
Cadillac 1959 Fleetwood
Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo
60 grader matning till golvärme
ingen shunt?

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo
ja shunten ska ju ta ner värmen från själva fördelaren som jag just nu har problem med att ens få upp temp i
därför är shuntens termostat bortkopplad men ändå vill inte de 60 gradiga vattnet in i fördelarna av nån jäkla anledning
nåja 2 timmars sömn fick man så rngde farsan och är på väg hit så får vi väl plocka isär och se vad fan som är felet på detta kinarackel
men vet nån vad felet är på förhand som är beskrivet längst ner på förra sidan så tveka inte å skriv
mvh björn
därför är shuntens termostat bortkopplad men ändå vill inte de 60 gradiga vattnet in i fördelarna av nån jäkla anledning
nåja 2 timmars sömn fick man så rngde farsan och är på väg hit så får vi väl plocka isär och se vad fan som är felet på detta kinarackel
men vet nån vad felet är på förhand som är beskrivet längst ner på förra sidan så tveka inte å skriv
mvh björn
Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo
tror obs TROR att den lösningen du har är för endast en slinga, standarden kan ju skilja mellan finland och sverge, men den lösningen du har så har man här bara på en slinga och dessutom monterad på returen, du har den på stigaren. men som sagt kan ju skilja, som dom fungerar här är att dom stryper flödet så att returvattnet är lite för kall tempratur och då får stigaren lite för varm tempratur. om funktionen på din är på det viset så kan det nog bli så som du fått det att fungera, alltså din "shunt" kanske har maxtemp på 20 grader sedan börjar den strypa flödet för att tillslut stänga om det blir varmare. skulle jag vara du skulle jag satsa på en "riktig" shunt med automatik, så du kan ha en stadig temp och flöde på stigaren anpassat för golvärme. iom att du har gjutet golv (trögreglerat) skulle jag rekomendera en automatik med både inne och utegivare t ex en ohman. var också lite försiktig med tempraturen på slingorna, får du för snabb (för varm stigare) uppvärmning så kan betongen spricka, 60 grader är inte att rekomendera att blåsa i en betongplatta som är 20 grader.
Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo
jag har då köpt ett system som är till för 5 olika slingor men som sagt grejerna kommer från ett företag som heter estonia market och de säger kanske sig själv
nån gubbe i övertorneå som åker och fyller en minibuss då och då i estland vad jag förstått och säljer de i sverige men de är ju bara ett jävla ihop plock trotts att allt skulle fungera perfekt enligt honnom .men de är väl som vanligt att man får vad man betalar för tyvär
farsan verkade dock få till golvvärmen nu så de börjar ta sig men helt klart är ju att de skulle ha suttit en kran så man kunde reglera returvattnet tillbaka i pumpen och kunna stänga de och mata på den värmen in man vill ha i rören just i uppstarten i alla fall
som de är nu så suger pumpen returvatten från slingorna och blandar de automatiskt med varmvattnet från matarledningen och eftersom returvattnet är så himla kallt i början så blir vattnet den blandar ut de med också ganska så kallt
jag hade ju velat strypa returen från slingorna och köra ut varmare vatten direkt men nu får man gå och vänta på att de sakta sakta ska värma slingorna och att returvattnet går upp nån grad då och då och de i sin tur ger varmare tilloppsvärme i slingorna
