Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Har fräst klart de övre bärarmarna ikväll, och ritat klart Watt-kåpan (tror jag) :hihi:

Bild

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Kunde inte låta bli :doh:

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Nu är kvällen till ända. Har gjort klart övre bärarmarna utåt sett oxå. Bara fäst-hylsorna kvar på alla fyra och push-rod-fästen på de undre sen är jag klar med dem helt.
Svarvade till en kulleds-adapter även till den övre för att kunna simulera utan att förstöra något.

Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

grymt :thumbright: nog syns det att du gillar cnc-porr allt :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Världens dyraste arbetsbänk :D
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Mycket trevligt :thumbright:
Blir intressant att se hur du tänkt dig styrarmen sedan.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

j björk skrev:Mycket trevligt :thumbright:
Blir intressant att se hur du tänkt dig styrarmen sedan.
Ja, den kommer bli tajt, men jag får lösa det efterhand :D
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Har börjat svetsa ihop bärarmarna med hylsorna, ska nog bli färdigt ikväll utan bekymmer.
Har även ritat lite på Ackerman-vinklar och styrarmarna på spindeln. Diskuterade detta med en polare som bygger en Viper-replica som ni kanske känner till
Han sa typ "100% ackerman har man i bruksbilen, 0% ackerman i supersportbilen, så vi siktar väl på 50%" :hihi:
Vet att det inte är hela sanningen, men det låter ju ganska rimligt iaf, plus att det är bra för mig rent utrymmesmässigt att ha så lite ackerman som möjligt ;)

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

blackadder skrev:Världens dyraste arbetsbänk :D
Vadå? har inte ni arbetsbänkar för runt 5 miljoner? Trodde ja alla hade! :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Sådär ja. Då var mina bärarmar färdigsvetsade sånär som push-rod-fästet på de undre. Gick smidigt att lägga dit rören med min lilla fixtur. Funkade med samma till alla fyra.
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

mycket fint.
vad är det för material på bärarmarna? eller har jag missat det i texten kanske?
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

maranello skrev:mycket fint.
vad är det för material på bärarmarna? eller har jag missat det i texten kanske?
Den kompletta beteckningen är:
Sömnlösa Kalldragna Precisionsstålrör Tolerans Enligt DIN2391, BK, ST35.
Sträckgräns 225N/mm2
Brottgräns minst 100N/mm2 över sträckgräns, dvs 325+.
Minst 10% förlängning innan brott.

32x3mm i hylsorna samt 4-linken.
25x3mm i bärarmarna och pushrodsen.
Förstärkningsplåtarna (fjädrarna även kallat) 4mm svart plåt.

Hoppas det var svar på din fråga :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kollade igenom en stor del av tråden på rejsa förut, mycket intressant :thumbright:
Ska försöka få lite tid att gå igenom hela framöver
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Har hittat passande bussningsmaterial till bärarmarna nu.
Svart-färgad Delrin stång för sjukt bra pris. Man får ju svarva själv, men det är jag inte ett dugg rädd för.
Sen kommer jag även pressa i en rör-hylsa invändigt med passning emot bulten.
Har tänkt använda M14-bultar. M12 känns för litet och M16 för stort.

Materialet finns på: http://ironbill.se

Bild

En annan sak jag funderar på är ytbehandligen av bärarmana. Svart Pulverlack eller Svart-kromatering?
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Tackar för tipset, riktigt bra priser var det ja.

Här är en rätt bra sida ifall man inte har tillgång till flerop.
http://metalgeek.com/static/cope.pcgi
Skriv svar