Volvo 242 -75 //subw000fer
-
benkoilovikka
- Forumsberoende
Gissar att det är nått till bakvagnen? 
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det är mycket riktigt ett verktyg
Detta kanske avslöjar det mesta?

Alltså en plåtvalsare (?) att göra.. öhh.. diken i plåtar med

Det är tänkt att det ska bli svarvade "rullor" sen, men eftersom jag inte har en svarv så får det bli såhär sålänge.. Någon som har lust att göra mig ett par "rullor" för en liten peng?

Sen slänger jag in den lilla updaten med. hann inte så mkt idag pga meck med plåtvalsaren
Satt dit sista biten i golvet under lekplatsen för mina fötter =)

I brist på bättre saker att visa, en närbild på en småkrokig svetsfog

Detta kanske avslöjar det mesta?

Alltså en plåtvalsare (?) att göra.. öhh.. diken i plåtar med

Det är tänkt att det ska bli svarvade "rullor" sen, men eftersom jag inte har en svarv så får det bli såhär sålänge.. Någon som har lust att göra mig ett par "rullor" för en liten peng?

Sen slänger jag in den lilla updaten med. hann inte så mkt idag pga meck med plåtvalsaren
Satt dit sista biten i golvet under lekplatsen för mina fötter =)

I brist på bättre saker att visa, en närbild på en småkrokig svetsfog

Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ahh, så heter detManne skrev:ahaaja va lite inne på nån form av bockningsverktyg, men kom inte på va fan du hade gängade stänger i änden för
En annan har ju tur å har tillgång till sickmaskin på jobbet
Skulle behöva ett par riktiga rullar.. Ingen som vill svarva ett par åt mig? betalar givetvis! Behöver inte vara gjorda i något hårdare än vanligt stål, alu lär dock bli för mjukt.
Känner sig någon manad så får ni måtten
Robin A
The 242 is no more..
The 242 is no more..
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Kontakt:
UPDATE
Börjar med en kass bild, men här va de lite dåligt så jag har kapat ur en bit här som ni ser.

Ny bit vs gammal

Ny bit vs gammal igen. Gjord i 2mm...
Kom dock på efteråt att det var helt ogjort jobb, jag kunde lika gärna satt en plåt rakt över då det är bälteshållar-hålet för 4 dörrarsversionen

Med hjälp av mitt vackra verktyg och lite assistans av hammaren så ser plåtbiten ut såhär

USCH!

Aha, kartong is the grej, mkt finare än rost

sådär ska den sitta.

Eftersom domkrafts fästet sitter på det här hörnet tänkte jag göra det stabilt.. 2mm (Y)
Och som de som någonsin byggt något i 2mm vet så går det inte direkt trycka ut formen man vill ha med tummarna som på en 0.75 plåt... efter lite våld ser den ut såhär, dock långt ifrån rätt form än.

kapa lite mer.
Som ni ser är det rost uppåt på bärarms infästningen men det kan jag inte göra nåt åt utan att kapa dän hela skiten = ingen lust med det.

Detta vittnar ju om att det troligtvis är rost under större delen av bärarms infästningen. Men som sagt får detta va nu.. vem vet, man kanske bygger om bakaxel upphängningen senare iallafall

Har ingen bild på hur biten såg ut "färdigbankad" men här har jag svetsat dit den iaf. (kanten neråt ska kapas rak)

..

ett eller två slag med hammaren kanske

svetsat lite här.

bytte ut en bit av nedre kanten

Håller det här tror ni?
Allt för nu
får se om det blir någon mer den här helgen.
Börjar med en kass bild, men här va de lite dåligt så jag har kapat ur en bit här som ni ser.

Ny bit vs gammal

Ny bit vs gammal igen. Gjord i 2mm...
Kom dock på efteråt att det var helt ogjort jobb, jag kunde lika gärna satt en plåt rakt över då det är bälteshållar-hålet för 4 dörrarsversionen

Med hjälp av mitt vackra verktyg och lite assistans av hammaren så ser plåtbiten ut såhär

USCH!

