Sida 9 av 11

Re: Overload racing volvo pv

Postat: ons okt 10, 2012 9:20 am
av Toffe
Det är bättre å köra vatten i bara toppen, samt svetsa topp deck! Då slipper du risken å halka runt på banan igen om det endå spricker. Samt att du slipper problemet du själv beskriver.så har vi gjort!

Re: Overload racing volvo pv

Postat: ons okt 10, 2012 11:15 am
av Jens Gustavsson
Toffe skrev:Och varför inte betong eller epoxy Jens?
1 kylningen blir dålig.

2 det blir väldigt varierande temperaturer och det gör loppen "ej raka" och det blir spänningar i blocket.


det är en nöd lösning man gör i sista fall om inget annat fungerar. bör bara användas i dragrace+ metanol och man får bogsera bilen tillbaka efter man kört.

jag har inte sätt nått bra exempel med egna ögon där betong eller epoxy har varit en bra lösning där allt bara blivit bra typ.. :)

Re: Overload racing volvo pv

Postat: ons okt 10, 2012 11:22 am
av Kadett4wd
man kan göra som jag gjorde annars, dra i skruv utifrån.
Det brukar nämligen inte behövas mycket stöd när vattnet är trycksatt.

Är juh gammalt välkänt trix sen tidernas begynnelse.

Re: Overload racing volvo pv

Postat: ons okt 10, 2012 11:30 am
av Toffe
vi har inge som helst problem med kylingen, den går till å med kall. om ja går in i vattnet med ex 80g innan burnis, så har ja i mål 70g. Tittar så klart inte i mellan. kan så klart gå igenom loggfilerna exakt med känner det inte är nödvändigt.

Även fast ja körde bilen tillbaka i borlänge, som har en extremt långt efter mål och återline. inte där heller nå problem, oljan låg närmare 95 grader när ja kom tillbaka dock enligt autometer mäteren som satt i tanken. med ir pristol så låg blocket runt 87-100grader under sommaren, efter ja kört bilen tillbaka (två tävlingar) gjorde vi så innan jerico avråde oss.

Då vi bromsa den så fick vi ställa ner frekvensen på fläkten på PPF, annars gick den även kall där.

Du slipper även risken, precis som de blitt för magnus nu med bilen, att om det går utt komp i blocket så har du kontakt med vatten. gör du som ja säger så slipper även du den risken.

Men ja har iofs den inställningen att ja får byta ett block efter varje säsonng och ser inte det som en tradgedi då. en motor kräver underhåll å detta fallet tror ja att det är den mest ekonomiska lösningen. att fylla Betong nästan till deck tror ja inte gör till eller från.

Därimot så kan de som så vara,att är det fel på kolvspel eller för kort vevstake (typ b230block å marinvev med b23klubbor) så är inte betong lösningen.
kolla på Pv johan som spräckte sitt block så han shortshita sin bil. de pallar inte för vrid på låga varv helt enkelt.



Mvh

Re: Overload racing volvo pv

Postat: ons okt 10, 2012 12:38 pm
av Jens Gustavsson
toffe jag snackar inte om vatten eller olje temp utan tempraturen i cylinder väggarna framförallt.

jo kadetten jag håller med om att det är en mer sofistikerad metod att skruva i lite bultar där det är hög belastning i blocket.

Re: Overload racing volvo pv

Postat: ons okt 10, 2012 12:49 pm
av Kadett4wd
Ja,, jag läste i gamla illustrerad motorsport hur de gjorde förr i tiden.
Mycket banracingbilar som led av sprickor i block där, på den tiden.
Fördelen är juh bevarad kylning.

Att motorn går 'kall', med betong i manteln är juh inget man ska slå på stora trumman över, man vet juh inte ett smack hur varmt det är i fodret samt åt kolvringarna.
De får i stort sett ingen kylning alls, samt i och med vattnet inte transporterar bort den värmen så vet man inget alls om den.
Och gjutjärn som överhettas 'anlöps' juh snabbt och blir än mer sprickkänsligt.
Man ska inte förakta vad trimrävarna hittade på för ~40 år sedan, de lösningarna är inte dåliga.

