt avstämt runtomkring så behöver man inte gris vassa kammar bara man har skapligt lyft (vet du hur mycke en GP motorcyckel har i duration som varvar 20000rpm?), sen om du läser hela tråden så är det parametrar gällande convertrar och stabalitet på BB lamda som väger in också
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jo feber o skit
blir det inte mer intressanta data om du gämför med en mer rock n roll kam typ 9,2lyft o 280g @1,27mm.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:jo feber o skit
blir det inte mer intressanta data om du gämför med en mer rock n roll kam typ 9,2lyft o 280g @1,27mm.
jag gör ett test på det men då blir det större turbo också, men jag sparar alla gamla motorer så kan vi gå tillbaka till grund konseptet sen.

vilken nock vinkel?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken topp och insug ska jag köra?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ditt val men över 108g kanske 112-114. du kan ju gå ner på flöde till nåt som är möjligt i verkligheten . du hade minsta area på min topp va?

insug som konar upp till 48mm dim och ingång vi topp 1250cm2
Senast redigerad av Martin H den tis dec 09, 2008 8:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Jo han är på jobbet imårrn vanlig tid så du kan nog få tag han :).
07:00 till 16:00 ,men jag och farsan ska stanna lite längre så du kan nog kanske dyka förbi ännu senare om du nu inte skulle ha tid..för jag och farsan ska ta och montera i B20in efter klockan 4a imorgon är det tänkt så han lär nog vara fast på jobbet hela dagen imårrn :hihi:



Mvh Roger
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Skriv svar