Sida 9 av 14
Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: lör jan 15, 2011 6:38 pm
av RickardP
Var blev oljereturen? och hur grov blev den?
Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: sön jan 16, 2011 2:08 pm
av icklas
Den blev där returen från balansaxeln går in. 16mm blir den. Men just nu sitter jag utanför sbp och har tappa avgaset igen......... Skapligt less så här en trött söndag
Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: mån jan 17, 2011 5:03 pm
av RickardP
Hur gick det? Klara du besiktningen och blev det någe skruva i söndags?
Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: mån jan 17, 2011 10:05 pm
av RickardP
Kopplingsschema ms v3
http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#schem" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: mån jan 17, 2011 10:10 pm
av icklas
RickardP skrev:Hur gick det? Klara du besiktningen och blev det någe skruva i söndags?
nej ja skulle inte sesikta, tyckte bara det va ett lämpligt ställe att stanna för att häva upp avgaset igen:)
tack för länken ska klia vidare i håret nu. el är INTE min grejj...
Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: mån jan 17, 2011 10:31 pm
av RickardP
Säg till om du behöver hjälp, bränd ms box är inge vidare

Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: mån jan 17, 2011 10:31 pm
av Xuri
de enklaste om du ska koppla ms i en 740 är å koppla soppapumpskabeln från ms boxen till de vita sopparelät du har i kärran. då använder du bilens orginal härva som är avsäkrad å klar som matar spridare,soppapump,tändspole med spänning.
sen lägger du några seperata kablar te impulsgivarn,luftempen.vattentempen å till tps:n, samt hur du valt tändsystem då sen är de i stort sett bara å vrida nyckeln
tändningspänning å 12v konstant också då men de går rätt fort då

Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: tis jan 18, 2011 3:45 pm
av icklas
hade tänkt koppla allt från orginal boxen så att säga, iaf från handsken. det enda om jag förstått rätt är att lufttempgivaren måste det dras kabel för och tps givaren. men sen finns det säkert lösa kablar man kan andvända, tex lmm som man inte andvänder.
jag får slå ett lugnt öga på alla elscheman ikväll. va lite uppjagad igår tror jag:).
men jag läser och försöker lagra alla tips jag kan för att kunna få ihop ms,et utan att det ska blixtra till
var och hämta ett paket på posten idag...
innehöll detta. 550x300

Sen har jag fixat till handskarna till ms,et och plocka bort tps från 850 insuget. köpte en kolvringskompressor så ja kan montera klart botten delen i veckan också:)
Re: Nicklas 740 16v turbo.
Postat: tis jan 18, 2011 4:17 pm
av icklas
satt å spåna lite på ms härvan och samtidigt på schemat på nätet och det som är/var mest förvirrande var att färgerna inte stämmer, då man leta efter rätt färger men fick inte ihop det.
sen undrar jag vad förkortningarna på härvan betyder.
tex, iac , iac1-a m.m och pin36? vart ska dom alla gå, fanns ju ca 6-7 IAC av alla möjliga slag. fann inget om det på ms sidan.
edit:
IAC - Idle Air Controller
http://www.megamanual.com/ms2/IAC.htm#stepper" onclick="window.open(this.href);return false;
"The DB37 pin #36 is an output, used to control an ignition module, or control a coil directly (if the high current ignition driver circuit is installed). It only needs to be connected if you are controlling ignition timing and dwell. The ignition control signal from MegaSquirt-II on DB37 pin#36 corresponds to the relay board pin S5 of the 20 position terminal strip. "
Någon som skulle kunna förklara vart IAC kablarna och pin36 ska kopplas och vad dom gör?
om ja förstått pin36 rätt så ska den till VR-givare?
Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9
Postat: tis jan 18, 2011 9:52 pm
av Grusbusen
Pin 36 (ign. out) ska gå till - på din tändspole.
Skippa tomgångsventilen, kör mot stopskruv på spjället. Lite låg tomgång när bilen är kall bara.
VR givaren skall kopplas med signal på pin 24. Den andra polen på VR givaren jordas på Pin 2.
icklas skrev:
satt å spåna lite på ms härvan och samtidigt på schemat på nätet och det som är/var mest förvirrande var att färgerna inte stämmer, då man leta efter rätt färger men fick inte ihop det.
sen undrar jag vad förkortningarna på härvan betyder.
tex, iac , iac1-a m.m och pin36? vart ska dom alla gå, fanns ju ca 6-7 IAC av alla möjliga slag. fann inget om det på ms sidan.
edit:
IAC - Idle Air Controller
http://www.megamanual.com/ms2/IAC.htm#stepper" onclick="window.open(this.href);return false;
"The DB37 pin #36 is an output, used to control an ignition module, or control a coil directly (if the high current ignition driver circuit is installed). It only needs to be connected if you are controlling ignition timing and dwell. The ignition control signal from MegaSquirt-II on DB37 pin#36 corresponds to the relay board pin S5 of the 20 position terminal strip. "
Någon som skulle kunna förklara vart IAC kablarna och pin36 ska kopplas och vad dom gör?
om ja förstått pin36 rätt så ska den till VR-givare?
Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9
Postat: tis jan 18, 2011 10:57 pm
av Stener
Som sagt IAC är tomgångsventilen. Om du ska köra med tomgångsmotor (många skippar det) så sitter det på Volvo en utav puls modell. Och inte utav stepper modell, dom ska kopplas olika har jag för mig. Åtminstone olika kretsar på moderkortet.
Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9
Postat: ons jan 19, 2011 3:24 pm
av icklas
läste lite under dagen på jobbet, så nu tror jag allt ska vara på sin plats i huvet.
ska sätta mig ner ikväll och löda nån kabel ihop med nån öl:). kan lägga upp här sedan hur jag kopplat så får ni rätta mig om det behövs!

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9
Postat: ons jan 19, 2011 3:42 pm
av WTB
Gött med lite lödning i lugn o ro

Jo såg du skulle ha tag i en 618?Inte bättre att köra en 763 som passar de djupa svänhjulet bult-on?Har en 763 i isbilen kan säga den är skapligt tungtrampad med vajer,Vajern som satt i bilen small av direkt men som tur va hade polaren en begangnad

Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9
Postat: ons jan 19, 2011 6:56 pm
av icklas
har ingen koll på dom olika tryckplattorna, men har läst en del med ungefär samma recpet som jag och dom kör med 618 och verkar funka så tänkte köra på det med.
vars får man tag på dessa 763 då?, jag har ju hydralik koppling.
satte mig ner och skulle skriva upp vart ms kablarna skulle lödas in på olika pin i orginal boxen.
efter mycke om och men så tycker jag nog att det är lättare att bara dra nya kablar för ms,et.
handlar ju inte om många kablar. tycker ändå att det var lite omständigt att hitta alla olika pin i orginal boxarna. en kabel kan dela sig och gå in på 2olika ställen m.m.
sedan äre ju inte många kablar som ska lödas in i orginalboxen heller som jag tänkt det.
Lufttemp givaren, lambda, VR- givare, soppa pump, och tps hade ja tänkt dra nya. så då blire ju bara spridar bankerna, vattentemp och tändspole kvar att löda in?.
Re: Nicklas 740 16v turbo. MS-frågor sid,9
Postat: ons jan 19, 2011 7:08 pm
av WTB
T.ex
http://www.l-m-r.se/product.do?productId=VOTR006" onclick="window.open(this.href);return false;
618 lär du skaffa ett svänghjul till "plant" stifta om etc,763:an är bulton te de djupa du har men då får du ju ha kvar de tunga svänghjulet,Jag va för lat/snål så ja skaffa ju 763:an

Funderar också på att installera mitt nyligen ombyggda MS i 245 isbilen bara för att testa men ja kör nog separat härva så de bara är att sätta tebax orginal fall de skiter sej med nåt för den går skapligt med orginal F-sprut ändå