vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Det enda jag är tveksam till är den svetsade veven.
Jag ska köra bana och inte dragracing men jag kan väl kika på prylarna vid tillfälle.
Erland
Jag ska köra bana och inte dragracing men jag kan väl kika på prylarna vid tillfälle.
Erland
- Kajan-Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
Hej hopp det var roligt att du gjorde en uträkning på 0 och inget. Kan tyvärr säga att det inte stämmer med uträkningarna min insugskanal är 40mm på minsta stället. 48mm ventilen stämmer bra. Det ni ser som omöjligt i era program? Det ser jag som utmaningar//Kajan
Kör så det ryker
vassaste 531 motorn? motor-bromstävling
Men eftersom du inte använder några uträkningar alls så är de ju tur? Eller? Ska man gå efter efternamnet så skulle man kunna anta att du har haft en ganska rutinerad topplocksbyggare å fråga om råd å vad som funkar å inte?
..

Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Kajan-Racing
- Kontakt:
Så du säger att alla som inte räknar i program bara gissar sig fram? fins inget program som ersätter ERFARENHET? givetvis så får man tipps och råd från olika håll och kanter men sen vad jusst jag gör med dom tippsen det är upp till mig.. är ganska lätt att stirra sig blind på MAX effekt, MAX ventillyft, MAX Flöde, MAX Varvtal osv, en framgångsrik tävlingsmotor skall ha en lagom mix som ger ett bra register, en vass banracing motor vore katastrof i Rally tex..... Hoppas ganska många inser att få ett brett register och ändå nå de högsta effekterna tar lång tid av utveckling....
Kör så det ryker
Kör på Kajan Bank. Jag är de första som skriver under.De tuff väg att gå Och dyrt,men en del lyckas om dom orkar! 

SM GULD KLASS 2 2010
Jag tycker det här är lite kul.
De flesta som inte har tillgång till beräkningsprogram brukar ju hävda att det framräknade, är glädje siffror, här har Erland räknat baklänges och i detta fallet överträffar ju verkligheten teorin.
De flesta som inte har tillgång till beräkningsprogram brukar ju hävda att det framräknade, är glädje siffror, här har Erland räknat baklänges och i detta fallet överträffar ju verkligheten teorin.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Så du säger att alla som inte räknar i program bara gissar sig fram?
Inte nödvändigtvis ett program, men eftersom "allt" bygger på matematik å fysik så är de nog så att har man ingen teori bakom de praktiska man gör så gissar man väl?
fins inget program som ersätter ERFARENHET?
Ne, de har du så klart rätt i också, har man gjort något som fungera så behöver man ju faktiskt inte veta varför de fungerar så bra som de gör om man inte vill. Så där har du rätt. Finns nog inget program som slår erfarenhet.
givetvis så får man tipps och råd från olika håll och kanter men sen vad jusst jag gör med dom tippsen det är upp till mig
Helt sant även de.
Är ganska lätt att stirra sig blind på MAX effekt, MAX ventillyft, MAX Flöde, MAX Varvtal osv, en framgångsrik tävlingsmotor skall ha en lagom mix som ger ett bra register, en vass banracing motor vore katastrof i Rally tex..... Hoppas ganska många inser att få ett brett register och ändå nå de högsta effekterna tar lång tid av utveckling....
Håller helt å fullt med. Blir nytt 940 grp h bygge till nästa år för vår del å vi vill ha maxeffekt vid 6,5-7k å ett vääldigt brett register då vi åker 4,88 å vill kunna åka länge på växlarna, tappar tid å rycka i spaken för ofta!
Detta är nu mina åsikter å jag tycker inte på något sätt att du är dålig motorbyggare bara för att du inte har använd div olika program osv. så no hard feelings.
Mvh
Inte nödvändigtvis ett program, men eftersom "allt" bygger på matematik å fysik så är de nog så att har man ingen teori bakom de praktiska man gör så gissar man väl?
fins inget program som ersätter ERFARENHET?
Ne, de har du så klart rätt i också, har man gjort något som fungera så behöver man ju faktiskt inte veta varför de fungerar så bra som de gör om man inte vill. Så där har du rätt. Finns nog inget program som slår erfarenhet.
givetvis så får man tipps och råd från olika håll och kanter men sen vad jusst jag gör med dom tippsen det är upp till mig
Helt sant även de.
Är ganska lätt att stirra sig blind på MAX effekt, MAX ventillyft, MAX Flöde, MAX Varvtal osv, en framgångsrik tävlingsmotor skall ha en lagom mix som ger ett bra register, en vass banracing motor vore katastrof i Rally tex..... Hoppas ganska många inser att få ett brett register och ändå nå de högsta effekterna tar lång tid av utveckling....
Håller helt å fullt med. Blir nytt 940 grp h bygge till nästa år för vår del å vi vill ha maxeffekt vid 6,5-7k å ett vääldigt brett register då vi åker 4,88 å vill kunna åka länge på växlarna, tappar tid å rycka i spaken för ofta!

Detta är nu mina åsikter å jag tycker inte på något sätt att du är dålig motorbyggare bara för att du inte har använd div olika program osv. så no hard feelings.
Mvh
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Erland har antagligen skrivit fel i sin post, enligt vad jag förstår ur det pipemax data han postat så skall kanalen vara mellan 39mm och 40mm inte 42mm...Erland?Kajan-Racing skrev:Hej hopp det var roligt att du gjorde en uträkning på 0 och inget. Kan tyvärr säga att det inte stämmer med uträkningarna min insugskanal är 40mm på minsta stället. 48mm ventilen stämmer bra. Det ni ser som omöjligt i era program? Det ser jag som utmaningar//Kajan
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Norrback jag får det till 42,27mm
2,175 (vilket är 260fps) * 645=1,402
1,402 / 3,14=446,7754 roten ur det blir 21,13 och sen x2= 42,27mm
Personligen gjorde jag lite mera på min topp idag. Hatar att volvo inte tänkte på oss som skall göra om topparna och var så snåla med materialet.
Jag skall se hur det går med block osv till veckan kanske jag kan skruva ihopmotorn.
Skall få i sätena i toppen och se om jag inte kan rita lite på insugningssystemet som kommer ha en någorlunda udda form:)
2,175 (vilket är 260fps) * 645=1,402
1,402 / 3,14=446,7754 roten ur det blir 21,13 och sen x2= 42,27mm
Personligen gjorde jag lite mera på min topp idag. Hatar att volvo inte tänkte på oss som skall göra om topparna och var så snåla med materialet.
Jag skall se hur det går med block osv till veckan kanske jag kan skruva ihopmotorn.
Skall få i sätena i toppen och se om jag inte kan rita lite på insugningssystemet som kommer ha en någorlunda udda form:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Då hamnar du här:285 FPS Velocity CSA= 1.984 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSAKajan-Racing skrev:Hej hopp det var roligt att du gjorde en uträkning på 0 och inget. Kan tyvärr säga att det inte stämmer med uträkningarna min insugskanal är 40mm på minsta stället. 48mm ventilen stämmer bra. Det ni ser som omöjligt i era program? Det ser jag som utmaningar//Kajan
Du ligger på en gashastighet som jag lägger motorer på där brett register är viktigt.
Samtidigt kan jag säga att då får du inte ut 270+ hästar i en riktigt kalibrerad bänk.
Detta programmet är gjort av någon som har en Superflow bänk men jag såg innan
att de effekter Highspeed har på bakhjulen är förväntade motoreffekter.
Han har ställt in sin bänk efter bla. 2st i Skåne och i den ena bromsades en B20 med
36/36 2 portsförgasare till 170 hästar. Jag kopierade detta från Highspeeds sida tidigare
i tråden:
"Anders Lindström Kristianstad Volvo 240 hade då en snäll normal HighSpeed B230 motor med Weber 48or. Han körde runt till 3 ställen 2004 och
bromsade sin Volvo 240 med samma däck inom någon dags mellanrum och vädret var väldigt lika som tur var också. Lindströmmarn åkte
till Liba motors "rulle" någonstans i Skåne och fick 172kw på drivhjulen. Sen i JPM´s rulle i Helsingborg vart det 168kw på drivhjulen.
Anders åkte sen upp till mig och bromsa i HighSpeeds "rulle", och resultat vart 161kw på drivhjulen, hmmm..
Samtidigt hade jag kört ett par rallybilar i rullen innan, och konstaterat att rullen absolut säkert visar för lite hk mot Superflowen.
Jag ringde och beställde tekniker hjälp till att kalibrera om rullande landsvägen, och jag valde då efter ha räknat och dividerat
fram en lösning att ge rullen +8kw till i Lindströms Volvo 240, alltså 169kw bromsade det fram sen i 240in."
169kw på drivhjulen med 48:or är 230 hästar på drivhjulen, ca 260 i motorn
Hos Liba som bromsade 2 ports B20 motor till 170 hästar fick man 234 på drivhjulen med samma bil.
Får man mycket över 230 hästar i motorn med 48:or?
Detta är ingen kritik av din motor och den lämnar ju den effekten den gör i den bänken där du bromsar.
Viktigare än exakt rätt mätning är ju att den går bra över hela registret.
Men för att jämföra olika motorer måste man bromsa i samma bänk och då kvittar det om den
visar 200 eller 300 hästar, det är jämförelsen i tävlingsyfte som är viktig.
Erland
Senast redigerad av Erland Cox den sön jan 22, 2012 9:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
norrback skrev:Erland har antagligen skrivit fel i sin post, enligt vad jag förstår ur det pipemax data han postat så skall kanalen vara mellan 39mm och 40mm inte 42mm...Erland?Kajan-Racing skrev:Hej hopp det var roligt att du gjorde en uträkning på 0 och inget. Kan tyvärr säga att det inte stämmer med uträkningarna min insugskanal är 40mm på minsta stället. 48mm ventilen stämmer bra. Det ni ser som omöjligt i era program? Det ser jag som utmaningar//Kajan
/Andre'
260 FPS Velocity CSA= 2.175 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA = 42,26mm.
Vad kör du för gashastigheter Andre'?
Erland
- Kajan-Racing
- Kontakt:
Men då kan jag glädja härskapet med att Motorn är bromsad i en MOTOR broms inte Rullande landsväg . Och många EVO motorer som är bromsade där är även bromsade hos motor design och levererar samma effekt . Kan till läggas att de flesta 2,5L 531or lämnar mellan 245 till 250 hk i Björns bänk vilket torde vara rimliga effekter //Kajan
Kör så det ryker
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Ja men han kalibrerade ju upp effekten på sin rullande landsväg så att den visade som motorbromsen och de andra bänkarna.
Huvudsaken är att man jämför hästar i samma bänk för det finns allt från små Ponnys till Clydesdales.
Erland
Huvudsaken är att man jämför hästar i samma bänk för det finns allt från små Ponnys till Clydesdales.
Erland
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
300fps på max demand.Erland Cox skrev:
260 FPS Velocity CSA= 2.175 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA = 42,26mm.
Vad kör du för gashastigheter Andre'?
Erland
Dom 3 som jag har bäst koll på är en hayabusa 235hk med 1050mm2, den andra en eller rättare sagt 3st 20ventils 1600 och 1400 toyota 4age motorer som har 950mm2 dom ger 225hk på 1600cc och 195hk på 1400cc, denna lilla stackare har en kurva som lutar uppåt ännu vid 9000rpm. Sen som sist en typ4 vw 315hk på 2.8liter 1450mm2. Men somsagt förr, har ju bara hållt på några år så ja e långt från fullärd.
Det blir som bäst ca.148hk/sq.in. eller 0,23hk/mm2
Här är en som jag gjorde en kanal på tidigare i vinter, motorbyggaren gjorde sen resten. 1600cc 225hk på 8800rpm. http://www.youtube.com/watch?v=TZaubj3U ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
/andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det är i mitt tycke för snabbt och de jag känner till som gör bra roadracing cyklar ligger på mellan 260 och 285 fps.
Sen kommer ju bänkkalibreringen in för om bänken visar 15% för mycket så blir ju gashastigheten 15% högre.
300/ 260 blir 1,154. Spyros lär ligga på 600 i gashastighet.
Den motorn lät riktigt gott, vad är det?
Erland
Sen kommer ju bänkkalibreringen in för om bänken visar 15% för mycket så blir ju gashastigheten 15% högre.
300/ 260 blir 1,154. Spyros lär ligga på 600 i gashastighet.
Den motorn lät riktigt gott, vad är det?
Erland