Mustang 65 351w turbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Mustang 65 302 turbo (Vilken styrväxel?)
oops
Senast redigerad av Christian L den lör feb 07, 2009 3:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Min erfarenhet är att man kan tulla kanske 5-10 mm i varje ände, men är styrväxeln mer för lång än så får man problem.
Bygger man nytt är det ju synd att bygga in fel i bilen från början.
Manuella styrväxlar från 240 (och Escort) är ju inga problem att korta. En servostyrväxel är kanske inte så mycket bökigare?
/Gustaf
Bygger man nytt är det ju synd att bygga in fel i bilen från början.
Manuella styrväxlar från 240 (och Escort) är ju inga problem att korta. En servostyrväxel är kanske inte så mycket bökigare?
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Sierra styrväxeln sitter framför och jag har kortat en sån till 40cm mellan innerlederna. Väldigt enkel att korta är den också.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Jo jag känner också att man inte vill bygga in fel som man vet om, så jag hoppas att det går att lösa utan att betala 10tk.therealpinto skrev:Min erfarenhet är att man kan tulla kanske 5-10 mm i varje ände, men är styrväxeln mer för lång än så får man problem.
Bygger man nytt är det ju synd att bygga in fel i bilen från början.
Manuella styrväxlar från 240 (och Escort) är ju inga problem att korta. En servostyrväxel är kanske inte så mycket bökigare?
/Gustaf
Har kollat på 240servo men den är ju grymt bred så jag vet inte om den går att korta nog utan att tappa styrutslag, + att det är ca 4.5 rattvarv och det är ju inte så kul!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Tänk på att styrarmarnas längd påverkar styrvinkeln/rattvarven också. Har man kortare styrarmar får man mer direkt styrning.
Ev styväxel som är vevig i originalbilen kan alltså vara perfekt i en annan framvagn, om den "nya" framvagnen har kortare styrarmar.
Sierra quickrack brukar ligga på 2,8 varv, så original bör vara 3,2-3,6 nånstans (i Sierran då).
/Gustaf
Ev styväxel som är vevig i originalbilen kan alltså vara perfekt i en annan framvagn, om den "nya" framvagnen har kortare styrarmar.
Sierra quickrack brukar ligga på 2,8 varv, så original bör vara 3,2-3,6 nånstans (i Sierran då).
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Jo jag har kollat lite på det också och jag har 10cm långa styrarmar cc hål och cc kulbult i spindeln, en volvo 240 har ca 11.5.therealpinto skrev:Tänk på att styrarmarnas längd påverkar styrvinkeln/rattvarven också. Har man kortare styrarmar får man mer direkt styrning.
Ev styväxel som är vevig i originalbilen kan alltså vara perfekt i en annan framvagn, om den "nya" framvagnen har kortare styrarmar.
Sierra quickrack brukar ligga på 2,8 varv, så original bör vara 3,2-3,6 nånstans (i Sierran då).
/Gustaf
Vart sitter quick racken, cosworth? Någon aning om längden på styrarmarna på en sån?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Jo det är ju ett vettigt alternativ men jag skulle vilja bygga med rätt på en gång då servon medför ganska mycket annat slangar, pump, kablage, ev nya fästen mm. Och då lär man ju gruva sig för att bygga om sen.Klabbe Persson skrev:Funderade lite på en lösning du kan göra för o komma vidare, korta en 240 utan servo nu, bygg fästen osv efter den, och köp en sellholm när du känner du har pengar. Bara en tanke.
De kanske inte e så knivigt o korta en med servo, jag har alldrig delat en så jag vet inte hur dom ser ut.
Vad jag förstår så ska det gå bra att korta en 240 med servo också men jag har inte fått svar eller hittat någon som vet om man tappar mycket styrutslag om man kortar den så mycket som jag behöver.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Ok är den så mycket smalare än en 240 då? Någon som har en och kan mäta? Mailar på div skrotbilar och frågar om mått mm från blocket just nuAFFE skrev:Ett annat alternativ är en styrväxel från en volvo 360 finns med servo och den fungerade rakt av utan problem på en volvo 140 skulle tro att den är i rätt bredd även på mussen


-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt: