Turbo Chevellen (1966 2dr ht)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Nästan klar då. :hihi:

Så här kan de bli. ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Gamla skärmen lite skillnad på jobb! :thumbright:
Bild
Finns inget som lite spackel kan dölja! :hihi:
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Hade nån bild till då.
Blir fina linjer tycker jag, orginal liknande fast lite större.
Bild
Bild
Bild
Magnus Helin 0707816992
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vilket jobb på karossen :shock:
Det verkar ju bli lite skillnad :thumbright:
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

j björk skrev:Vilket jobb på karossen :shock:
Det verkar ju bli lite skillnad :thumbright:
Perfekt ska den bli! 100%
Magnus Helin 0707816992
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Så då har vi börjat pilla lite på motorn.
Det blir ford stakar istället, då de ska vara 6,2" långa istället för 6,135.
Då de vänder lite väl långt ner....
Scat veven vill ha längre stakar än std längd, då skinkorna är större.
de fattas 1,78mm för att de ska snurra utan att ta i med std staklängd.
Men de är löst nu. Med ford staken slipper jag byta kolvar.
Plus att kolvbulten inte hamnar i ringlandet.
Samt att kompan blir bra mycke högre nu också.
Hoppas att de blir mer tid nu till motorbygget.

Motor har även fått en ny comp cams turbo kamaxel, samt att de ska bli en stor precision turbo (bakom bakaxel el över.)
Insuget blir också nytt mot de tidigare, längre kanaler.
Magnus Helin 0707816992
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

värden på kamaxeln??
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Blom skrev:värden på kamaxeln??
jo de kan du få, inget hemligt där inte.
Men jag har inte har kam värdena här hemma..
Magnus Helin 0707816992
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

kalas, jag har kollat lite smått på comp cams "turbokammar" till min nya motor men inte hittat nån som riktigt passar tycker jag. men du kanske har hittat nån jag inte sett.
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Blom skrev:kalas, jag har kollat lite smått på comp cams "turbokammar" till min nya motor men inte hittat nån som riktigt passar tycker jag. men du kanske har hittat nån jag inte sett.
0,050 in 232 ut 237
lob sep 114.0
Magnus Helin 0707816992
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

hydraul kammen med .547 i lyft???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blom skrev:kalas, jag har kollat lite smått på comp cams "turbokammar" till min nya motor men inte hittat nån som riktigt passar tycker jag. men du kanske har hittat nån jag inte sett.
finns inget som heter så iallafall inte nått som är ämnat för seriöst tävligs bruk.

finns tusentals kam profiler med olika lyft, dur och acc mm att välja bland och sen en hel del alternativ gällande olika lyftare, stomme, så allt är custom när man ska beställa.

som jag sa till mh så finns det ändå en del färdiga kammar som kan bli bra på en viss turbonmotor också tex om man vill ha en rull kam som är lite snällare för fjädrar, vippor, stänger mm så kan man välja en marin mek rull kam med lämplig duration och nock vinkel.

men sen kan man också gå väldigt djupt och specifikt in i olika grejor om man vet vad man vill ha? :)
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

I höst så vet vi om de är rätt eller fel då.. Då är de upp till bevis. :wink:
Magnus Helin 0707816992
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Jens Gustavsson skrev:
Blom skrev:kalas, jag har kollat lite smått på comp cams "turbokammar" till min nya motor men inte hittat nån som riktigt passar tycker jag. men du kanske har hittat nån jag inte sett.
finns inget som heter så iallafall inte nått som är ämnat för seriöst tävligs bruk.
Det vet jag också Jens, det var därför jag satte sånna här " " :wink:
Men eftersom jänkarna (iaf comp cams i detta fall) använder uttrycket "turbokammar" så skrev jag också det då det var dom kammarna vi pratade om.

Men om det nu är Comp cams 11-404-4 vi pratar om, är inte den lite väl snäll då??

Jag har kollat lite smått på 11-694-8
255 in och 262 ut @ .050
.652 lyft
114 lobe sep.
Men jag är tveksam på om den är för snäll iaf.

men som sagt jag har bara kollat lite smått än så länge.

Lycka till MH :thumbright:
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

Jag har en rullkam i min ena motor med ca 650 i lyft och 240-250 pounds i inspänningstryck. Drar kanske till 6500 rpm, har inte hela specen. Problemet om du ska ha en massa lyft, duration och laddtryck är ju att du får gå upp mycket i fjädertryck, vilket sliter väldigt mycket på hela ventilmekanismen och du får byta fjädrar ofta.
Edit: Kompressormotor.
Skriv svar