Sida 9 av 57

Postat: tis nov 30, 2010 1:22 pm
av Tommy Luhr
Vanos kitten tror jag kommer från köhler, är inte säker riktigt då det är kunden själv som köpt dom.

Vanosen är ju en underbar funktion om man orkar sätta sig och justera dom :)

Test toppen fräste jag fram utan tanke på skönhet eller utseende så att stiftet dansat i botten på förbränningsutrymmet sket jag i :)

Givetvis ser inte "riktiga" toppar ut så.

Postat: tis nov 30, 2010 8:24 pm
av Deztallica
Bilder på toppen då!! :D

Postat: tis nov 30, 2010 11:16 pm
av Tommy Luhr
Deztallica skrev:Bilder på toppen då!! :D
Tjena!

Har stått i flödesbänken hela dagen så har inte hunnit med.
Sen så skrev jag ett långt och saftigt inlägg här på arbetsdatorn sen kraschade dess internet anslutning så jag fick inte iväg inlägget :evil:

Det är lite resultat av dagens forskning jag tänkte presentera..

Men skall skriva ett bättre till morgonen och även slänga upp bilder.
LOVAR..

Lyckades även direkt efter dator problemet köra punktering på firmabilen i 21 minus i fodrad tröja och arbetsbyxor bara.

Då var jag mycket lycklig och glad..... :snyft:

Postat: ons dec 01, 2010 10:21 am
av Deztallica
Det låter som för mig... Mötte en imbecill på grusvägen jag bor på (måste jag säga hästmänniska?) som körde i mitten, två meter tillgodo till kanten. Det GICK inte att mötas men han plöjde på, jävla as. Så jag gick över plogkanten så gick ner i diket...........

Nå väl. Gick sista biten hem och drog upp den på kvällen.
Några timmar senare fick jag också punktering, dock bara -14 och snöade. 850 originaldomkraft tänker jag skära ner med plasman bara för att betala tillbaka :evil:
Det tog fan i mig 1:15h att byta ett hjul. Domkraften välte bara, och original lyftpunkt fungerade inte, det var fysiskt omöjligt så fick lyfta mitt i tröskeln :( vilket skämt.

Så bröt av nyckeln till garaget ockå.

Nu skålar vi på ett glas julmust för bättre framgång och käkar lite lunch! :thumbright:
Ha det fint.
Tommy Luhr skrev:
Deztallica skrev:Bilder på toppen då!! :D
Tjena!

Har stått i flödesbänken hela dagen så har inte hunnit med.
Sen så skrev jag ett långt och saftigt inlägg här på arbetsdatorn sen kraschade dess internet anslutning så jag fick inte iväg inlägget :evil:

Det är lite resultat av dagens forskning jag tänkte presentera..

Men skall skriva ett bättre till morgonen och även slänga upp bilder.
LOVAR..

Lyckades även direkt efter dator problemet köra punktering på firmabilen i 21 minus i fodrad tröja och arbetsbyxor bara.

Då var jag mycket lycklig och glad..... :snyft:

:)

Postat: ons dec 01, 2010 10:31 am
av calle Bengtsson
jag kan skicka lite bilder från mitt jobb Kamkedje paket byte på en mini R56 :)

Kamrembyte är alltid intressant att se :)

Postat: ons dec 01, 2010 11:10 am
av Tommy Luhr
här kommer uppdateringen iaf som jag tänkte skriva igår:

Har trixat till kanalerna på 405toppen nu med lite bättre areor genom kanalen.
Har även fått bort problemet med dippen på flöde när ventilen går ut ur förbränningsrummet.

Har lerat mig ordentligt i insuget för att få optimala formen.
Så nu har jag kört 10 flödningar med bara förbränningsrums tester.

Förra flödningen på toppen så var inte allt hundra i kanalen med storlekar osv så därav var den lite för het på flödena.
Har försökt att nå dit med bättre kanalareor.

Har inte räknat ut vilken area det är men ca 40-42mm med ögat mätt och kanalen är mycket svår att få till med bra flöde och med bra areor hela vägen.

Har fortfarande 44mm ventil dock en backcut och har std sätesvinklar fortfarande.

nya flöden är då
66,3
108,5
148,6
174,6
202,7
215,0
223,2
230,2

Det verkar vara stopp där på std ventiler.
Någon som sitter på flödesformeln på vad en given ventilstorlek kan flöda?

Skall börja med den riktiga toppen idag och plasta och mölja ur, men mycket administrativt med som skall skötas.
Sen vill ju ni ha lite bilder väll ;)

Postat: ons dec 01, 2010 1:05 pm
av Tommy Luhr
Här är Deztallicas topp:

Framförallt ändrad i innerradie, ändrad vinkel på ventilen samt lite mer optimering av förbränningsutrymmet.

Skall köra nya säten sen får vi se vad den klarar av :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Rallytopp som kommer pryda ett 2400cc block.
Totalt omgjord 531 kommer detta byggas på senare.
Detta är bilder på en test 405topp som portades, och så använde jag lera för att finna formarna i kanale.
Det skall senare användas Belzona plast för det ändamålet i den riktiga toppen.

