Sida 9 av 15
Postat: tis aug 03, 2010 11:34 am
av j björk
Ni hällde aldrig i olja i axeln?
Jo, det brukar visst ofta släppa när det får kallna lite.
Vet om ett tillfälle när samma sak hänt på motorvägen med framhjulsdriven bil och 2 hela drivaxlar. Oljan hade läckt ur lådan utan att de märkt något.
Låsta framhjul på motorvägen måste vara spännande

Postat: tis aug 03, 2010 12:40 pm
av HelmutSchnell
Nej, tänkte att: No gå hä!!
Men Icke!!
//S
Postat: ons aug 04, 2010 7:34 pm
av HelmutSchnell
Nu är listerna kapade i rätt längder, ska putsas till och läggas i oljebad under helgen.
Dom i mitten ska vara kortare, blir ett läderband där för att kunna lyfta upp luckan. (beror inte alls på att jag vände dom fel i geringssågen och inte hade nå fler lister.... tänkte bara säga det själv så behöver ni inte fundera....)
//S
Postat: mån aug 09, 2010 8:40 pm
av HelmutSchnell
Har monterat liggande armaturer idag i garaget, fick bli vanliga öppna eftersom dom var graatis...
Är eg krav på EX i lackutrymmen men det funkar för en vanlig august.....
Har även blåst och dammsugit lackrummet inför lördagen, då den är tänkt bli blå!!
Bytte även filter på till- och frånluftsdonen, var ett tag sen det gjordes...
Fy faan....
Nytt filter på till-luft.
Bilen är i princip klar för lack, är ett litet ställe baktill som jag inte är klar med än.
Vänster sida är duktigt vågig nertill, skulle nog bytt hela sidan eg, men det är ju ingen utställningsbil.
//S
Postat: mån aug 16, 2010 3:00 pm
av HelmutSchnell
Ikväll blir den blå!!
Postat: tis aug 17, 2010 6:34 am
av Kezo
Det vill vi se bilder på! Jag är imponerad av allt jobb du lägger ner. Och lite avundsjuk på ditt garage...
Postat: tis aug 17, 2010 1:09 pm
av HelmutSchnell
Igårkväll skedde det mirakel!
Bilen fick färg, är grymt nöjd över resultatet!
Eftersom vi lackade med temadur 50 så kunde vi inte blanda efter billacksrecept utan fick gissa oss fram lite grann.
Neptunblå är enligt datorn mest lik NCS-S 6020 B30G men ändå inte...

Den är för grön och NCS-S 6020 B10G är för blå...
NCS-S B20G hade nog varit spoton, men den färgen finns inte något recept till så vi blandade en trea av B10G och en av B30G och hällde ihop dom i en hink.....
Blev någon promille grönare än Neptunblå, vi kallar den NeptunGrön!!!
Är riktigt nöjd med kulören, och med sprutningen är jag supernöjd!
Fegade ur och ringde ett proffs, vilket betalade sig!!
Bilder:
Torkat, här syns glansen.
Kommer att passa bra mot den bruna inredningen.
Blir vita fångare, emblemet i fronten blir oxå vitt.
//S
Postat: tis aug 17, 2010 9:43 pm
av Fredriksson
Slutprodukten blev en minst sagt ovanligt färg men ser mycket bra ut!
Såg ut som att proffset hållt i en spruta tidigare också, mycket fint !
Hoppas man nån gång ska få ny lack på bilen själv...
Postat: ons aug 18, 2010 12:13 am
av David_B
Mycket trevligt resultat

Postat: ons aug 18, 2010 8:57 pm
av HelmutSchnell
Har luftat den ikväll, är en helt annan sak att se lacken utomhus.
Man glömmer det varje gång, vilken skillnad det är att se bilen utomhus!
Framfälgarna är på gummiverkstan för byte av 205/50-17 till 205/40-17, därav plåtisar..
Började skruva tillbaks lite delar.
Gött med nylackat!!
Sen in och upp i lyften.
Imorrn är det slipning av det sista på schemat!
//S
Postat: tor aug 19, 2010 8:38 pm
av HelmutSchnell
Har monterat luftintagsgallret.
Mellanplåt
Fick framdäcken monterade idag, blev i lägsta laget så jag byter ev under vintern.
Dom kan säkert komma till anv vid Ghiabygget.
Inredningen och lacken passar som handen i....
Allt för idag, uppehåll till söndag nu.
Då fortsätter slipandet av dörrar, luckor och lämmar.
Förhoppningsvis lack till veckan.
Slänger ut en fråga här oxå:
Har fundering på motor, tror ni att det är bättre att satsa på en orig 16V eller på en vässad 8V med sprut?
//S
Postat: tor sep 09, 2010 9:08 pm
av HelmutSchnell
Finally!!!
Det har varit helt galet mycke annat i aug-sep, bla hämt av två bussar och två VW-träffar.
Men ikväll lackades resten av delarna!
Medan Micke lackade så passade jag på att bättringsmåla lite grann!!
Golvet var bara grundat så jag rollade på lite färg, inte för att det nu syns sen men...
På söndag kanske jag börjar montera ihop lite.
//S
Postat: tor sep 09, 2010 9:19 pm
av cjd187
Ang. motorfunderingarna, en original 16v topp med sätesjobb
spöar de flesta 8v locken och är dessutom enkel och billig att byta om
det skulle rasa.
// Calle
Postat: fre sep 10, 2010 9:42 pm
av nicke.t
blir grymt fint.riktigt balla dom där gamla pickisarna.

Postat: tis sep 14, 2010 7:32 pm
av HelmutSchnell
Igår fortsatte monteringen.
Suddig bild, men trevligt med nylackat och nya skruvar!!
Flaklämmar på plats.
Sidolucka
Höger dörr
Är alltid kul att skruva ihop efter lack!!
//S