Olivens båt. Behöver större propp eller varvräknare?!?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Ska prova, den får ju ström från båtens originalstam just nu så det borde inte bli någon skillnad men allt är värt ett försök nu :roll:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Du har inte en box med startspärr då? kompisen satte i en 2 liters b200(ej 16v) turbo från en italien importerad 940 i sin 245a, han visste först inte hur han skulle göra med styrboxen först men har för mig det slutade med att han fixade en vanlig turbo styrbox å köpte ett trimchip till en 2liters motor från vikingchip.

Edit: såg nu att donatorn var en -90 240 så då är det ju ingen startspärr känns det som
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

går det inte o trigga bränsleboxen på fördelaren direkt som på 2.2 spruten? funkar det då så ligger ju felet i tändboxen? lr måste boxarna ha varandra?
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Startspärr kan jag inte tänka mig att det finns. Finns inga kablar till det vare sig via schemat eller det jag tagit ur.

Boxarna är beroende av varandra då det är flera kablar som löper rakt imellan boxarna.

Testade att dra direktström till tändspolen och det blev ingen skillnad. Kollade även felkoder idag igen och dom blinkade fortfarande bara 1-1-1.

Nu får inte det här sprutet många chanser till. säsongen är ju igång :(
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Oliven skrev:Startspärr kan jag inte tänka mig att det finns(
Startspärr finns väl bara på dom allra nyaste boxarna, typ 96-98 (Tror jag?)
Oliven skrev: Nu får inte det här sprutet många chanser till. säsongen är ju igång :(
Vad var det jag sa :roll:
Rallykalle skrev: Efter att ha försökt montera ett likadant elsystem på en 740 så tyckte jag själv att det var enklare å bygga Megasquirt från grunden...
David B
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Rallykalle skrev: Vad var det jag sa :roll:
Bara för att du inte lyckades, behöver det inte betyda att jag inte skulle fixa det. Ett MS skulle inte göra det jättelätt heller, som jag sagt tidigare så är det kanske inte det mest praktiska att mappa på sjön + att jag aldrig hållit på med det heller.

Förgasare beställd nu men jag har inte gett upp än med det här. Så fler bra förslag vore kanon :thumbright:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

är ju konstigt att det inte funkar..du har inte tillgång till ett osciloscop så du kan mäta så du får en vettig signal från vev givaren?
tycker inte du ska ge upp,borde inte vara nått jätte fel
Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Har tyvärr inte det.... Men vad ger den för signal till boxen? är det volt eller ohm skiftningar? Om man mäter på stiften medans man drar runt motorn så måste det vara något som pendlar i signal beroende på om den befinner sig över ett hål eller inte på svänghjulet.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

"Utmed svänghjulet/medbringarplåtens periferi finns hål. För varje flank som passerar impulsgivaren induceras en spänning i spolen. Detta genererar en växelströmssignal, frekvensen på denna är en funktion av antalet hål som passerar per sekund. Spänningen på signalen kan variera mellan 0,1 V och 55 V AC vid (10 kΩ last) beroende på motorvarvtal och temperatur. Frekvensen ökar med ökat varvtal, så genom att mäta spänningspulserna, kan motorstyrenheten fastställa vevvinkel och hastighet.
Avståndet mellan två av flankerna är längre vid 90° FÖD för cylinder 1. Då ingen flank passerar impulsgivaren uteblir spänningspulserna och styrenheten kan därmed beräkna vevaxelns vinkelläge.
Om signalerna från impulsgivaren till styrenheten försvinner kommer motorn att stanna."
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Har nu provat en annan givare till svänghjulet samt jordat baksidan på tändmodulen men inga resultat.

En elektriker kom med en briljant ide att boxarna kan ha en avkännare så om t.ex. voltar med bilen så slår dom av. dvs att är dom inte monterade som dom satt i bilen så kommer denna att vara utlöst hela tiden. Någon som tror att de kan vara så?

Kommer ju inte ihåg åt vilket håll dom var vända förutom att dom sitter vertikalt. Nån som har bild på originalmonteringen?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Även om det går signaler mellan boxarna så är de faktiskt helt fristående.

Det som skickas emellan är följande:

Triggerevent (varvtal), tändningsbox -> bränslebox
Belastningssignal, bränslebox -> tändningsbox
Knock (FQ = fuel quality), tändningsbox -> bränslebox

så bränsleboxen är mera beroende av tändningsboxen än viceversa.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att tändningsboxen inte skulle ge gnista om den saknar belastningssignal, vad händer då annars vid start?

Kan du verifera att tändsteget tex är helt? Systemet har ingen avkänning att en gnista verkligen har ägt rum nämligen.

Jag tror inte på ideen att de har lägesgivare, med dåtidens elektronik skulle de ha lösts med fysiska tiltgivare, vilket jag inte har funnit i dessa boxar.

Du har inte provat med en annan tändbox och annat tändsteg?
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Här trodde man att man var något på spåren :(

Har inte kunnat prova med annat tändsteg eller box tyvärr. Jag ska ut och plocka ett tändsteg på skroten i helgen tänkte jag tillsammans med lite andra prylar.

Man kan inte mäta upp tändsteget på något vis om det är helt?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Klart man kan prova den, men det kräver att du har tillgång till både 12V och 5V..

Enklast är ju att prova driva en glödlampa istället för tändspolen, då får man ju det visuellt.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Med en diodprovlampa tex. kan du ju kolla att du åtminstonde har signaler både till och från tändslutsteget. Sedan om signalerna är bra är ju lite lurigare.
Sedan förstås mäta upp spänningsmatning med en multimeter.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

DEN LEVER!! :D

ett sånt j......la skitfel. Stiftet jag använde på tändningslåset hade bara ström när tändningen var på, sen när man drog på starten försvann strömmen. Så det var bara flytta kabeln till stiftet brevid och så hoppade den igång på en gång.

Så jäkla skönt men sååå irriterande med tanke på alla dessa timmar man lagt.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar