Ford Galaxie -68, sen super bee -70, Numera fordsamling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende

Re: Ford Galaxie -68, Nu mera super bee -70

Inlägg av David Herbertsson »

Kul att se att det går framåt! Skoj när man får på färg på grejerna och kan sätta ihop dom. Var lämnar du in för balansering?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Det ser fint ut! Jag börjar bygga ihop min nya Mopar BB nu efter påsk.
Vad är det för fabrikat på toppar och kolvar och vilken kompression bygger du för? :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Inlägg av Falkenrejsing »

Performance_seeker: Speedpro smidda och 440 source stealth toppar, har jag nu räknat rätt, med planing av blocket(bara en lätt, för att garantera planhet) osv. så ska det hamna på 9,5:1 eller strax över. Har haft jävligt svårt att mäta något vettigt då det var rätt mycket skrot av det gamla som satt i blocket innan. Lite nervös över om kamaxlen är i snällaste laget nu, men hade ju inte planer på alulock när jag började. Blir nog att kör v-power för säkerhets skull.

David Herbertsson: Helt rätt, gött när det börjar gå åt det hållet igen. Lämnar allt hos RG-engineering här i falkenberg. Första motorn jag ballanserar så vet inte vad jag ska vänta mig, men andra häromkring har varit nöjda iallafall. Han verkar ha bra ordning på sina grejer iallafall.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Så, då har helgen gått och inget blivit gjort igen. Jo, målade lite motordelar och skulle montera ihop topparna.
Skulle, var det ja. Köpte ett komplett kam-kit från summit (comp cams) med kam, lyftare, kamkedja, ventilfjädrar, retainers o knaster i samband med att jag beställde massa andra delar från usa förra sommaren. I söndags var jag inte bakis och tänkte fira det genom att skruva ihop topparna till dodgen i väntan på att ballanseringen ska bli klar. Plockade fram alla delar, började spänna ner en fjäder och plockar fram det nya knastret. Då inser jag att jag har nya, asfräcka, rostfria ventiler med klenare skaft och singel groove istället för dubbelt, som mopar orginal och mina nya knaster har. Så det blev att packa ihop igen och åka hem o beställa grejer istället. Började nästan tro att jag köpt alla delar som skulle behövas nu, men man upphör aldrig förvånas.

En sak jag inte köpt, men fortfarande letar efter är en st 1/2" npt gängtapp, är inte så sugen på att köpa en ny då jag bara ska använda den en gång och har tagit reda på vad dom kostar. Någon som har en att låna ut? eller som vill gänga upp mitt block mot en liten slant?
Falkenrejsing
Forumsberoende

Sådär ja, helgen räddad och gängtapp upphittad. Kan säga att npt-gängtappar växer inte på trän i falkenberg. Men Rickard på rg-engineering hade grejerna. Höjdarkille för övrigt, riktigt hjälpsam o trevlig.
effe
För mycket laddtryck

Inlägg av effe »

vad eller var skulle du gänga upp ??
Falkenrejsing
Forumsberoende

Kommer förhoppningsvis bilder på detta efter helgen, men det som ska gängas är hålet till oljepickupen.
På chryslermotorerna sitter pumpen utvändigt på blocket med ett rör som gängas inne i blocket som sugledning. Original big block har 3/8" pickup, men när man som jag monterar högvolymspump brukar man montera pickupen från hemin som då är 1/2" istället (eller, brukar och brukar, det är ett tips jag hittat lite varstans iallafall)
Pimpolainen
För mycket laddtryck

Inlägg av Pimpolainen »

Fasiken så fint det blir!!!

lär bli gott ryt i den nu, tyckte den mullrade iväg rätt gott redan innan!
Falkenrejsing
Forumsberoende

Här kommer lite bilder från helgen som gick. Blev inga bilder på borra+gänga oljepickup då jag inte fick tag på lämpligt borr, men det fixades idag med lite hjälp av förra ägaren. Sen tror jag ingen tittar här för att få en illustrerad guide för hur man borrar upp och gängar ett hål heller :P

Bild

Bild
Topparna blev iallafall hopmonterade, upptäckte dock en liten detalj jag förbisett innan, men det är inget livsviktigt. Tänkte nog ändå prova köra utan servostyrning.

Rensade lite gjutskägg i blocket för att försäkra mig om att oljan rinner tillbaka dit den ska så lätt den kan och att inget skit släpper och hamnar i pumpen(otroligt, men händer det någon så händer det mig)
Har även lite fler bilder på detta och på hålet som skulle borras upp, kommer sen när internet vill samarbeta så jag kan ladda upp.
Ballanseringen är klar och grejerna hämtas imorgon efter jobbet om jag hinner med det. Sen är det dags för det roliga att börja.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Här kommer lite bilder till, dels från tidigare och dels från denna helgen, då blocket fått färg.

Bild
Nya pickupen kontra gamla hålet i blocket, man kanske ser skillnaden?

Bild
Bild
Nymålat och rengjort efter maskeringsmissarna. Nya frostpluggar, medvetet olackade då jag tycker det ser så jäkla penselrenoverat ut när dom är målade.

Har även rengjort de balanserade delarna från metalldamm och bytt ut lagringen till fördelardrivningen och lite annat smått och gott. Tänkte lagt i veven idag, men då packningsatsen blev kvar hemma så fick det vara för den här gången. Känns som att någon äntligen tänt ljuset i slutet på den här jävla tunneln nu, det blir nog muskelmopar till sommaren trots allt.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Besiktning bokad så man får en deadline att mäta mot, ska bli intressant att se om det håller, då blir det super bee innan månaden är slut.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Inga kolvar i motorn denna helgen heller, vevlagerna var väldigt mycket mindre än vevaxeln. La man banorna runt tappen så hade man en glipa på mer än 1mm mellan halvornas delningsplan. Men dom är märkta 030 iallafall, antagligen någon som druckit på jobbet bara.
Dalhems fixar med returen och sånt till summit, men tiden tickar ju medans man väntar också. Bilen plockades iallafall fram ur förådet och ska tvättas av och fixas med i väntan på nersänkning av klumpen till motor.
Jagar även gradskiva för att nolla kammen och ett verktyg för att pressa på svängningsdämparen framöver.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Ok, då har jag en låda nya vevlager, bara att hoppas att dom håller måttet bättre än de första jag fick. Dock blir det inte besiktning som jag planerat.

Sen är det den där jäkla gradskivan att mäta in kammen med, hittar jag ingen att låna (tänker inte köpa en för att skruva ihop en enda motor) så åker kamjävlen i utan mätning så får jag ta det när tid finnes (i vinter)
Falkenrejsing
Forumsberoende

Kolvar, kam och oljepickup sitter där det ska, ska hämta oljeplåten som ska sitta framför nedre kamdrevet (kan inte fatta vart jag lagt den gamla?) så blir det bröstkåpa och tråg på imorgon. Det rör på sig, får se om jag åker på bilträff nästa helg eller stannar hos min dodge och pysslar om den lite till. Isåfall kanske den kommer ut på gatan ganska snart.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

[quote="Falkenrejsing"...Sen är det den där jäkla gradskivan att mäta in kammen med, hittar jag ingen att låna (tänker inte köpa en för att skruva ihop en enda motor) så åker kamjävlen i utan mätning så får jag ta det när tid finnes (i vinter)[/quote]

Jag satte i en ny Lunati-kam. Den var exakt på gradtalet så om andra kammar har lika bra precision så är det ingen fara. :thumbright: Lycka till med uppstarten!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar