Sida 9 av 12

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Postat: fre sep 30, 2011 8:27 am
av P Mäki
Klabbe Persson skrev:Blir en ball bil!!!

Satsa på en tigsvets istället om du ska köpa nytt, många fördelar med en sån. Är bara att öva så blir de snygga och hållbara svetsar + att man kan köra pinne med dom också.
Jo det är ju också en grej som skulle vara kul att ha. Det blir förhoppningsvis i framtiden nångång att skaffa. Har nu iaf kommit över en vev från en 3liters M54 så nu kommer det bli att köra M50B30 i 02:an :) . Från 75mm slaglängd till 90mm slaglängd. Enda är att det blir sämre vevstaksgeometri men jag har inte tänkt varva några sjukt höga varvtal eftersom jag har tänkt köra med orginal hydrauliskalyftare som inte heller är så lämpade för höga varvtal.

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Postat: lör okt 01, 2011 9:03 am
av Pimpolainen
fint bygge!!

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Postat: lör okt 01, 2011 9:37 am
av Tegheim
Hejja Hejja! Gillar den skarpt :D

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Postat: mån okt 31, 2011 11:32 am
av P Mäki
Har tagit lös orginal framvagnen och börjat leta efter en från e36. Har ringt/skickat på en 4-5stycken utan resultat!!! Antingen har dom inte velat skicka eller så har dom den på plats på bilen och vill inte ta lös den ännu.... Nån som har liggandes till salu komplett m. styrvxl och bromsar??? Tog iaf och skrapa/borsta underredsmassa rent från hjulhusen fram i brist på annat.

Har oxå blivit väldigt sugen på att beställa en tigsvets. Började titta på vad man ska ha, många förespråkar att köpa beg. märkesmaskiner, typ miller. Men då är det ju problem med att de gamla maskinerna tar alldeles för mycket ström för 16A säkringar. Ingen ide att köpa nåt som man bara kan köra på halveffekt :? . + att det inte är så smidigt med en 250kg klump i ett garage som inte har så mycket yta. Har ist. tittat på Parweld 303c inverter Ac/Dc tig 400v som jag hittade för ganska bra pris i england el. en Benroyal Ac/Dc 315A 400v som jag hittade för bra pris i tyskland, om det blir att beställa nån av dessa så ska jag senare knåpa ihop nån egen vattenkylare till slangpaketet. Vad tror ni om dessa maskiner?

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (söker e36 framvagn!!!)

Postat: mån okt 31, 2011 1:44 pm
av Moggemx
Är också sjukt sugen på att köpa en Ac/dc Tig , Så säg till om du hittar nåt intressant nånstans ;)

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (söker e36 framvagn!!!)

Postat: mån okt 31, 2011 6:45 pm
av E34 RRT
jag är liite in på samma!? men när man inte förstår sej på svetsar är det liite svårt!

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo (söker e36 framvagn!!!)

Postat: mån okt 31, 2011 8:46 pm
av Tegheim
Jag har oxå funderat på AC/DC, men jag har kollat i Kina då en polare har en svets därifrån som funkar bra.
Priset är bra, men frakten kostar lite. Men slutsumman är nog okej.

http://www.allmaxwelding.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Postat: tis nov 22, 2011 2:06 pm
av P Mäki
Tegheim skrev:Jag har oxå funderat på AC/DC, men jag har kollat i Kina då en polare har en svets därifrån som funkar bra.
Priset är bra, men frakten kostar lite. Men slutsumman är nog okej.

http://www.allmaxwelding.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar som det är samma innehåll i många av maskinerna och de verkar ju funka bra för många! Men ett måste för mig är att den går på 3-fas. Sen har jag förstått att det behövs ca 40-50A per mm i alu för att svetsa bra, dock ingen som helst erfarenhet själv :whistle: .

Har äntligen hittat en framvagn som jag förhoppningsvis kommer att få pryda bilen med iaf :) Ska ännu inte säga för mycket innan den är skickad med bussgods och hemma i garaget men...

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Postat: ons jan 04, 2012 5:19 pm
av P Mäki
Här vare grejer till framvagnen, blir spännande att knåpa ihop nåt till 02:an. Fattas bara coilovers... Nån som har liggandes det till e36? Fick tag i ett par m3 bromsar så det var ju som fint!

Bild

Bild

Bild

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo

Postat: ons jan 04, 2012 9:18 pm
av * * * NXJ * * *
Kanonfint bygge :thumbright:

:arrow: /NXJ

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Postat: sön jan 08, 2012 12:26 am
av P Mäki
* * * NXJ * * * skrev:Kanonfint bygge :thumbright:

:arrow: /NXJ
Tackar tackar!

Har tagit och kortat av framvagnsbalken 10cm och gjort nya fästen för styrväxeln.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fick ta och knacka till och smidda lite på balken för att få plats me styrväxeln,det var som tight men det gick :D . Saknar bara styrstag, dammasker och coilovers men det har jag beställt. Dämparna har jag beställt från tyskland så man får se hur lång tid det tar att få hem dem.

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Postat: sön jan 08, 2012 11:25 am
av Tegheim
Blir det GAZ-dämpare?
Kul att du kommit igång igen, har saknat den här lilla bilen :)

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Postat: sön jan 08, 2012 11:30 am
av JonasH88
Kul du är igång igen. Fiffig lösning på framvagnsbalken. Läste inte så noga, men det var en E30 balk va?

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Postat: sön jan 08, 2012 11:37 am
av Jerry Lundgren
Ska du använda bärarmarna från e36 framvagnen, och ska du i så fall låta dem använda sina standardinfästningar för inre bärarmsbussningkulleden? Tänkte att geometrin blir lite lustig ifall man inte kortar styrväxeln.

///Jerry Lundgren

Re: P Mäki´s BMW 1600-2 M50B30 Turbo, bygger framvagn!

Postat: sön jan 08, 2012 1:32 pm
av P Mäki
Tegheim skrev:Blir det GAZ-dämpare?
Kul att du kommit igång igen, har saknat den här lilla bilen :)
Nä, jag har beställt nå lite billigare coilovers, tror dem hete FK eller nå sånt :wink: Tittade på gaz oxå men jag tänkte att jag kan testa hur de funkar och så har jag nåt att bygga efter. Man kan alltid byta senare. Har haft lite svårt att få tag i en framvagn och så har jag haft lite annat som tagit upp tid, bl.a så bygger vi ett nytt garage.
JonasH88 skrev:Kul du är igång igen. Fiffig lösning på framvagnsbalken. Läste inte så noga, men det var en E30 balk va?
Inte det, allt är från e36.
Jerry Lundgren skrev:Ska du använda bärarmarna från e36 framvagnen, och ska du i så fall låta dem använda sina standardinfästningar för inre bärarmsbussningkulleden? Tänkte att geometrin blir lite lustig ifall man inte kortar styrväxeln.

///Jerry Lundgren
Jag får se om jag bara tar och kortar av styrstagen ca 5cm per sida. Blir ju lite sämre bumpsteer men det är som enklast. Men vi får se, jag har inte ännu bestämt mig riktigt.