Sida 9 av 12
Postat: mån jan 12, 2009 8:07 am
av tjmop
blir ju sweet!
måste säga att den ser bättre ut på bilderna än i verkligheten
Hör av mig after work...

Postat: mån jan 12, 2009 11:33 am
av Turbokoftan
Ja hon är verkligen fotogenisk Eleanor..!
Perfekt det blir kanon!
Postat: tis jan 13, 2009 10:24 am
av Turbokoftan
Japp får tacka Thomas Hultman aka tjompen för att han fixade elen! Nu funkar: Bränslepumparna, generator + startmotor (var skönt o höra motorn gå runt!), bromsljuset, vindrutetorkarna, c-lås, elhissar.. Haha okej allt utom de två sista!
Monterade även fast turbon och kompressorhuset igår, hittade en lämplig packning som bror fick donera..
Nu är det trixiga kvar, koppla sprutet! Förhoppningsvis kommer film på uppstart snart

Postat: tis jan 13, 2009 11:19 am
av tjmop
Tycker du ska lägga upp ett bild spel på hur man sätter fast kompressorhus på en monster turbo=D... var nog projektet bästa lösning=D sopkvast modellen roxs

Postat: tis jan 13, 2009 3:22 pm
av backeliten
Vad tror du om onsdagen för ett försök med sprutet?
Visst hade du en halv kabelhärva till den där motorn?
Tänkte så man kunde para ihop den med en kabelhärva för MS isådanafall.
Postat: tis jan 13, 2009 7:02 pm
av Turbokoftan
tjmop skrev:Tycker du ska lägga upp ett bild spel på hur man sätter fast kompressorhus på en monster turbo=D... var nog projektet bästa lösning=D sopkvast modellen roxs

Haha ja det var fan snyggt! =D För de som inte var med kan jag säga att med 2m sopkvast och ett gubbjuck så satt segersäkringen på plats inom bråkdelen av en sekund, väldigt smutt! Slår Bosse Bildoktors vaselin med biiillängder!
backeliten skrev:Vad tror du om onsdagen för ett försök med sprutet?
Visst hade du en halv kabelhärva till den där motorn?
Tänkte så man kunde para ihop den med en kabelhärva för MS isådanafall.
Det blir kanon Jonas! Ja precis, har en sån liggandes som jag hittade åt igår. Men däremot är jag lite lur på hur det är med kontaktstycke mot MS'et? Eller har du något löst man kan få köpa av dig? Känns lite onödigt o klippa lös det ur 525an(?)
Nu vill jag höra 6:a sång!! Undra hur den låter på 7500rpm....?

Postat: tis jan 13, 2009 9:46 pm
av backeliten
Jodå, jag har några liggandes också, så jag kan ta med en sådan..
Vad tror du om att sikta på 18 tiden?
Postat: tis jan 13, 2009 10:50 pm
av Turbokoftan
Jättebra!
Om vi säger 18.30 ska jag nog kunna vara där i tid, måste hinna på Specma en sväng samt stoppa i en maskin efter jobbet (tvätt då)..

Postat: ons jan 14, 2009 11:55 pm
av Turbokoftan
Aliive and kick'in!
En sen uppdatering!
Jonas Back gjorde som vanligt ett kanonjobb, bortsett från att han
inte fick göra en snygg installation men misslyckades på den punkten! Men det förlåter jag homom för
Nu sitter sprutet där och bilen är provstartad, small igång och gick utan missljud.
Började med att fylla i ny motorolja i den samt byta oljefiltret som såg ganska häckigt ut (insatsfilter på dessa). Monterade även dit bränslefilter och oljeslangen för inloppet till turbon samt t-kors med manometer för bränsletrycket. Så nu är bilen nyservad med olja+filter/bränslefilter/tändstift =)
Lite bilder från kvällen, Jonas (Backeliten) kopplar MS:
Sprut på plats i bilen:
Får tacka Fredrik Nordström för de kluriga lösningarna, tack vare hans manometerlösning som blev monterad lyckades vi upptäcka att jag kopplat soppapumparna fel- en polvändning senare landade bränsletrycket på 3,5bar. En billig försäkring:
Lite smalare än en Ford Sierra:
Bilen fick sig även original motorkåpor
OCH självklart ska man väl filma en uppstart!
Härnäst ska jag bygga en kardantunnel och stoppa i ett par stolar, sedan tänkte jag vända isen på anundsjösjön!
Fortsättning följer..
Hoj!
Postat: tor jan 15, 2009 12:07 am
av Chille
Tjenare koftan....
jasså nu lever värstingen....
är det bara kardantunneln kvar nu eller?
/Chris
Postat: tor jan 15, 2009 8:01 am
av Turbokoftan
Tjenare chris, jajamen nu lever hon!
men finns en del fix kvar typ kardantunnel, kopplingen (väntar på slangen dit), och försöka lufta frambromsarna lite!
Men annars så! Hur har det gått med grenröret för dig då?
Postat: tor jan 15, 2009 11:05 am
av tjmop
looking good! När mappning nu då? Vad fick du för grundtryck me de dubbla pumparna?
HOJ
Postat: tor jan 15, 2009 12:27 pm
av Turbokoftan
Jajamen förhoppningsvis i helgen, får se vad man hinner och när Jonas har tid.
Pumparna var ju kopplade fel så de gick "bakvägen", men vi polvände bara en av dom innan uppstarten och kopplade ur den andra (ska vända på den med) Verkar sitta 3,5bars btr i den för bränsletrycket hamnade på det! Är ju rätt bra, då ska väl m5 spridarna (380cc) räcka en bit på etanolen med.
Du får komma ned o kika något i garaget om du vill höra sången i den
Hoj!
Postat: tor jan 15, 2009 1:50 pm
av backeliten
hehe, såg just att det kommit en programversion för MS-1 V3 med antilag, kanske vore nått att testa på denna raket

Postat: tor jan 15, 2009 2:32 pm
av Turbokoftan
backeliten skrev:hehe, såg just att det kommit en programversion för MS-1 V3 med antilag, kanske vore nått att testa på denna raket

Har inte satt mig in i vad den funktionen innebär men har det med responsen o göra? Vad för komplettering krävs?
Förklara gärna lite kort