Innerradien är omfilad samt att golvet är höjjt en hel del (syns på bilderna)
Försökt att sträva efter att få minsta arean strax innan eller lite mitt i svängen ner mot grytan, dock är det trixigare än man kan tro då topparna original är herrejösses stora just där.

Denna test toppen sitter det 44mm ventil i och senare med 46mm ventil i den slutgiltiga toppen så blir det lättare att få till arean bättre.

Bild
Bild
Bild
Bild

Här har vi en 2,5liters 16v mercedes topp från en 190 på renovering.
Någon har varit och grottat under ventilerna på toppen.
Ägaren hävdar att bilen innan honom ägts av en gammal gubbe och troligen inte filat i toppen.
Men så är ju fallet ;)
Skall snygga till det och helrenovera locket. Är mycket snygga lock och helt utan cnc bearbetning från fabrik, tummen upp där Mercedes :thumbright:
Bild
Bild
Bild

Kan ju även passa på att visa min lilla motorhörna jag och min ständiga vapendragare Jocke "hitler" engström smällde upp på en lördag
Bara lite mera inredning och planering av hur allt skall sitta där inne för bästa funktion kvar.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen ett litet sidoprojekt:)
Plockade isär min båtmotor till sommarstugan för en lättare trimmning.
Har en lätt och fin 4meters plastbåt som orkar precis plana med en 4hk motor om man sätter sig i mitten av båten.
Hade ju vart kul om den planade även när jag har tjejen med :)
Det enda rätta då är ju att ta hem skiten och spetta isär den för att få bränslet att knuffa kolven hårdare.

Men döm av min förvåning när jag plockade isär och möttes av en sur scylinder med sur kolv.
Avgas och insug är borrat på samma höjd i cylindern och är helt omöjliga att kunna fila :(

Avgas kan jag vinkla lite men det är allt.
Kolven kan jag snygga till så den styr gaserna effektivare.
Kan fylla ut vevhuset med lite material så vevhuskompet ökas något.
Sen får jag för mig att jag kan slipa upp boostkanaler, men där är jag osäker.

Tanken slog mig att slänga på en expansionskammare på skiten rakt ut genom motorkåpan, men det skall gå att fiska med skiten utan hörselskydd med.

Har ni några tips på modifieringar så ventilera :)
Bild
Bild
Bild

Postat: ons dec 01, 2010 2:33 pm
av readytorace
4hk på en 4m båt? oj oj din stackare använd den som ankare och köp en 15hk i allafall så är problemet ur världen :wink: hadde 50hk på 3-3,5m båt det var spännande och blött på en och samma gång :hihi:

Postat: ons dec 01, 2010 4:13 pm
av Tommy Luhr
ja den kanske är 3,5 meter ? hmm den är inte stor iaf..

En 10 hk vore finemang att få dit.
Blir så dyrt om man skall lustgasmata 4hk motorn med ;)

har visserligen en 4hk motor till liggande fast en volvo penta.
Den kanske man skulle använda också för att få 8 hk :)

Postat: ons dec 01, 2010 4:50 pm
av Deztallica
Det ser ut som att du har en väldigt trevlig arbetsmiljö :thumbright:
Får jag några koola kylkanaler nu också? :)

Postat: ons dec 01, 2010 5:22 pm
av Erik Sandström
Tommy Luhr skrev: Här har vi en 2,5liters 16v mercedes topp från en 190 på renovering.

Skall snygga till det och helrenovera locket. Är mycket snygga lock och helt utan cnc bearbetning från fabrik, tummen upp där Mercedes :thumbright:
Made in England by Cosworth?

Postat: ons dec 01, 2010 5:54 pm
av Jens Gustavsson
vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)

Postat: ons dec 01, 2010 8:19 pm
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)
Har kollat och man får tillföra material bara toppen ser ut som en volvo på utsidan, och då är det okej i min mening.

Men 2150 toppen jag skall göra så är det inte tillåtet och den måste man försöka fila sig rätt utan plast och dylikt

Postat: tor dec 02, 2010 7:23 am
av Love
Har du någon topp som har körts i rallycross i år?
Jens Gustavsson skrev:vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)
Saxat från Sbf's sida:"RC-T SN 3.1.1 Motor med Tvåventilsutförande
Fritt fabrikat. Högst två ventiler/cylinder tillåts.
Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn. Antalet får ej ändras. I övrigt fritt.

RC-T SN 3.1.2 Motor med Flerventilsutförande
Fritt fabrikat. Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Tillförande av material till topplocket med t.ex. Svetsning eller gjutning är förbjudet.
I övrigt fritt."
Om jag inte minns helt fel så fick man inte tillföra material på två ventilstoppar förut,undrar varför dom ändrat sig?

Postat: tor dec 02, 2010 8:44 am
av Tommy Luhr
saxar jag tillbaka:
"B. Topplock
Topplocket ska ha sitt ursprung från bilmärket, detta får i sin tur bearbetas. Tillägg och borttagande av material från topplocket är tillåtet, men det ska alltid kunna identifi-eras enligt 1:a meningen."

Är en Grupp-H motor så det är bara att mölja på :)