Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

cristoffersson läs denna tråd först då kanse du förstår hur det ligger till. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 96&start=0

bänken är bara i test utförande än nya dyno kontrollrummet är under uppbygnad och kommer att va i drift i höst.

bänkens nuvarande mekaniska nm mätare är kalibrerad med badrums våg så den kan nog skifta upp mot 1.5 kg.

kompenserigar på temp och tryck är ej intresant just nu, vi bromsar inte motorer för att skryta på internätet heller, vi bromsar för att hitta mer effekt inför nästa års tävligar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kadett4wd skrev:upp med en std motor och verifieringsbromsa vetja.

givetvis komemr stdmotorn inte visa helt rätt värden mot fabriksvärdena.
men ni får en hint.

om en std B21 ger 120hk eller 70hk är juh nåt riktigt fel.
vem har en DIN B21 som alla tror ger xxhk ? :hihi:

nä det är bara dyna jet som kalibrerar bänkar så :wink: (V-max hoj)

en kalibrering sker med olika exakta vikter och en kalibrering av varvtalet :!:
Christoffersson
Mytoman

Inlägg av Christoffersson »

Jens Gustavsson skrev:cristoffersson läs denna tråd först då kanse du förstår hur det ligger till. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 96&start=0

bänken är bara i test utförande än nya dyno kontrollrummet är under uppbygnad och kommer att va i drift i höst.

bänkens nuvarande mekaniska nm mätare är kalibrerad med badrums våg så den kan nog skifta upp mot 1.5 kg.

kompenserigar på temp och tryck är ej intresant just nu, vi bromsar inte motorer för att skryta på internätet heller, vi bromsar för att hitta mer effekt inför nästa års tävligar.
jag har läst den dära tråden men hittade ingenting om att ni kalibrerat bänken med vikter och sånt

jo jag förstår att inte bromsrummet mm är klart än men för att få någolunda repeterbara siffror så måste ju tex dörren stå uppe vid varje bromsning annars kan ju effekten skilja mellan varje speciellt då de verkar var ett ganska litet garage ni bromsar i

okej så vikterna är vägt på en badrumsvåg ja då är de bara hoppas det är en kvalitetsvåg så den inte felar mer än 1,5 kilo

hur många kilo viktar ni in bänken med och hur lång är hävarmen

förstå mig inte fel jag gillar ju iden med bromsbänk jag hade väldigt gärna velat ha en själv så länge mätvärdena är hyfsat rätt
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Jens Gustavsson skrev: kompenserigar på temp och tryck är ej intresant just nu, vi bromsar inte motorer för att skryta på internätet heller, vi bromsar för att hitta mer effekt inför nästa års tävligar.
Dock hamnar ju alla effektuppgifter från bänken här på forumet oavsett om det är avsett som "skryt" eller inte.
T.ex topic på denna tråden.

Fast om bänken nu skulle visa "rätt" och denna väl använda motor verkligen presterar den effekt ni bromsat till så är det ju kanonbra. Då innebär det ju att man inte behöver lägga massa onödig tid (eller pengar) eller på att bearbeta kanaler eller investera i kamaxlar så länge man inte ska över 400hk.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vi har sakt typ 10 gånger i olika trådar att bänken inte är 100% klar än :) och det är väll roligare att vi lägger upp info från bromsningar på forumet än om de kan va 10 hk högre en en 100% korekt SAE korigerad bänk? (och vem har det?)

angående kammen så kan man säkert plocka 200hk till med mera laddtryck på en mer anpassad motor med A kam men hur trevligt register skulle det bli och hur bra skulle den gå?

att gämföra en motor med grupp a grejor och kina T3 med en lastbils turbo motor med fina grenrör och fina insug är inte samma sak även om det på papperet (kvittot) ser fränare ut med dyra bling grejor.

en så kallad grupp a kam är sämmre än en a kam :)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis feb 16, 2010 6:04 pm, redigerad totalt 2 gång.
Christoffersson
Mytoman