de är bara matarledningen som är 60 grader och som de är justerat nu går de ut 27 graders värme i slingorna så de har ökat ca 7 grader sen igår så detta lär ju ta säkert en vecka innan returvattnet är uppe i 40 grader som jag har tänkt köra systemet på och när jag väl fått upp den temperaturen då kommer jag förmodligen behöva shunta ner vattentempen från 60 till 40 och då är de dax att montera tillbaka shunten eller rättare sagt den termostatstyrda ventilen till vänster om den röda ringen på bilden
golven är långt ifrån varma ännu men de värsta iskalla har då försvunit i alla fall och de lär ta ett bra tag att värma upp 70 kvadratmeter betong varav 55 kvadrat är oisolarad underifrån även om de dock är 2 meter under backen och på frostfritt gjup
mvh björn
nån gubbe i övertorneå som åker och fyller en minibuss då och då i estland vad jag förstått och säljer de i sverige men de är ju bara ett jävla ihop plock trotts att allt skulle fungera perfekt enligt honnom .men de är väl som vanligt att man får vad man betalar för tyvär
farsan verkade dock få till golvvärmen nu så de börjar ta sig men helt klart är ju att de skulle ha suttit en kran så man kunde reglera returvattnet tillbaka i pumpen och kunna stänga de och mata på den värmen in man vill ha i rören just i uppstarten i alla fall
som de är nu så suger pumpen returvatten från slingorna och blandar de automatiskt med varmvattnet från matarledningen och eftersom returvattnet är så himla kallt i början så blir vattnet den blandar ut de med också ganska så kallt
jag hade ju velat strypa returen från slingorna och köra ut varmare vatten direkt men nu får man gå och vänta på att de sakta sakta ska värma slingorna och att returvattnet går upp nån grad då och då och de i sin tur ger varmare tilloppsvärme i slingorna
de är bara matarledningen som är 60 grader och som de är justerat nu går de ut 27 graders värme i slingorna så de har ökat ca 7 grader sen igår så detta lär ju ta säkert en vecka innan returvattnet är uppe i 40 grader som jag har tänkt köra systemet på och när jag väl fått upp den temperaturen då kommer jag förmodligen behöva shunta ner vattentempen från 60 till 40 och då är de dax att montera tillbaka shunten eller rättare sagt den termostatstyrda ventilen till vänster om den röda ringen på bilden
golven är långt ifrån varma ännu men de värsta iskalla har då försvunit i alla fall och de lär ta ett bra tag att värma upp 70 kvadratmeter betong varav 55 kvadrat är oisolarad underifrån även om de dock är 2 meter under backen och på frostfritt gjup
mvh björn
Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo
40 grader returvatten är nog förvarmt. du kommer vara tvungen att gå med skor inne
jag har iofs inte gjutet utan "torpargrund" och golvärme på träbjälklag, jag har aldrig sett mer än 33 gradigt stigarvatten, då var det kallt som fan ute och golven började bli VARMA att gå på, skönt en stund när man kommer utifrån men inte att sitta i soffan framför tv:n med fötterna på golvet. så jag tror nog att du kan börja med en MAX temp på 35 grader på stigaren, har du fördåligt isolerat så är det nog att höja flödet inte tempen. suger säkert, men släng "termostatshunten" och montera en riktig trevägs shunt som du kompleterar med automatik med inne ute givare, tror du kommer att bli vansinig på tempratursvängningarna höst och vår annars. man brukar räkna minst 24h för att ändra temp med gjuten golvärme, kan tänka mig hur ditt inomhusklimat kommer att svänga med "shuntermostaten" den har ingen aning om solen skiner eller ej, inte heller hur varmt du har i lägenheten utan tuffar på med vad den är inställd på för stigartemp....

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo
jag gillar värme så för mig får de gärna vara 26-28 inne då mår jag som bäst
jag tror fortfarande de är nå spök i den hära växlaren men jag tror jag låter de vara tills i morgon och väntar och ser innan jag börjar ta isär den
jag skulle vilja veta hur de reglerar returvattnet från slangarna och frammatningen av varmvattnet
de måste då vara en backventil så att inte varmvattnet tar sig in i returslingorna och jag tror de är hör de är nå spök i mekaniken
men jag vet ju att de tog säkert 3-4 dagar när jag började värma verkstan med aerotemparna innan värmen som hade satt sig på riktigt i huset och de lär nog vara ännu segare att värma ett betonggolv som ligger i backen tyvär
mvh björn

jag tror fortfarande de är nå spök i den hära växlaren men jag tror jag låter de vara tills i morgon och väntar och ser innan jag börjar ta isär den
jag skulle vilja veta hur de reglerar returvattnet från slangarna och frammatningen av varmvattnet
de måste då vara en backventil så att inte varmvattnet tar sig in i returslingorna och jag tror de är hör de är nå spök i mekaniken
men jag vet ju att de tog säkert 3-4 dagar när jag började värma verkstan med aerotemparna innan värmen som hade satt sig på riktigt i huset och de lär nog vara ännu segare att värma ett betonggolv som ligger i backen tyvär
mvh björn
Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo
denna vecka har beståt av isracing kan man säga
jag sålde ju den röda e30 till en kompis som kör rallycross nämligen Linus Westman och är bara en pojkspoling på 23 år och jag har sagt de redan tidigare att de hära kommer bli nå bra och han började väl köra för 3 år sedan tror jag i en gammal volvo 240
för 2 år började han med en volvo 240 och hyrde en 8ventilars evosnurra och klev in i 2400 klassen i rallycross och klippte till och blev 1a eller 2 i sm tabellen jag mins inte riktigt
i somras klev dom ytteligare upp ett steg och in i supernationella klassen med en ny evo 8 ventilare och då klipper han till och vinner den stora em tävlingen i höljes de första han gör och efter årets sm tävlingar var slut så slutar han total sm2a efter fredrik tiger samt att han blev 3a i norlandveckan och de hade nog inte många trott på förhand
nu i vinter fick dom för sig att köra IS sm för första gången i långnabbklassen
han har aldrig provat köra på is förut mer än nån liten skrotbil med rallydäck
så de blev en ny evo 3,2 liters motor av kent karlsson samt i år är han även testförare åt kent karlsson på hans nya m45 låda med aluhus samt 5 växlar och sekvensiell växling och som vanligt är är ju allt ute i sista sekund så motorn och lådan komme bara några dagar före första tävlingen
jag kan väl erkänna att jag inte varit nån stor fantast av kent karlssons grejer men linus har nu kört med 3 olika evo motorer och han har inte haft de minsta problem med nån av dom
den hära 3,2 liters snurran går så sjukt fint på tomgång så man tror inte de är sant
gämn och fin tomgång på 800-900 varv och gassvar som en motorcyckel och ger bra effekt också samt en lättkörd motor
att en sugmotor med sånt effekt uttag går så lugnt och fint samt startar efter gått runt ett halvvarv är vekligen ingen dålig bedrift
sitter även torrsup på både denna och den förra evomotorn och de är ju en en betrygganda sak
den hära 3,2 är ju ett specialgjutet block och de har inte ens en aggregataxel utan där sitter i stället torrsumpspumpen
finns heller ingen vatten pump utan den kör man via en datorstyrd elpump i bagaget utan termostat i toppen
bilen blev ju rejält demolerad i sm finalen i rallycrossen så den har fått nya ramben samt en ordentlig riktning i bänk och hela karossen plockades ner och blästrades och en annan kompis mikael jansson har lackerat karossen och sen var de dax att motera ihop hela bilen igen
linus mekaniker Fredrik schäfström som till råga på allt bor i mitt föräldrarhem har gjort ett sjukt jobb på bilen men när de började dra ihop sig så var de bara åka och hjälpa till så dom 4 senaste dagarna har vi skruvat till 1-3 på natten med linus bil och kl 2 på natten dagen före tävling var vi äntligen klar och bilen provstartades på pallbockar och nästa morgon lastade dom och åkte till morjärv för dom 2 första tävlingarna
jag hade dessutom fått en kortisonspruta i varje fot så jag var knappt så kunna gå under dom hära dagarna och jag har dessutom fått ett disckbrock nu så man är allt annat än kry men de är kul att hjälpa till när någon sattsar inom motorsporten och dessutom när de går bra
i alla fall så gick starten i morjärv och linus var ut som 3a bakom tiger och jansson men tiger gick de en säkring för så han bröt och jansson vann och linus 2a
andra tävlingen så upprepades samma senarie förutom att tiger sprängde sin motor men jansson vann och linus 2a
deltävlingen 3 och 4 gick idag i överkalix
tiger lånade per olhssons gamla s40 bil och vann tredje tävlingen och då var de janssons tur att bryta på 7 varvet i ledning pga punka så tiger vann och linus 2a
i fjärde tävlingen ledde jansson men fick tyvär punka igen , linus 2a med tiger jagandes bakom sig men då jasson bröt så vann linus sin första istävling
nu leder linus sm tabellen ganska stort och de är luleå kalix samt robertfors kvar med 2 deltävlingar var så mycket kan hända men så länge bilen håller och att han inte lägger den på tak så borde de åtminstånde bli en pallplats och kanske rent av guld med lite flyt
karossen har fått nya ramben samt en blästring i år

skruva skruva


nya evo 3,2 liters 16 ventialren



förarplatsen och den nya växlingen


testkörnin på pallbockar och kolla så växlingsindikatorn fungerade

nu börjar den bli klar med transportdäcken på kl 2 på natten dagen före tävlingen

