Efter förra simuleringen provade jag att flytta dem fyra slitsarna 50mm mot öppningen. Det blev både bättre och jämnare flöde, totalt flöde innan var 639cfm och nu blev det 747cfm.
Om man istället kikar på simulering över en hel motorcykel så blir det ganska uppenbart att en statiskt flödesanalys är väldigt missvisande.
Detta är en liten film som visar min motor som jag håller på att knåpa ihop, inte på nåt sätt extrem men även med ett relativt sett litet plenum så står luften i princip stilla i plenumet, ingen runner tjuvar luft från nån annan utan luftpelarna står och svänger obehindrat.
Notera att det är Massflöde och hastighet, inte tryck.
Jag kommer inte kunna ge ut några specifika detaljer ang själva simuleringen då jag inte gjort den själv, det är nån som faktiskt kan nåt som hjälpt mig.
tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.
Tackar för hjälpen Som synes har jag arbetat om diffusorn en smula samt placerat den så att den hamnar under trattarnas nivå, eller iaf så gott det går.
/Henke
-=Performance by torpis=- *S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
norrback skrev:fina bilder, vet du vad det är för program.
tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.
/Andre'
Det beror ju såklart på vad man har för kammar. De här är ganska milda som sagt, 282*(244*) 0/(1.25)mm 11.5mm lyft.
Sen är det ju som du säger lite svårt att se exakt lyftet. Vi har diskuterat om man skulle lägga in grafiskt en "vevaxel" eller liknande så det blir lite mer grafiskt var man är i cykeln och vad ventilerna gör men det kräver massa jobb som ingen har tid med.
norrback skrev:fina bilder, vet du vad det är för program.
/Andre'
Det beror ju såklart på vad man har för kammar. De här är ganska milda som sagt, 282*(244*) 0/(1.25)mm 11.5mm lyft.
Sen är det ju som du säger lite svårt att se exakt lyftet. Vi har diskuterat om man skulle lägga in grafiskt en "vevaxel" eller liknande så det blir lite mer grafiskt var man är i cykeln och vad ventilerna gör men det kräver massa jobb som ingen har tid med.
Från vad jag såg på mitt plenum och simuleringarna där så skulle jag säga att det är aldeles för trångt brevid trattarna. Man behöver en viss volym ovanför/runt tratten och jag märkte stor skillnad bara genom att förlänga plenumet 10mm framför #1 och efter #4 och då hade jag ganska mycket plats runt om innan. Flödesbalansen blev bättre och flödeshastigheterna runt #1 och #4 lugnade ner sig massor.
MaZ skrev:Om man istället kikar på simulering över en hel motorcykel så blir det ganska uppenbart att en statiskt flödesanalys är väldigt missvisande.
Detta är en liten film som visar min motor som jag håller på att knåpa ihop, inte på nåt sätt extrem men även med ett relativt sett litet plenum så står luften i princip stilla i plenumet, ingen runner tjuvar luft från nån annan utan luftpelarna står och svänger obehindrat.
Notera att det är Massflöde och hastighet, inte tryck.
Jag kommer inte kunna ge ut några specifika detaljer ang själva simuleringen då jag inte gjort den själv, det är nån som faktiskt kan nåt som hjälpt mig.
Intressant video. Synd att du inte kan ge ut mer detaljer ang simuleringen. Vid vilket varvtal och om högre laddtryck/massflöde förändrar designkriterierna. Är det STAR-CD med es-ise?
Mer data hade iaf varit guld värt
Iaf så tror jag också att statiska flödes-simuleringar kan vara missvisande, men inte att dem alltid är det. Man får ta dem för vad dem är. Om man t.ex. vill få ner hastigheten runt trattarna så är det något man kan se med statiska flödestest.
Jag har gjort en del cfd på olika portar, och jämfört med verkliga flödestest och det blir väldigt lika. Kanske lägger upp bilder på det i veckan.