Mustang 65 351w turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Mustang 65 302 turbo (Vilken styrväxel?)

Inlägg av Christian L »

oops
Senast redigerad av Christian L den lör feb 07, 2009 3:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet är att man kan tulla kanske 5-10 mm i varje ände, men är styrväxeln mer för lång än så får man problem.

Bygger man nytt är det ju synd att bygga in fel i bilen från början.

Manuella styrväxlar från 240 (och Escort) är ju inga problem att korta. En servostyrväxel är kanske inte så mycket bökigare?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Sierra styrväxeln sitter framför och jag har kortat en sån till 40cm mellan innerlederna. Väldigt enkel att korta är den också.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

therealpinto skrev:Min erfarenhet är att man kan tulla kanske 5-10 mm i varje ände, men är styrväxeln mer för lång än så får man problem.

Bygger man nytt är det ju synd att bygga in fel i bilen från början.

Manuella styrväxlar från 240 (och Escort) är ju inga problem att korta. En servostyrväxel är kanske inte så mycket bökigare?

/Gustaf
Jo jag känner också att man inte vill bygga in fel som man vet om, så jag hoppas att det går att lösa utan att betala 10tk.

Har kollat på 240servo men den är ju grymt bred så jag vet inte om den går att korta nog utan att tappa styrutslag, + att det är ca 4.5 rattvarv och det är ju inte så kul!
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Fredde Holmgren skrev:Sierra styrväxeln sitter framför och jag har kortat en sån till 40cm mellan innerlederna. Väldigt enkel att korta är den också.
Ok var det en servo? Tappade du mycket styrutslag? Minns du hur många rattvarv det var på en sån?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tänk på att styrarmarnas längd påverkar styrvinkeln/rattvarven också. Har man kortare styrarmar får man mer direkt styrning.

Ev styväxel som är vevig i originalbilen kan alltså vara perfekt i en annan framvagn, om den "nya" framvagnen har kortare styrarmar.

Sierra quickrack brukar ligga på 2,8 varv, så original bör vara 3,2-3,6 nånstans (i Sierran då).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Funderade lite på en lösning du kan göra för o komma vidare, korta en 240 utan servo nu, bygg fästen osv efter den, och köp en sellholm när du känner du har pengar. Bara en tanke.
De kanske inte e så knivigt o korta en med servo, jag har alldrig delat en så jag vet inte hur dom ser ut.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Ett annat alternativ är en styrväxel från en volvo 360 finns med servo och den fungerade rakt av utan problem på en volvo 140 skulle tro att den är i rätt bredd även på mussen
mvh AFFE
Bild
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

therealpinto skrev:Tänk på att styrarmarnas längd påverkar styrvinkeln/rattvarven också. Har man kortare styrarmar får man mer direkt styrning.

Ev styväxel som är vevig i originalbilen kan alltså vara perfekt i en annan framvagn, om den "nya" framvagnen har kortare styrarmar.

Sierra quickrack brukar ligga på 2,8 varv, så original bör vara 3,2-3,6 nånstans (i Sierran då).

/Gustaf
Jo jag har kollat lite på det också och jag har 10cm långa styrarmar cc hål och cc kulbult i spindeln, en volvo 240 har ca 11.5.

Vart sitter quick racken, cosworth? Någon aning om längden på styrarmarna på en sån?
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Klabbe Persson skrev:Funderade lite på en lösning du kan göra för o komma vidare, korta en 240 utan servo nu, bygg fästen osv efter den, och köp en sellholm när du känner du har pengar. Bara en tanke.
De kanske inte e så knivigt o korta en med servo, jag har alldrig delat en så jag vet inte hur dom ser ut.
Jo det är ju ett vettigt alternativ men jag skulle vilja bygga med rätt på en gång då servon medför ganska mycket annat slangar, pump, kablage, ev nya fästen mm. Och då lär man ju gruva sig för att bygga om sen.

Vad jag förstår så ska det gå bra att korta en 240 med servo också men jag har inte fått svar eller hittat någon som vet om man tappar mycket styrutslag om man kortar den så mycket som jag behöver.
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

AFFE skrev:Ett annat alternativ är en styrväxel från en volvo 360 finns med servo och den fungerade rakt av utan problem på en volvo 140 skulle tro att den är i rätt bredd även på mussen
Ok är den så mycket smalare än en 240 då? Någon som har en och kan mäta? Mailar på div skrotbilar och frågar om mått mm från blocket just nu :D Dock så går det ganska trögt då de flesta inte tagit loss från bilen ännå och tycker att det är besvärligt att mäta :thumbdown:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Sierra Cosworth är kortare/snabbare än vanlig Sierra och sitter även den framför hjulen.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Har mätat min Mustang II Växel
den är cc infästning 305 mm eller 405 mm beroende vilket hål man använder
själva röret är 530 mm och på utsidan inre knutar där styrstaget börjar 630 mm

MVH Mats
Bild
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

har en lös 240med servo,hur vill du ha den mätt??
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Det är bredden mellan lederna på dom inre knutarna.
Skriv svar