långnabbsdäcken på och redo för tävling i morjärv

2a 2a 2a och så en vinst på de idag

i tät fight med mikael janssons bmw med 2,3 liter turbomotor

blev en ordentlig smäll för tort tingvall också tyvär

de var allt jag hade i bildväg från helgens tävlingar men slänger upp lite andra bilder också
bussen är nybyggd invändigt och verkligen skitfin

ett litet hopp från sommarens rallycross

vill nån gå in och kika på hemsidan så är adressen här ,eftersom dom filmar alla rallycrosstävningar så finns de en hel del film också att se
de finns en grupp under samma namn på facebook där de uppdateras ännu mera också
http://www.westmans-motorsport.se/
de var nog allt för detta gång
mvh björn
jag sålde ju den röda e30 till en kompis som kör rallycross nämligen Linus Westman och är bara en pojkspoling på 23 år och jag har sagt de redan tidigare att de hära kommer bli nå bra och han började väl köra för 3 år sedan tror jag i en gammal volvo 240
för 2 år började han med en volvo 240 och hyrde en 8ventilars evosnurra och klev in i 2400 klassen i rallycross och klippte till och blev 1a eller 2 i sm tabellen jag mins inte riktigt
i somras klev dom ytteligare upp ett steg och in i supernationella klassen med en ny evo 8 ventilare och då klipper han till och vinner den stora em tävlingen i höljes de första han gör och efter årets sm tävlingar var slut så slutar han total sm2a efter fredrik tiger samt att han blev 3a i norlandveckan och de hade nog inte många trott på förhand
nu i vinter fick dom för sig att köra IS sm för första gången i långnabbklassen
han har aldrig provat köra på is förut mer än nån liten skrotbil med rallydäck
så de blev en ny evo 3,2 liters motor av kent karlsson samt i år är han även testförare åt kent karlsson på hans nya m45 låda med aluhus samt 5 växlar och sekvensiell växling och som vanligt är är ju allt ute i sista sekund så motorn och lådan komme bara några dagar före första tävlingen
jag kan väl erkänna att jag inte varit nån stor fantast av kent karlssons grejer men linus har nu kört med 3 olika evo motorer och han har inte haft de minsta problem med nån av dom
den hära 3,2 liters snurran går så sjukt fint på tomgång så man tror inte de är sant
gämn och fin tomgång på 800-900 varv och gassvar som en motorcyckel och ger bra effekt också samt en lättkörd motor
att en sugmotor med sånt effekt uttag går så lugnt och fint samt startar efter gått runt ett halvvarv är vekligen ingen dålig bedrift
sitter även torrsup på både denna och den förra evomotorn och de är ju en en betrygganda sak
den hära 3,2 är ju ett specialgjutet block och de har inte ens en aggregataxel utan där sitter i stället torrsumpspumpen
finns heller ingen vatten pump utan den kör man via en datorstyrd elpump i bagaget utan termostat i toppen
bilen blev ju rejält demolerad i sm finalen i rallycrossen så den har fått nya ramben samt en ordentlig riktning i bänk och hela karossen plockades ner och blästrades och en annan kompis mikael jansson har lackerat karossen och sen var de dax att motera ihop hela bilen igen
linus mekaniker Fredrik schäfström som till råga på allt bor i mitt föräldrarhem har gjort ett sjukt jobb på bilen men när de började dra ihop sig så var de bara åka och hjälpa till så dom 4 senaste dagarna har vi skruvat till 1-3 på natten med linus bil och kl 2 på natten dagen före tävling var vi äntligen klar och bilen provstartades på pallbockar och nästa morgon lastade dom och åkte till morjärv för dom 2 första tävlingarna
jag hade dessutom fått en kortisonspruta i varje fot så jag var knappt så kunna gå under dom hära dagarna och jag har dessutom fått ett disckbrock nu så man är allt annat än kry men de är kul att hjälpa till när någon sattsar inom motorsporten och dessutom när de går bra
i alla fall så gick starten i morjärv och linus var ut som 3a bakom tiger och jansson men tiger gick de en säkring för så han bröt och jansson vann och linus 2a
andra tävlingen så upprepades samma senarie förutom att tiger sprängde sin motor men jansson vann och linus 2a
deltävlingen 3 och 4 gick idag i överkalix
tiger lånade per olhssons gamla s40 bil och vann tredje tävlingen och då var de janssons tur att bryta på 7 varvet i ledning pga punka så tiger vann och linus 2a
i fjärde tävlingen ledde jansson men fick tyvär punka igen , linus 2a med tiger jagandes bakom sig men då jasson bröt så vann linus sin första istävling
nu leder linus sm tabellen ganska stort och de är luleå kalix samt robertfors kvar med 2 deltävlingar var så mycket kan hända men så länge bilen håller och att han inte lägger den på tak så borde de åtminstånde bli en pallplats och kanske rent av guld med lite flyt
karossen har fått nya ramben samt en blästring i år

