Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Kadett4wd »

Toffe skrev:
Martin H skrev:vad kör ni för bränsle o kompa?

Får ja bara fråga, varför söger ni kompa? :thumbright:
Allmänt vedertaget i Norr.
jag antar de vill vara för sig själva en stund ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av PiLlEvAN »

Vet ni att E85 inte är tillåtet i comp?
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

E85 är visst tillåtet.
Vi ringde och prata med SBF om det
då vi hörde att det var snack om det.
Och det var inget problem att köra på E85.
Då de räknade det som handels bränsle,
Tror de va nått sånt de sa kommer inte ihåg riktigt nu.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Richard »

Det där kan vara lite av en slamkrypare i regelverket... om man nu är på det viset ;)

http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; säger nämligen i G16 sid 44
E85 Bränsle
Det är tillåtet att använda E85 nationellt om inte sportgrens- eller klassreglerna uttryckligen
förbjuder det. Används E85 som bränsle ska den uppfylla kraven i SS 15 54 80:2006.
Och i http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Altered-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dvs Competition A (vilket jag antar är det som gäller för den här bilen känns inte som en dragster)
å andra sidan säger i A 1.3 på sid 4
A 1.3 Bränsle
Bensin och Metanol tillåtet, Lustgas tillåtet i därför speciellt avsedda klasser. Propenoxid är förbjudet. Se DRT 1.6, 1.7, 1.8 och 1.9.
Så man kan tolka det som att det är ok iom att klassreglerna inte säger uttryckligen att det är förbjudet, som med propenoxid.
Men helt glasklart är det väl inte för min del iaf :scratch:
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag tillbringade en låååång stund med att läsa reglerna jag också. Jag kom till samma slutsats som Richard. Det är tillåtet med E85.

Våran regelbok för Dragaracing är inte särskilt tydlig och lättläst. Specielt inte när den har hänvisningar som skickar runt en till samma stycken som man började läsa i. :doh: :evil:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Ja det är lite luddigt och just därför ringde vi bilsportförbundet
Och prata med de på dragracing biten som hade hand om reglerna för att vara säker på att de va ok innan vi började bromsa motorn. Och det var grönt ljus från dem.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Toffe »

hur gick det?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Kadett4wd »

Richard skrev:Det där kan vara lite av en slamkrypare i regelverket... om man nu är på det viset ;)

http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; säger nämligen i G16 sid 44
E85 Bränsle
Det är tillåtet att använda E85 nationellt om inte sportgrens- eller klassreglerna uttryckligen
förbjuder det. Används E85 som bränsle ska den uppfylla kraven i SS 15 54 80:2006.
Och i http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Altered-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dvs Competition A (vilket jag antar är det som gäller för den här bilen känns inte som en dragster)
å andra sidan säger i A 1.3 på sid 4
A 1.3 Bränsle
Bensin och Metanol tillåtet, Lustgas tillåtet i därför speciellt avsedda klasser. Propenoxid är förbjudet. Se DRT 1.6, 1.7, 1.8 och 1.9.
Så man kan tolka det som att det är ok iom att klassreglerna inte säger uttryckligen att det är förbjudet, som med propenoxid.
Men helt glasklart är det väl inte för min del iaf :scratch:
Tycker det är helt tydligt, du har uppfattat det korrekt.
Du kan ändra ditt inlägg och skriva att det är helt glasklart ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Det gick över förväntan faktiskt ska försöka mig på en liten race rapport.


Efter att ha stressat på hela veckan så han vi upp på fredag kväll och lasta av för att komma bort till besiktningen 19:55 och besiktningen stängde 20:00 så de va ju precis :)

Efter besiktningen gjorde vi klart de sista. Fick hjälp av Fredde holmgren och Robert Ågren att ställa air gap.
På lördag varmkörde vi började köra oss klart för test.
Fick massa goda råd av Fredde angående körningen tackar för det.

Första repan hade vi bestämt att jag bara skulle dra 1:ans växel för att sen slå av
och rulla. För att se så vi var hyffsat hemma med koppling osv.
Och den gick fint iväg drog lite vänster men annars helt ok 1,24 i 60fot
Bilen rulla sjukt lätt så rulla hela vägen ner och fick bromsa till och med även
fast jag bara drog ettan :D

Så andra repan provade vi köra en full gas repa kom i väg bra men short shiftade till 2:an och 3:an av nån anledning, skyller på orutin :P
Men det gick 8,87@245kmh så otroligt nöjd för att va första vändan.
film på repan här.
http://www.youtube.com/watch?v=v6lvQnFwAKI

Såg i loggen att iat var rätt hög i slutet på repan så till tredje repan ladda vi i mer is.
Men då strulade det när vi skulle rulla fram så vi fick rulla tillbaka en gång och när vi väl kom
iväg så var den för kall och iat var -grader så den börja missa så jag slog av.

Måste hitta en gyllene medel väg med det där med torrisen.

Men överlag är vi jätte nöjda med helgen och ska slippa på detaljerna och kanske mosa ur lite mer effekt sen satsar vi på tierp sissta helgen i september.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Kadett4wd »

Hur funkar det med torris?
Jag läste nån hade bekymmer att det inte ville kyla riktigt.
Bäst var vanlig is och vatten enligt honom.

Kul det gick så bra.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Torrisen funkar riktigt bra nästan för bra ibland. Får minusgrader i iat om man Laddar i för mycket och då går inte maskin nå bra missar och har sig fast lambda ligger bra.
Antar att det blir kondens i insuget och att e85 klibbar fast och bildar droppar. Det som hände i tredje repan när vi fick vänta för länge.
Provade med is och vatten i bänken och det fungera sämre.
Bild
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Kadett4wd »

cool.. det jag läste om var att det inte överförde värmen till isen som det skulle.
Men de gjorde väl fel ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jouni »

Denna kylare är specielt tillverkad för torris.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Tommy Luhr »

Fy fan vad härligt! Om man ändå vågade brassa på så andra repan :)

Kommer gå sjukt fint denna efter ni tunat in er mer.
Gött att ni fick iväg bilen fint med.

Hur ser eran bromskurva ut?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Kökarmicke »

Oj banan va fränt :D Dedär e annat än mina 83gr iat över linjen :roll:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar