Hellberg:s 240 [2013 det är nu det händer .. ]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jill »

thedsha skrev:Ser ut att bli ett riktigt finåk :D Hoppas allt kommer gå bra för er.
Det tackar vi för .. har stött på patrull bara, eländet vill inte frikoppla med nya prylarna, ska ringa KG trimning i morrn o kolla varför :/
PiLlEvAN skrev:angående regulatorn så har jag sett 2st som inte kan kompensera trycket på ladd utan bara ökat 1kg på 2kg laddtryck
Hmmm ok... Vi ska köra med denna och se om det funkar. Om inte får vi reklamera den och ta det med Krister på KL.

Känns som att det är ett par som har haft problem, men ingen som reklamerat?
Hur kan det komma sig?
För mig är det steg ett så att jag 1. kan få cash back 2. Leverantören får veta att han säljer defekt vara...
Babs
För mycket laddtryck

Inlägg av Babs »

vad åker ni för tryckplatta?har ni schimsat in den?
keuken405
Lite mer laddtryck

Tryckplatta.

Inlägg av keuken405 »

Om det är 618 plattan måste ni antingen schimsaplattan 1mm eller få en "platå" på 1mm svarvad på svänghjulet. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Fint projekt hoppas det går bra för er.

Mvh Roger.
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Tryckplatta.

Inlägg av P.Hellberg »

keuken405 skrev:Om det är 618 plattan måste ni antingen schimsaplattan 1mm eller få en "platå" på 1mm svarvad på svänghjulet. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh Roger.
Det är en 618 tryckplatta ja. dock beställde jag den ihopa med ett nytt svänghjul lättat och anpassat för tryckplattan .. så nog är det inte det som är fel .. jag var nere under bilen och kollade in i lådan. Ser ut som om lagret är flera cm för tunt ?
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

har förresten en fråga till alla som läser tråden.. har funderat över var man kan hämta trycket till wg ifrån .. vanligt vis tar man det direkt ifrån turbon. men funderade på vad som händer om man hämtar det ifrån insuget efter gasspjället.. blir det skumt ? eller .. får man bättre respons med tanke på att så fort man släpper gasen så vill den öka trycket.. det trycket släpps ut av dump ventil. och så fort man gasar stängs dumpen och man har full tryck igen ? fast jag kanske e helt ute och cyklar ? känns så .. :roll: :roll: känner mig lite dum..
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

P.Hellberg skrev:har förresten en fråga till alla som läser tråden.. har funderat över var man kan hämta trycket till wg ifrån .. vanligt vis tar man det direkt ifrån turbon. men funderade på vad som händer om man hämtar det ifrån insuget efter gasspjället.. blir det skumt ? eller .. får man bättre respons med tanke på att så fort man släpper gasen så vill den öka trycket.. det trycket släpps ut av dump ventil. och så fort man gasar stängs dumpen och man har full tryck igen ? fast jag kanske e helt ute och cyklar ? känns så .. :roll: :roll: känner mig lite dum..
Hittade en bild på hur jag tänkte det Bild
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Bilder från idag :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

det ser ju ut att vara gott om plats med en sån där flexrör/strumpa direkt efter turbon
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

P.Hellberg skrev:men funderade på vad som händer om man hämtar det ifrån insuget efter gasspjället.. blir det skumt ?
Ja det blir skumt på små gaspådrag, lägre tryck efter spjället än före = turbon tok laddar mot halvstängt spjäll, och dumpen öppnar inte heller.

Så ta det på kompressorn eller i närheten.

Ser mkt. bra ut :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Daniel-635 skrev:
P.Hellberg skrev:men funderade på vad som händer om man hämtar det ifrån insuget efter gasspjället.. blir det skumt ?
Ja det blir skumt på små gaspådrag, lägre tryck efter spjället än före = turbon tok laddar mot halvstängt spjäll, och dumpen öppnar inte heller.

Så ta det på kompressorn eller i närheten.

Ser mkt. bra ut :thumbright:
AA kanon .. då vet jag vad jag inte ska prova ;)

Tack o tack =)
keuken405
Lite mer laddtryck

Inlägg av keuken405 »

P.Hellberg skrev:
keuken405 skrev:Om det är 618 plattan måste ni antingen schimsaplattan 1mm eller få en "platå" på 1mm svarvad på svänghjulet. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Mvh Roger.
Det är en 618 tryckplatta ja. dock beställde jag den ihopa med ett nytt svänghjul lättat och anpassat för tryckplattan .. så nog är det inte det som är fel .. jag var nere under bilen och kollade in i lådan. Ser ut som om lagret är flera cm för tunt ?
Då har du kortlagret, o behöver således långlagret ist :thumbright: ! Det har KG.
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

keuken405 skrev:
P.Hellberg skrev: Det är en 618 tryckplatta ja. dock beställde jag den ihopa med ett nytt svänghjul lättat och anpassat för tryckplattan .. så nog är det inte det som är fel .. jag var nere under bilen och kollade in i lådan. Ser ut som om lagret är flera cm för tunt ?
Då har du kortlagret, o behöver således långlagret ist :thumbright: ! Det har KG.
Yesss.. :hihi: Fick mail svar från dom ..
KG-trimning skrev:"Det långa lagret är ersatt av UL-2122, 395:-.
Men kan på M46/M47 osv behöva modifieras för att passa på gaffeln (en rund del måste slipas ner/kant).

Andra tips/info:

Lamellen ska sitta med den långa delen mot växellådan. Troligen rätt.

Med lättat svänghjul, annan tryckplatta mm så kanske man behöver längre lager eller på annat sätt justera kopplingen.

Viktigt är också att urtrampningslagret ligger rätt an mot tryckplattan dvs att den trycker ner fjädrarna/mitten på tryckplattan.
Något större centrum/hål på specialtryckplattan."
Lite småflummig :lol: men..
395kr fattigare :?
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jill »

P.Hellberg skrev:
keuken405 skrev: Då har du kortlagret, o behöver således långlagret ist :thumbright: ! Det har KG.
Yesss.. :hihi: Fick mail svar från dom ..
KG-trimning skrev:"Det långa lagret är ersatt av UL-2122, 395:-.
Men kan på M46/M47 osv behöva modifieras för att passa på gaffeln (en rund del måste slipas ner/kant).

Andra tips/info:

Lamellen ska sitta med den långa delen mot växellådan. Troligen rätt.

Med lättat svänghjul, annan tryckplatta mm så kanske man behöver längre lager eller på annat sätt justera kopplingen.

Viktigt är också att urtrampningslagret ligger rätt an mot tryckplattan dvs att den trycker ner fjädrarna/mitten på tryckplattan.
Något större centrum/hål på specialtryckplattan."
Lite småflummig :lol: men..
395kr fattigare :?
Som sagt, oerhört flummigt kan vi konstatera i efterhand. Är väldigt missnöjd med KG trimning, inte första gången dom är klantiga med vårt bygge :doh:

Näväl .. När vi kom till KG idagg förklara han att det inte finns någon färdig lösning som det ser ut :(

Har köpt denna och hoppas att det kanske kan funka ändå .. återstår att se... (snälla håll tummarna!)

Bild

Någon som har en lösning annars på vårt problem? :?

8)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

har för mig jag fått grejat med det där jag med någon gång.

Underliget om inte det funkar. kolla så att armen in i lådan är ok
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Andreas Sköld
För mycket laddtryck

Inlägg av Andreas Sköld »

Vilken söt liten 240 :thumbright: Bara hoppas ni löser kopplingsproblemet nu då