Aha, kartong is the grej, mkt finare än rost

sådär ska den sitta.

Eftersom domkrafts fästet sitter på det här hörnet tänkte jag göra det stabilt.. 2mm (Y)
Och som de som någonsin byggt något i 2mm vet så går det inte direkt trycka ut formen man vill ha med tummarna som på en 0.75 plåt... efter lite våld ser den ut såhär, dock långt ifrån rätt form än.

kapa lite mer.
Som ni ser är det rost uppåt på bärarms infästningen men det kan jag inte göra nåt åt utan att kapa dän hela skiten = ingen lust med det.

Detta vittnar ju om att det troligtvis är rost under större delen av bärarms infästningen. Men som sagt får detta va nu.. vem vet, man kanske bygger om bakaxel upphängningen senare iallafall

Har ingen bild på hur biten såg ut "färdigbankad" men här har jag svetsat dit den iaf. (kanten neråt ska kapas rak)

..

ett eller två slag med hammaren kanske

svetsat lite här.

bytte ut en bit av nedre kanten

Håller det här tror ni?
Allt för nu
Robin A
The 242 is no more..
The 242 is no more..
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Kontakt:
Händer inte så mkt här!
satt dit ett par plåtbitar till men inte mer.. slutade ju skolan för sommarlov i fredags, och de va ju rätt hetsigt med prov osv sista veckan.
Nu har jag börjat jobba och ska göra det iaf 4 veckor. Men det lär hända lite på kvällar och helger iaf.
Men om fyra veckor så har jag 6 veckor som det inte står nåt annat än GARAGE på kalendern
Då ska de grejjas! Dels med 242an och dels med bromsbänken jag ska bygga. Ska jag slänga upp en tråd om den med eller ska jag ta det i den här tråden?
Nu har jag börjat jobba och ska göra det iaf 4 veckor. Men det lär hända lite på kvällar och helger iaf.
Men om fyra veckor så har jag 6 veckor som det inte står nåt annat än GARAGE på kalendern
Robin A
The 242 is no more..
The 242 is no more..
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Kontakt:
UPDATE
Hänt så lite att jag skäms
men här kommer en liten update på de plåtbitar som hittat sin plats
Här saknades en liten bit..

Såhär löste jag rosten runt hålet

Senaste biten då.

Måste fan skaffa epoxyfärg snart!! ska köpa svetsprimer och rostätare med har jag tänkt. Det är ju tydligt att jag inte kommer iväg o köper det så är det någon som vet någon bra onlineshop att handla det ifrån?
Hänt så lite att jag skäms
Här saknades en liten bit..

Såhär löste jag rosten runt hålet

Senaste biten då.

Måste fan skaffa epoxyfärg snart!! ska köpa svetsprimer och rostätare med har jag tänkt. Det är ju tydligt att jag inte kommer iväg o köper det så är det någon som vet någon bra onlineshop att handla det ifrån?
Robin A
The 242 is no more..
The 242 is no more..
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Kontakt:
De hade inte riktigt det jag letade efter tyvärrevozz skrev:Jula har ju så man kan handla onlineFast ja vet inte hur det är med kemprodukter dock. Kan ju vara värt å kolla upp!
Hittade den här på würth istället! http://minasidor.wurth.se/produkter.nsf ... category=1
Är den bra tror ni? låter ju bra iaf.. om man skulle köra med den som grundfärg på allt ist? strunta i epoxyfärg osv.. den där i hela tröslarna och sen blir det ju tectyl på det. borde stå emot rost rätt bra?
EDIT: eller den kanske borde målas över med något?
EDIT2: Det är ROSTSTOP QUATTRO jag tänkte på, såg nu att man inte kom direkt till den via länken
Robin A
The 242 is no more..
The 242 is no more..
-
subw000fer
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Daniel-635
- Forumsberoende
Njae, men pinglan som väntar på bussen där bakom kan ju vara detsubw000fer skrev:Porrigt med ljuslila?![]()
Kämpa på med bilen, ska till en yngre förmåga att orka ro hem ett sådant projekt
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo