CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

robban skrev:Jag tycker det cnc frästa som var i länken till hybridz-forumet ser bäst ut hittils.



Ett sådant i 4cyl version :thumbright:


Hehe.. Ja de där såg ju riktigt smutt ut! :)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

kristoffer

Inlägg av calle Bengtsson »

Tackar ödmjukt förall info du lägger ut , det är super intressant

Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Har nu testat ett plenum ritat av torpis och resultatet från simuleringen blev:

cyl1 100cfm
cyl2 155cfm
cyl3 179cfm
cyl4 205cfm

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Efter förra simuleringen provade jag att flytta dem fyra slitsarna 50mm mot öppningen. Det blev både bättre och jämnare flöde, totalt flöde innan var 639cfm och nu blev det 747cfm.

cyl1 176cfm
cyl2 183cfm
cyl3 189cfm
cyl4 201cfm

Bild
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Ferrari F430 insug
Bild
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
MaZ
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån sep 13, 2004 11:28 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av MaZ »

Om man istället kikar på simulering över en hel motorcykel så blir det ganska uppenbart att en statiskt flödesanalys är väldigt missvisande.
Detta är en liten film som visar min motor som jag håller på att knåpa ihop, inte på nåt sätt extrem men även med ett relativt sett litet plenum så står luften i princip stilla i plenumet, ingen runner tjuvar luft från nån annan utan luftpelarna står och svänger obehindrat.

Youtube Länk

Notera att det är Massflöde och hastighet, inte tryck.

Jag kommer inte kunna ge ut några specifika detaljer ang själva simuleringen då jag inte gjort den själv, det är nån som faktiskt kan nåt som hjälpt mig. :hihi:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

fina bilder, vet du vad det är för program.

tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.

Bild



/Andre'
power
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Tackar för hjälpen :D Som synes har jag arbetat om diffusorn en smula samt placerat den så att den hamnar under trattarnas nivå, eller iaf så gott det går.

Bild

Bild

Bild

Bild
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
MaZ
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån sep 13, 2004 11:28 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av MaZ »

norrback skrev:fina bilder, vet du vad det är för program.

tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.

/Andre'
Det beror ju såklart på vad man har för kammar. De här är ganska milda som sagt, 282*(244*) 0/(1.25)mm 11.5mm lyft.
Sen är det ju som du säger lite svårt att se exakt lyftet. Vi har diskuterat om man skulle lägga in grafiskt en "vevaxel" eller liknande så det blir lite mer grafiskt var man är i cykeln och vad ventilerna gör men det kräver massa jobb som ingen har tid med. :?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

MaZ skrev:
norrback skrev:fina bilder, vet du vad det är för program.

tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.

/Andre'
Det beror ju såklart på vad man har för kammar. De här är ganska milda som sagt, 282*(244*) 0/(1.25)mm 11.5mm lyft.
Sen är det ju som du säger lite svårt att se exakt lyftet. Vi har diskuterat om man skulle lägga in grafiskt en "vevaxel" eller liknande så det blir lite mer grafiskt var man är i cykeln och vad ventilerna gör men det kräver massa jobb som ingen har tid med. :?
ok

/Andre'
power
eriico
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån aug 25, 2008 8:22 am
Ort: karlstad

Inlägg av eriico »

Skulle va intressant och se en simulering på ett plenum som liknar detta:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... start=1045

kolla bilderna längre ner på sidan, visserligen till bmw, men vore som sagt intressant och se hur det skulle funka på en fyra.
MaZ
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån sep 13, 2004 11:28 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av MaZ »

Från vad jag såg på mitt plenum och simuleringarna där så skulle jag säga att det är aldeles för trångt brevid trattarna. Man behöver en viss volym ovanför/runt tratten och jag märkte stor skillnad bara genom att förlänga plenumet 10mm framför #1 och efter #4 och då hade jag ganska mycket plats runt om innan. Flödesbalansen blev bättre och flödeshastigheterna runt #1 och #4 lugnade ner sig massor.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

MaZ skrev:Om man istället kikar på simulering över en hel motorcykel så blir det ganska uppenbart att en statiskt flödesanalys är väldigt missvisande.
Detta är en liten film som visar min motor som jag håller på att knåpa ihop, inte på nåt sätt extrem men även med ett relativt sett litet plenum så står luften i princip stilla i plenumet, ingen runner tjuvar luft från nån annan utan luftpelarna står och svänger obehindrat.

Youtube Länk

Notera att det är Massflöde och hastighet, inte tryck.

Jag kommer inte kunna ge ut några specifika detaljer ang själva simuleringen då jag inte gjort den själv, det är nån som faktiskt kan nåt som hjälpt mig. :hihi:
Intressant video. Synd att du inte kan ge ut mer detaljer ang simuleringen. Vid vilket varvtal och om högre laddtryck/massflöde förändrar designkriterierna. Är det STAR-CD med es-ise?
Mer data hade iaf varit guld värt :)

Iaf så tror jag också att statiska flödes-simuleringar kan vara missvisande, men inte att dem alltid är det. Man får ta dem för vad dem är. Om man t.ex. vill få ner hastigheten runt trattarna så är det något man kan se med statiska flödestest.

Jag har gjort en del cfd på olika portar, och jämfört med verkliga flödestest och det blir väldigt lika. Kanske lägger upp bilder på det i veckan.
Skriv svar