Här är Deztallicas topp:
Framförallt ändrad i innerradie, ändrad vinkel på ventilen samt lite mer optimering av förbränningsutrymmet.
Skall köra nya säten sen får vi se vad den klarar av
Rallytopp som kommer pryda ett 2400cc block.
Totalt omgjord 531 kommer detta byggas på senare.
Detta är bilder på en test 405topp som portades, och så använde jag lera för att finna formarna i kanale.
Det skall senare användas Belzona plast för det ändamålet i den riktiga toppen.
Innerradien är omfilad samt att golvet är höjjt en hel del (syns på bilderna)
Försökt att sträva efter att få minsta arean strax innan eller lite mitt i svängen ner mot grytan, dock är det trixigare än man kan tro då topparna original är herrejösses stora just där.
Denna test toppen sitter det 44mm ventil i och senare med 46mm ventil i den slutgiltiga toppen så blir det lättare att få till arean bättre.
Här har vi en 2,5liters 16v mercedes topp från en 190 på renovering.
Någon har varit och grottat under ventilerna på toppen.
Ägaren hävdar att bilen innan honom ägts av en gammal gubbe och troligen inte filat i toppen.
Men så är ju fallet

Skall snygga till det och helrenovera locket. Är mycket snygga lock och helt utan cnc bearbetning från fabrik, tummen upp där Mercedes
Kan ju även passa på att visa min lilla motorhörna jag och min ständiga vapendragare Jocke "hitler" engström smällde upp på en lördag
Bara lite mera inredning och planering av hur allt skall sitta där inne för bästa funktion kvar.
Sen ett litet sidoprojekt:)
Plockade isär min båtmotor till sommarstugan för en lättare trimmning.
Har en lätt och fin 4meters plastbåt som orkar precis plana med en 4hk motor om man sätter sig i mitten av båten.
Hade ju vart kul om den planade även när jag har tjejen med

Det enda rätta då är ju att ta hem skiten och spetta isär den för att få bränslet att knuffa kolven hårdare.
Men döm av min förvåning när jag plockade isär och möttes av en sur scylinder med sur kolv.
Avgas och insug är borrat på samma höjd i cylindern och är helt omöjliga att kunna fila
Avgas kan jag vinkla lite men det är allt.
Kolven kan jag snygga till så den styr gaserna effektivare.
Kan fylla ut vevhuset med lite material så vevhuskompet ökas något.
Sen får jag för mig att jag kan slipa upp boostkanaler, men där är jag osäker.
Tanken slog mig att slänga på en expansionskammare på skiten rakt ut genom motorkåpan, men det skall gå att fiska med skiten utan hörselskydd med.
Har ni några tips på modifieringar så ventilera
