Betongfyllning av motorblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:Någon som kört med mycket betong på bana eller drifting?
Eller liknande när man har högt effektuttag längre tid.

Funderar själv på en dylk operation..
Skulle vilja fylla till ett par, tre cm under deckplanet så att det är förstärkt ordentligt där trycket från skirten på kolven hamnar hela tiden.
"hög effekt" vad är det ungefär?

den efekten man kan utnytja på en bana kräver nog inte betong i en minimalt överborrad B230 om den är byggd så den inte har så höga cylindertryck.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Hur höga effektuttag det kan röra sig om är svårt att uppskatta tycker jag, vad går det åt för att hålla bra hjulspinn på ett par 225:or i kanske 150km/tim?

Maxeffekten kommer nog att hamna strax under 1000hk.
Det handlar ju alltså om motorn i min E3:a, M5 s38b38 med kompressor och turbo och 95mm borr.

Det är ju alltså 0,4mm överdimension på ett block som från början inte är känt som världens starkaste..

Jag kanske krånglar till det och oroar mig i onödan, men jag är liksom van vid att det går sönder..
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

krångel med betong, använd ett nyare m30 block ist för m5
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det känns inte riktigt som ett alternativ i det här läget, då jag redan har kolvar.

Bild

Borde väl inte vara någon fördel om jag ändå ska borra 95mm?

Tyvärr som synes är det även "thang" (eller vad det kallas) på skirten.
Har även betong redan :wink:
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

går väll åt lagom 650-700 hästar å dryga 8-900nm för att det ska funka bra, men lite mer är ingen nackdel....
mer ladd är nog fördel då slipper man varva satan för å orka spinna...

trro det som gäller är lite mer laddtryck å feg tändning för å inte få så brutala cylindertryck...

funkade i vart fallli supran , dock va dte ju en gammal gjutjärnspis från japan, , bmwn kanske är helt anorlunda gjuten .

som sagt lägg ner gjutnuing, bygg klart istället :hihi:
Christoffersson
Mytoman

Inlägg av Christoffersson »

använd riktigt medel om de ska betongfyllas de finns annars risk att flytspackel och andra hemmatrixade lösningar börjar luckra upp sig efter ett tag och då har inte vattenpumpen så roligt när den ska pumpa olika sandblandningar mm jag har sett in vattepump som detta har hänt på och gissa om de tog tid innan han upptäckte vad felet var då den hade endast gått 3 istävlingar

sen far ju skiten in i kylare, värmepaket, elektrisk cirkulationspump, termostat, mm så följderna och kostnaden kan ju bli enorma

köp riktigt medel och skit i hemmablandningar från byggmax :)

se förstår jag inte vitsen med att vända blocket upp och ner för att betongfylla
blocket är ju stadigt högst upp och hela lösningen med att stoppa slangar lite här och var låter som väldigt svårt att få ett flöde som fungerar och någolunda lika men de kanske finns dom som lyckas

sen ska man vara riktigt noga efter betongfyllning så ska blocket alborras
för de kan vrida lagerlägen på veven mm
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Mer ladd och lägre varv blir väl bara mer cylindertryck :scratch:

Lägre tändnig ger väl lite snällare tryck, men mer värme :?
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

j björk skrev:Mer ladd och lägre varv blir väl bara mer cylindertryck :scratch:

Lägre tändnig ger väl lite snällare tryck, men mer värme :?
tänkte mest för värmens skull å slippa varva (man kan köra bra länge på låga varv å högt ladd, men så snart man börjar dra den mot varvstopp så drar normalt motortempen iväg mycket fortare.

ang fega med tändningen så menar jag konstant under laddtryck, oavsett varvtal...

säger inte att det är " rätt" men det funkade bra i min bil.,

det va först när jag fick för mej att mosa ut mer vridmoment med hjälp av förtändning som den började gå varmt...
sköt väll troligen toppapacknigen lite å vartefter när jag fotsatte köra (man vill ju inte sluta köra när man väl är på gatebil) så gick ju vevlagrena ner sej iom oljetempen med drog iväg....

summan va ju att det nog hade vart smartare att fega med täningen å de hade hhållt :hihi:
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Varför skulle det inte vara ett alternativ då du har kolvar som är 95mm? Du vet väl att M30 blocken (de nyare 87 framåt) är stadigare ändå?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Robban, visste inte att de ska vara stadigare ändå. Trodde det gällde om man inte borrade så mycket. (Är väl 92mm org?)

Jag har "hard block" el. "rock block" eller vad det heter, så det blir inget experimenterande med div. golvspackel/expanderbetong blandningar el. dyl.

Har inte tänkt att fylla längst upp, känns dumt vad det gäller värmen.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

har suttit och lus läst tråden nu. har en liten fundering bara. går det inte att gjuta in koppar rör i kylkanalerna och på så sätt både få bra kylning samt stabilitet i grejerna? om ni förstår vad jag menar. och sedan sätta en elektrisk vatten pump någon stans. då borde man ju kunna fylla allting. eller blir det för avanserat och onödigt?typ att man har in matning på ena sidan och ut på andra sidan blocket.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Problemet är att betongen leder värme dåligt. jag har kört med Alcro golvspackel, funkar super. Men vill man köpa golvspackel med annat namn från USA kan man ju göra det.

Erland.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck

Inlägg av ottoturbo »

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Blanda i aluminiumspån från toppar ni portat i 'undergjutningsbetong'
Ganska mycket, ta gärna silver om ni har ;) det leder värme bra....

kanske 15-20% av volymen tar ni spån.,, inte då 'kutterspån' utan spån från slipstift,, det blir som damm.
Betongen blir då ENORMT seg samt leder värmen bättre.
Jag har gjutit golv med sån här blandning framför en masugn en gång i tiden.
Den höll bra.

Efter ni gjutit i blocket kan ni ta epoxi och försegla med så inte det drar i sig vatten.
då kan ni dra lite vattenrör inuti betongen för att leda bort lite värme.

Vitsen med att vända upp o ned på blocket.. väldigt enkel.
I mitt fall är fodren 'öppna' i deckplanet, då vill man styva upp däruppe.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Efter ni gjutit i blocket kan ni ta epoxi och försegla med så inte det drar i sig vatten.
då kan ni dra lite vattenrör inuti betongen för att leda bort lite värme.
Hur mycket epoxy? Menar du att man drar vattenrör i epoxyn, eller vad menar du att man drar det efteråt.. :roll:
Skriv svar