Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Idag har vi har bland annat lärt oss att biltemas motorfärg inte tål bensin, och att bromsrummet är så välisolerat att det är lite svårt att höra spikningar. 8)
Vi tror det var spikningar, men en sänkning från 30 till 25 grader vid maxvrid verkade lugna ner ljudet lite. Lite rör och en tratt ut ur bromsrummet är på gång som ett första steg.
G.Nauta skrev:Fan så häftigt ! skulle gärna vilja höra den motorn sjunga ur :twisted:
Tyvärr hade vi ingen riktig videokamera med oss, men här är ett par snuttar där vi just startat den med lite lurvig tomgång, sen provade lite full belastning, tyvärr räckte inte batterierna i kameran.. :doh:

Första och
andra.

Det finns en del rutin med bänken att lära sig, allt är väldigt "basic" just nu men det blir fort bättre och mer sofistikerat! :thumbright:

Tyvärr funkade inte kamsynken nå vidare, riktigt varför orkade vi inte isolera för mitt USB oscilloskop ville inte samarbeta med min bärbara dator.. :doh:
Senast redigerad av mattias den tis mar 17, 2009 11:59 am, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

hur hög kompa är det i den när den inte kan gå på mer tänd än så?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Martin, det är 12.4:1 med 98 oktan av okänd kvalitet.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Jodå.. det tar sig! :D

Vi körde några pull och Mattias knapprade för fullt för att få ordning på kurvorna..
Har inga sifforor eller kurvor nu men jag har för mig att vi var över 200 hk vid 5500rpm iaf.
Lambdan varierande en del på pullen så det finns en hel del mer effekt att hämta :thumbright:

Sen så har ju Gunnar ett fat Metanol tror jag :hihi:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lambdan varierade inte så mycket egentligen, upplösningen i loggen luras lite men behöver givetvis städas upp för det är långt ifrån färdigt (jag är inte nöjd förrän det är target +/- 0.01 generellt), men det som vi kommer hitta effekt på är nog i första hand varv och i andra hand mer tändning.

Frågan är om vi kommer mappa på spjälläge framöver istället, men den har bra mycket mer vakum än andra motorer jag mappat med tryck (speed-density).
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

mycket bra jobbat gustav!
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

mattias skrev:Lambdan varierade inte så mycket egentligen, upplösningen i loggen luras lite men behöver givetvis städas upp för det är långt ifrån färdigt (jag är inte nöjd förrän det är target +/- 0.01 generellt)
Som jag sa i går....det går att hålla på hur länge som helst.
Finns alltid områden i mappen som kan förbättras.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du får ta det som en pik.. Mappar man mot spjälläge brukar man få hålla på hur länge som helst, för det stämmer aldrig på dellaster.. ;)
Jo, det går att snida på mappen hur länge som helst. Huvudsaken är att man hittar igen rätt förtändning för fullgas-belastning och dom vanligaste del-lasterna så är bränslet en enkel historia.

I övrigt så är det imponerande ihopsnickrat med den här motorn, väldigt mycket små tricks och arbete på alla ingående delar, och det har visat sig fungera helt ok på en gång!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vid vilka varv spikade den och vilken tändning och lamda kör ni på på olika rpm ungefär?

+12:1 i kompa är gräns fall på för högt tycker jag man får fega med tändningen och då tappar man effekt oftast.

nog måste den motorn gå att få fint mappad på tryck, vad har ni för vac då ni sakta ökar rpm på dellast?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

mattias skrev:Du får ta det som en pik.. Mappar man mot spjälläge brukar man få hålla på hur länge som helst, för det stämmer aldrig på dellaster.. ;)
Jo, det går att snida på mappen hur länge som helst. Huvudsaken är att man hittar igen rätt förtändning för fullgas-belastning och dom vanligaste del-lasterna så är bränslet en enkel historia.

I övrigt så är det imponerande ihopsnickrat med den här motorn, väldigt mycket små tricks och arbete på alla ingående delar, och det har visat sig fungera helt ok på en gång!
Intressant, har du lust att utveckla det lite?
Jag har fått för mig att man kör mot spjälläge med vassa kammar för att man inte har något direkt vaccum på tomgång och låglast.

Alltså just för att få till låglast :scratch:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den här motorn har 4 hekto vakum på tomgång och ligger väl där i kring på låga effektuttag på högre varv också, så den är definitivt inte lika "ful" som t.ex. en R-kam på en 2.0 liters B20 som har obefintligt vakum och som man definitivt mappar mot spjälläge.

Ligger du på samma spjälläge i svagt utförslut, på platten och i svag uppförsbacke är du på samma lastpunkt, men motorn har olika bränslekrav i de situationerna.

Den spikade runt 4000-5000 varv med 0.85-0.90 lambda och 30 grader tändning.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:Den här motorn har 4 hekto vakum på tomgång och ligger väl där i kring på låga effektuttag på högre varv också, så den är definitivt inte lika "ful" som t.ex. en R-kam på en 2.0 liters B20 som har obefintligt vakum och som man definitivt mappar mot spjälläge.

Ligger du på samma spjälläge i svagt utförslut, på platten och i svag uppförsbacke är du på samma lastpunkt, men motorn har olika bränslekrav i de situationerna.

Den spikade runt 4000-5000 varv med 0.85-0.90 lambda och 30 grader tändning.
jag skulle lägga mig på lamda 0.80 vid max vriddet sen låta den snåla ned till 0.87-0.88 vid max effekt.

med 0.4bar på tomgång så måste den ju va väldigt lätt mappad eller vad ställer till problem? att köra spjäll vinkel styrt är ju fel vag att gå tycker jag.

det är nockvinkel och volymen som gör att den drar så fint vac skulle jag tro.

vad är det för mapp tryck på full gas och höga varv? orkar spjellet med att flöda? jag skulle sätta dit en stor tratt.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:vad är det för mapp tryck på full gas och höga varv? orkar spjellet med att flöda?
Borde väl hamna kring 100 kPa om nu inte spjället stryper nått....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens: Helt klart bra tips om var man bör ligga på i bränsle, jag glömmer lätt att dom här rödblocken oftast vill ha mycket mat för att gå bra dessutom - åtminstone är det så i turbo-motorer. Det blir att snickra om lambda-tabellen lite grann.

Och ja, den här stora motorn gör att den här kamaxeln inte är så vass som många kanske skulle tro men nog är den lite svårjobbad alltid.

Jag har kollat lite på loggarna och det var rejält lågtryck den kvällen, ca 98 kPa på MAP-sensorn. Spjället har helt klart rätt storlek för på full gas ligger den precis där i kring i tryck. Det som skulle behövas är kanske ett filter på MAP-slangen så man får en lite lugnare signal, för det är pulser som gör att det fladdrar några kPa hela tiden, men det måste man faktiskt ha i praktiken på de flesta motorer upplever jag.

På tomgång vid 1500 varv utan belastning på motorn ligger den på ca 65 kPa absolut-tryck (-35 kPa vakum om man så vill).
Vid en låsning på 3000 varv i bänken med 34% spjäll (väldigt lite öppet) låg den på 70 kPa stabilt. På högre varv och samma spjälläge drar den ännu mer vakum.

Nu får ni dra era egna slutsatser om den här skulle vara bättre att mappa på spjälläge eller inte, personligen tycker jag den här har fint vakum och den blev mot slutet av kvällen lättare att mappa än andra motorer med "vassa kammar" som jag jobbat med, och då pratar vi sämre vakum (80-90 kPa vakum eller ännu sämre på tomgång 1500 varv) och oftast handlat om turbo-motorer.

Något som kanske gör att spjälläge vore bra att ha i bänken är att det är lätt att lägga motorn på ett visst spjälläge och dra accelerations-svep och snabbt mappa in den. Med tryck så blir det lite svårare (utom på full gas) eftersom det varierar med varv och belastning hela tiden, vilket också är fördelen.

Det skulle vara intressant med ett sprut där det är tryck-kompensering även UNDER atmosfärtryck, som jag förstått det fungerar tryck-kompensering bara ÖVER på de flesta (någon som vet?). Det skulle bli en liten fördel även på en "snäll" sugmotor som den här att mappa mot spjälläge i första hand, men jag förstår inte hur den algoritmen skulle jobba jämfört mot en turbo-motor eller vilken metod man då ska mappa efter.. Autronic skulle vara kul att se på en sån här motor, men den budgeten finns inte.

Jag snackade med Micke tidigare idag och det ska väl provas med en tratt på spjället bland annat. Gustav har gjort en del service också, vi får se när nästa bromsning sker.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vad var det för fel på kamsensorn? har ju gjort liknande själv .
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar