Turbogrenrör

Diskussioner för erfaret folk
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Erland Cox skrev:Enligt Race Tech Engines artikel i senaste numret så minskar temperaturen i primärröret från avgasporten ner till kollektorn med upp till 150 grader. Lägg sen till förlusten i kollektorn och turbinhuset så kan du tappa en hel del temperatur. Halva längden, halva förlusten. Erland.
Om temperaturförlusten skulle vara så enormt stor på ett så pass kort rör (som dessutom är isolerat med avgasbandage etc) hur kan det då komma sig att man med hård körning får hela avgassystemet på bilen att bli rött? Då pratar vi om rörlängder på 3-4meter.
Krävs över 600grader och uppåt för att de ska bli röda.

Vidare kräver ju en katalysator 600grader för att funka, och den värms av avgaserna och sitter oftast kanske 2m ifrån motorn.

Så att man skulle tappa 100-200 grader på 20-30cm isolerade rör extra går absolut inte ihop för min skalle.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är katalysatorn själv som gör att värmen uppkommer.

man kan ha runt 950grader rakt ut ur avgasportarna på en bensinmotor, vissa fall mer. Det har man garranterat inte i kollektorn.

Nu pratar jag inte om ett lindat rör för det håller ju värmen bättre.

Ju kortare rör ju mindre värme hinner absorberas av rören, avgaserna "brinner" ju fortfarande lite när avgasventilen öppnar och ju mer ytor det kommer i kontakt med ju kallare kommer det bli.
Ju kallare desto mindre volym.

Min uppfattning
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Att det blir kallare med länden är ju självklart, men som sagt känns det som på tok för stort temperaturfall på 150-200grader på 30cm extra med tanke på gashastigheten.

Får nog gå och rota fram min termodynamikbok och klura lite 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nja jag har iaf välldigt svårt att specificera vilken längd som blir vilka grader, men att det blir en temperaturdropp kan vi ju alla vara överens om.

Välldigt beroende på hur många faktorer som spelar in från bil till bil med.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Just detta var vad jag ifrågasatte!!??Att du tappar energi, JA. Men hur mkt i förhållande till längden?
enligt tankarna tidigare skulle isf detta exempel råda:

30 cm grenrör:vid 15 cm =900 grader och 30cm =750 grader.
60cm grenrör : vid 30 cm=750 grader och 60 cm =450 grader.

Det stämmer väl knappast?

I de gashastigheter som är i ett grenrör, Hur skall den invändiga ytan kunna ta hand om den energiförlusten?

//F.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

för att minska värmeförlust vid långa rör kan man juh 'linda ihop dem' som ett ormbo, rören som ligger mot varandra kommer juh 'värma varandra'

sen drar man bandage över hela klabbet.. inte snyggt, men det blir varmt o fint iaf *S*
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Värmeförluster beror väll mycket på differansentempen mot omgivande temperatur?

Tex. (Bara påhittade siffror) En kopp kaffe som har en starttemp på 100grader står i en omgiving med 20 grader.
Efter 10min har den temperaturen 60grader, efter ytterligare 10 min är temperaturen 40grader.

Dvs.. Temperaturminskningen är inte linjär, den går fortare i början än på slutet.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Tryck och temperatur är direkt beroende av varandra.
Sjunker trycket, så sjunker temperaturen.

Så vill man ha hög temp, hög hastighet in i turbon så måste ska man behålla trycket ända in i turbon.
Mao Klena rör!

Vad säger ni om den teorin?

Första meningen det är fakta, enligt min fysikbok.
Resten är mina egna funderingar.

Mats
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

mats757 skrev:Så vill man ha hög temp, hög hastighet in i turbon så måste ska man behålla trycket ända in i turbon.
Mao Klena rör!

Vad säger ni om den teorin?
Med en turbo så har man isåfall høyere trykk i rørene (og derfor høyere temp) enn en NA.. uansett. Selv om ikke baktrykket er høyere enn ladetrykket, så er det alltid mer baktrykk der enn en NA's baktrykk. Ergo HAR man allerede høyere trykk/temp enn en NA selv med like store rør.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Konstigt nog har ingen kommenterat bilderna på Honda RA168 motorn som jag la upp. Vad tycker ni om grenrören på den? Erland.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Känns kanske lite overkill att utgå från ett rör som är avstämt för ~12-13000 rpm? :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag trodde detta var ett forum för hårda killar. Ok slow stock ska det vara. Erland.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

The skrev:Känns kanske lite overkill att utgå från ett rör som är avstämt för ~12-13000 rpm? :)
...ikke hvis man skal varve 12-13000 rpm.. :hihi:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag ska se om det är bra bilder i Race Tech på Diesel racermotorer. Dom varvar max 6500 varv. Skulle vara kul att se dom grenrören, jag vet att det har varit med såna det senaste året. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

I nummer 034 av Race EngineTechnology står det om Diesel racers. Hittade inga bra bilder på nätet, bara denna:
Bild Erland.
Skriv svar