Metanol och nitromaskiner dock, de kan gå med betong.
då de till och med kan få problem att få värme i maskin.

Mvh

Re: Overload racing volvo pv

Postat: ons okt 10, 2012 12:57 pm
av Toffe
oljetempen borde ge en idikation på hur varmt det är ?

Men de fungar utmärkt för oss, och motorn är hel efter än säsong! Den skall isär och få en genomgång, men ja tror inte att de är nå större del på den.

kolla på adeen´s motordesing block som är donat å grejat med, även de har sprukit..

Re: Overload racing volvo pv

Postat: tor okt 11, 2012 10:33 am
av sura
Stenström körde i flera år med betongat i Volvo motorn utan några större bekymmer, men det är klart, han hade ju inte så mycket pulver och sen brukar han ju inte varva så mycket.... :roll:

Re: Overload racing volvo pv

Postat: tor okt 11, 2012 11:38 am
av Jens Gustavsson
jo men det var en renodlad 100% dragrace maskin också?

Re: Overload racing volvo pv

Postat: tor okt 11, 2012 4:32 pm
av sura
Magnus åker inte speciellt mycket på gatan direkt, så det vore nog en smart ide' att betonga och fixa till kylningen på block och topp.

Re: Overload racing volvo pv

Postat: tor okt 11, 2012 9:19 pm
av Tjernell
Jag åkte crusing med min betongade maskin med , inga bekymmer.

Re: Overload racing volvo pv

Postat: tor okt 11, 2012 9:45 pm
av Toffe
Jens Gustavsson skrev:jo men det var en renodlad 100% dragrace maskin också?

Vi åker med kolvkylning i blocket, så nog allt för det lite kyla på ringar å cylindrar samt att oljetempen borde vara ganska nära vad blocket tempar.

O för de andra så trodde ja vi prata dragrace nu, då ja inte ansåg Magnus bil som nött annat än just en ren dragrace pv;)

Re: Overload racing volvo pv

Postat: fre okt 12, 2012 4:41 am
av Kadett4wd
Magnus kör väl en del gata?
Jag har kanske misstolkat bilderna.

Re: Overload racing volvo pv

Postat: fre okt 12, 2012 6:26 am
av baronen
Visst händer det att man tar en lite sväng på gatan för man måste ju se så grejerna funkar och även göra med trafikantena lite glada :hihi:
Så det blir att betonga denna botten del och skulle inte det funka för mig så har jag i så fall en annan bottendel att använda i värsta fall.
Ok montera en rejäl oljekylare i fronten.

Gårdagens meckande var att plocka ner framvagns balken för det krävs riktning av infästningarna för dom nedre bärarmana på den.
En stötdämpare va krokig och ledlagrena i den satt fast.
Bultarna till vänster styrarm va krogiga fick slå ur den ena.
Kan medela att jag är glad nu efteråt att man inte har gått av vägen tidigare med dom länklager som satt där glappade duktigt samt styrleder som va helt slut.
Förklarar fenomenet när man bromsade att den uppförde sig som en ål på vägen och att bromsarna tagit lite dåligt kan ha och göra men klämmda bromsrör troligen.
Men det kommer att bli bra när det blir klart för nu ska det kollas så att framvagnsgeomitrin blir lite bättre samt att styrlederna byts ut mot länklager så det går att chimsa in rätt vinklar på styrarmana.


Undra vad dom kollade på när dom besiktigade den sist :whistle:

Re: Overload racing volvo pv

Postat: fre okt 12, 2012 6:39 am
av Kadett4wd
det där är väl bara en årsförbrukning på framvagnsgrejer med den där bilen? ;)