The skrev:
Jens Gustavsson skrev: kompenserigar på temp och tryck är ej intresant just nu, vi bromsar inte motorer för att skryta på internätet heller, vi bromsar för att hitta mer effekt inför nästa års tävligar.
Dock hamnar ju alla effektuppgifter från bänken här på forumet oavsett om det är avsett som "skryt" eller inte.
T.ex topic på denna tråden.
ja de är lite de hära jag menar
ger bänken korekta värden så är de ju bara gratulera till fin bänk och väl fungerande motor

men många på detta forum tolkar nog detta som riktiga hästar och tror att de är hur lätt som helst att knäcka 400 hk
de kan ge ganska sne bild av en motor och dess igentliga kapasitet
speciellt om man är nybörjare och väldigt många medlemmar på denna sida sväljer de mesta som skrivs hära med hull och hår

de vet jag ju själv hur man varit man blir lite självblind

och snart kommer de stå i varenda annons på blocket 400 hästars volvo 240 till salu eller 740 pga dom monterat större turbo och en dumpventil och tror att man får 400hk

jag vet inte hur jag ska skriva för att de ska låta rätt och för att ingen ska bli sur men som styrande eller lidande som tex jens med flera är på dena sida så kan de bli lite fel utsända signaler framför allt till nybörjare och mindre insatta
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

om vi drar bort 10hk så är det iallafall inga "glädje hk", det garanterar jag.

vi kör vidare med samma okorigerade (luft tryck, temp mm) som tidigare då vi gämför olika bromsningar.

inte många som kört 193km/t i slutfart med en 240 och standard B230heller skulle jag gissa :wink:

motorn ger då ändå 317-10=307hk som är rätt coolt då de är rätt mycket effekt :thumbright: det är mer än de flesta RC motorer med 8v som är mätta i GL racings fina men enkla bänk (jag vet att det finns de som plockat mer RC effekt i andra bänkar men de brukar inte gå direkt bättre)

nog om det nu!
i helgen så ska det dit en STS 247 kam och en steg 1 portad 530 topp som jag snabb portat med helt standard 92mm förbränings rum.

blir intresant att se hur den svarar på det :thumbright:

de klena stakarna från -85 ser fina ut iallafall då de vänder där de ska (toppen är borta nu)
trympa
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av trympa »

Jens Gustavsson skrev:vi har sakt typ 10 gånger i olika trådar att bänken inte är 100% klar än :) och det är väll roligare att vi lägger upp info från bromsningar på forumet än om de kan va 10 hk högre en en 100% korekt SAE korigerad bänk? (och vem har det?)

angående kammen så kan man säkert plocka 200hk till med mera laddtryck på en mer anpassad motor med A kam men hur trevligt register skulle det bli och hur bra skulle den gå?

att gämföra en motor med grupp a grejor och kina T3 med en lastbils turbo motor med fina grenrör och fina insug är inte samma sak även om det på papperet (kvittot) ser fränare ut med dyra bling grejor.

en så kallad grupp a kam är sämmre än en a kam :)

Dom e ju inte såå olika på pappret :) Men sikkert forskjeller in real world..
T5 race :) "grp a."
Nockvinkel -116,5*
Duration - 267*
Lyft - 11,0 mm

A kam
nockvinkel?
Dur. 260
Lyft 10.5

Er vel ingen som har nevnt noe om en kina T3 her.
Inte vet jag hvor Garret bliver produserad..

Inte var det för at kritisera nån hellre.
Och om std. 940 rør och en garret snurra är bling bling så har jag misuppfattat betydelsen av det ordet hvertfall.
:)

Fins ju gott om motorer med "grupp a" kam och std. 940 eksosmanifold och GLT innsug som har bromsat 400+hk. med fint register.

Om man väljer att lämna ut effektuppgiftar och någon undrar/frågor om saker så burde väl det taklas på samma sätt som enbart positiva innspel!?

I mitt tilfälle så gikk frågan ut på hur en sliten motor med stor turbo och sen ladd kan vara stärkare från botten och ha bättre mellanregister än en nyrenoverad motor med fullt ladd på 3500rpm.

Det är vel en normal fråga skulle man tro.
I och med at det är två identiska urørda 230 motorer bortsett från innsug,grenrør och turbo..

Någon annan genførelse har jag inte gjord!

Men tar ju højd för at ingen bänker er helt identiska.

Och uavsett så har man et fint verktyg för at reda ut och laborera.

Blir spännande at følja utvecklingen vidare.
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Nu vet jag att säkert någon kommer att skrika G-tec stämmer inte, men jag har iaf passerat Sävar personligen och sett när sävarpojkarna dvs Jens använder denna g-tec och hur nära sanningen det sedan varit på en riktigt stripp.

Hastigheten nedan var med laddtryck under 1bar eller runt det, för mig är dessa siffror svåra att nå i en 240 med 220hk iaf att sedan 60foten var 2,2 sec.
8.55/147km/t på andra och en 402m tid på 12.78/193.5km/t
Sedan är väl inte en b23 med dubbelwebrar och annat grenrör inte riktigt standard i mina ögon.
Sedan många tittar för mycket på laddtryck .... 1bar och 1bar är inte samma sak i luftflöde och verkningsgrad mellan 2 olika agg ..... tex det är betydligt enklare att få till mycket hk på bf98 med ett stort agg än att plåga ett litet .... just för verkningsgraden och att med det mindre så behövs det generellt åkas mer laddtryck för att turbon ska leverera det luftflöde som behövs för effekten.

Sedan om det är en felmarginal på 3 eller 8% är väl egentligen orelevant i en bromsbänk, det man vill med en bänk är att se skillnaderna efter modd och/eller mappning.
Ta samma bil/rova och åkt till 5 olika firmor som bromsar så får ni se att det skiljer % mellan dessa ... och alla kallar resultatet ni får på papperet för HK .... men resultatet kanske ska bytas till PPF-HK,VM-HK MotorN-HK eller??
Bild
Christoffersson
Mytoman

Jens Gustavsson skrev:om vi drar bort 10hk så är det iallafall inga "glädje hk", det garanterar jag.

vi kör vidare med samma okorigerade (luft tryck, temp mm) som tidigare då vi gämför olika bromsningar.
de där kan tyvär inte stämma de ger ju bara en felmarginal på 3 % så lite har u inte ens en superflowbänk
för de första så kör man inte med lufttryckkorrigering så kan man bara där ha en felmarginal på säkert 6%
jag var bla med på en bromsning av en 16 v sugis den gav 412 hästar i bänken med korrigerades ner till 389,86 avrundat 390hk
för de andra en badrumsvåg kan ju visa fel på säkert 5 -10 kilo kg de vet ju alla som provat lite olika vågar
de vet jag väldigt väl för jag har en kompis som är med i viktväktarna
och han har köpt en dyr likadan våg till hemmet som dom har på viktväktarna och de skiljer ungefär 4 kilo mellan hans vägning hemma och den på viktväktarna
och är de bara 4 kilo så är de ytteligare 4 % på per 100 hk
redan dära kan vi vara uppe i 10 -20 procent fel
sen är ju hela bänken hemmagjord så de är ju inte säkert den stämmer till 100 procent bara i kringutrustningen kan de ligga byggar och fel på ytteligare några procent
jag skulle vilja säga att du kan ha en felprocent på allt från 10-30 %
även om de inte är roligt för 5 öre så måste man syna sig själv lite och syna dessa hk siffror och allt utrustning runtikring
20 % avdrag på 317 hk är ju ca 250 hk och den siffran låter mer verklig
med en slutkört b230 som är helt orörd innuti
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Hur gammal är du och vad är din praktiska erfarenhet av motorer Christoffersson?
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Christoffersson skrev:
Jens Gustavsson skrev:om vi drar bort 10hk så är det iallafall inga "glädje hk", det garanterar jag.

20 % avdrag på 317 hk är ju ca 250 hk och den siffran låter mer verklig
med en slutkört b230 som är helt orörd innuti
Christoffersson, tycker du att det verkar troligt att ha 193 km/h i sluthastighet med 250 hk? Innan såg jag att du räknade på orginaleffekten + ett bars laddtryck och tyckte på så sätt att det blev för mycket effekt också.
Det är ju faktiskt så att har man ett väl utformat grenrör, turbo som inte ger så mycket mottryck, ett bra insug och en vettig kam så får man mer effekt än orginaleffekt*2 på ett bars ladd.
Börjar bli lite Hoffman-varning på dig tycker jag allt :lol:

/David
Senast redigerad av David Herbertsson den tis feb 16, 2010 7:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Här finns en massa olika hästkrafter för den vetgirige: http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
Lite intressant att vi fick nya SAE hästar efter 2005.
Nåja. Väntar med spänning på resultaten.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du har inte en slutfart närmare 200km/h på 402m med en 240 på 250hk.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag orkar och har inte tid att snacka med dig, om du tycker vår bänk missvisar 317-250=67 hk så får du gärna tro det :hihi: de flesta på detta forum har förstånd att inse att vår bänk stämmer betydligt mycke bättre.

fins det inte en enkel raggar tabeller där man kan räkna om vilken effekt man har baserat på vikt, luftmotstånd och slutfart?
Skriv svar