Sida 9 av 12

Postat: lör nov 08, 2008 9:07 am
av Roger Persson
robban skrev:Jag tycker det cnc frästa som var i länken till hybridz-forumet ser bäst ut hittils.



Ett sådant i 4cyl version :thumbright:


Hehe.. Ja de där såg ju riktigt smutt ut! :)

kristoffer

Postat: sön nov 09, 2008 10:57 am
av calle Bengtsson
Tackar ödmjukt förall info du lägger ut , det är super intressant

Calle

Postat: mån nov 10, 2008 6:48 am
av Big Al
-

Postat: ons nov 12, 2008 4:39 pm
av Kristoffer
Har nu testat ett plenum ritat av torpis och resultatet från simuleringen blev:

cyl1 100cfm
cyl2 155cfm
cyl3 179cfm
cyl4 205cfm

Bild

Bild

Bild

Postat: ons nov 12, 2008 5:26 pm
av Kristoffer
Efter förra simuleringen provade jag att flytta dem fyra slitsarna 50mm mot öppningen. Det blev både bättre och jämnare flöde, totalt flöde innan var 639cfm och nu blev det 747cfm.

cyl1 176cfm
cyl2 183cfm
cyl3 189cfm
cyl4 201cfm

Bild

Postat: fre nov 14, 2008 11:01 pm
av tobiasw
Ferrari F430 insug
Bild

Postat: mån mar 02, 2009 10:34 pm
av MaZ
Om man istället kikar på simulering över en hel motorcykel så blir det ganska uppenbart att en statiskt flödesanalys är väldigt missvisande.
Detta är en liten film som visar min motor som jag håller på att knåpa ihop, inte på nåt sätt extrem men även med ett relativt sett litet plenum så står luften i princip stilla i plenumet, ingen runner tjuvar luft från nån annan utan luftpelarna står och svänger obehindrat.

Youtube Länk

Notera att det är Massflöde och hastighet, inte tryck.

Jag kommer inte kunna ge ut några specifika detaljer ang själva simuleringen då jag inte gjort den själv, det är nån som faktiskt kan nåt som hjälpt mig. :hihi:

Postat: tis mar 03, 2009 6:18 am
av norrback
fina bilder, vet du vad det är för program.

tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.

Bild



/Andre'

Postat: tis mar 03, 2009 7:34 am
av torpis
Tackar för hjälpen :D Som synes har jag arbetat om diffusorn en smula samt placerat den så att den hamnar under trattarnas nivå, eller iaf så gott det går.

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: tis mar 03, 2009 7:55 am
av torpis

Postat: tis mar 03, 2009 8:28 am
av MaZ
norrback skrev:fina bilder, vet du vad det är för program.

tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.

/Andre'
Det beror ju såklart på vad man har för kammar. De här är ganska milda som sagt, 282*(244*) 0/(1.25)mm 11.5mm lyft.
Sen är det ju som du säger lite svårt att se exakt lyftet. Vi har diskuterat om man skulle lägga in grafiskt en "vevaxel" eller liknande så det blir lite mer grafiskt var man är i cykeln och vad ventilerna gör men det kräver massa jobb som ingen har tid med. :?

Postat: tis mar 03, 2009 8:36 am
av norrback
MaZ skrev:
norrback skrev:fina bilder, vet du vad det är för program.

tycker det "suger" bara i ett rör i taget, det borde oftast vara 2 ventiler som är öppna vid stängning och öppning, men det kanse bara inte syns så bra.

/Andre'
Det beror ju såklart på vad man har för kammar. De här är ganska milda som sagt, 282*(244*) 0/(1.25)mm 11.5mm lyft.
Sen är det ju som du säger lite svårt att se exakt lyftet. Vi har diskuterat om man skulle lägga in grafiskt en "vevaxel" eller liknande så det blir lite mer grafiskt var man är i cykeln och vad ventilerna gör men det kräver massa jobb som ingen har tid med. :?
ok

/Andre'

Postat: tis mar 03, 2009 9:22 am
av eriico
Skulle va intressant och se en simulering på ett plenum som liknar detta:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... start=1045

kolla bilderna längre ner på sidan, visserligen till bmw, men vore som sagt intressant och se hur det skulle funka på en fyra.

Postat: tis mar 03, 2009 10:12 am
av MaZ
Från vad jag såg på mitt plenum och simuleringarna där så skulle jag säga att det är aldeles för trångt brevid trattarna. Man behöver en viss volym ovanför/runt tratten och jag märkte stor skillnad bara genom att förlänga plenumet 10mm framför #1 och efter #4 och då hade jag ganska mycket plats runt om innan. Flödesbalansen blev bättre och flödeshastigheterna runt #1 och #4 lugnade ner sig massor.

Postat: tis mar 03, 2009 8:29 pm
av Kristoffer
MaZ skrev:Om man istället kikar på simulering över en hel motorcykel så blir det ganska uppenbart att en statiskt flödesanalys är väldigt missvisande.
Detta är en liten film som visar min motor som jag håller på att knåpa ihop, inte på nåt sätt extrem men även med ett relativt sett litet plenum så står luften i princip stilla i plenumet, ingen runner tjuvar luft från nån annan utan luftpelarna står och svänger obehindrat.

Youtube Länk

Notera att det är Massflöde och hastighet, inte tryck.

Jag kommer inte kunna ge ut några specifika detaljer ang själva simuleringen då jag inte gjort den själv, det är nån som faktiskt kan nåt som hjälpt mig. :hihi:
Intressant video. Synd att du inte kan ge ut mer detaljer ang simuleringen. Vid vilket varvtal och om högre laddtryck/massflöde förändrar designkriterierna. Är det STAR-CD med es-ise?
Mer data hade iaf varit guld värt :)

Iaf så tror jag också att statiska flödes-simuleringar kan vara missvisande, men inte att dem alltid är det. Man får ta dem för vad dem är. Om man t.ex. vill få ner hastigheten runt trattarna så är det något man kan se med statiska flödestest.

Jag har gjort en del cfd på olika portar, och jämfört med verkliga flödestest och det blir väldigt lika. Kanske lägger upp bilder på det i veckan.