skruva skruva


nya evo 3,2 liters 16 ventialren



förarplatsen och den nya växlingen


testkörnin på pallbockar och kolla så växlingsindikatorn fungerade

nu börjar den bli klar med transportdäcken på kl 2 på natten dagen före tävlingen

långnabbsdäcken på och redo för tävling i morjärv

2a 2a 2a och så en vinst på de idag

i tät fight med mikael janssons bmw med 2,3 liter turbomotor

blev en ordentlig smäll för tort tingvall också tyvär

de var allt jag hade i bildväg från helgens tävlingar men slänger upp lite andra bilder också
bussen är nybyggd invändigt och verkligen skitfin

ett litet hopp från sommarens rallycross

vill nån gå in och kika på hemsidan så är adressen här ,eftersom dom filmar alla rallycrosstävningar så finns de en hel del film också att se
de finns en grupp under samma namn på facebook där de uppdateras ännu mera också
http://www.westmans-motorsport.se/
de var nog allt för detta gång
mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den mån mar 04, 2013 3:18 am, redigerad totalt 2 gång.
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Bmw E30 M73 V12 isracing
linus åkte 2400cc med 240n.. kom väl 2a med den i sm ?
skaffade bmw o åkte supernationell förra året..
han är då otroligt duktig på att ratta o han riktigt puts på sina bilar
skaffade bmw o åkte supernationell förra året..
han är då otroligt duktig på att ratta o han riktigt puts på sina bilar

har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: Bmw E30 M73 V12 isracing
ja en 240 hade han först de vet jag men han kanske bara har kört i somras med bmwn nu när du säger de
jag har för mig att han vann första året men han komme kanske 2a
med en volvo med evo 2,4
sen i somras bmw med evo 3 liters 8 ventilare eller vad den var på i supernationella
och nu 3,2 16v i på isen och inför denna rallycross sesång
mitt minne är ju som en guldfisk så jag blandar ihop å glömmer de mesta :/
ja puts är de på grejerna och så ska de vara om man ska komma nån vart och få lite sponsorer
många är ju inte så noga uti de tyvär och de är ju en kostnadsfråga dessutom men jag tror de är klart lättare att få sponsring och sånt om man håller de rent och snyggt och dessutom när de går bra
mvh
jag har för mig att han vann första året men han komme kanske 2a
med en volvo med evo 2,4
sen i somras bmw med evo 3 liters 8 ventilare eller vad den var på i supernationella
och nu 3,2 16v i på isen och inför denna rallycross sesång
mitt minne är ju som en guldfisk så jag blandar ihop å glömmer de mesta :/
ja puts är de på grejerna och så ska de vara om man ska komma nån vart och få lite sponsorer
många är ju inte så noga uti de tyvär och de är ju en kostnadsfråga dessutom men jag tror de är klart lättare att få sponsring och sånt om man håller de rent och snyggt och dessutom när de går bra
mvh
Re: Bmw E30 M73 V12 isracing
jansson har haft en gopro kamera på taket i från helgens nått av helgens tävlingar
http://youtu.be/VztV73IOI5U från överkalix , man ser till höger i bild efter nått varv den oranga volvo som strejkat och sen tord som kört in i den
http://youtu.be/OOP8Mz4ySA8 från morjärv
man får spola lite in i filmen då väntetiden på startplattan ej är bortklipt
http://youtu.be/VztV73IOI5U från överkalix , man ser till höger i bild efter nått varv den oranga volvo som strejkat och sen tord som kört in i den
http://youtu.be/OOP8Mz4ySA8 från morjärv
man får spola lite in i filmen då väntetiden på startplattan ej är bortklipt
Senast redigerad av Bjorn C den mån mar 04, 2013 1:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Bmw E30 M73 V12 isracing
ja precis..
dom nya 3.2 går grymt!!
rikigt fränt o se!..
helsike vad fort de går på isen... ser lite udda ut o köra med långnabb. o sjukt svårt o se vad banan går o speciellt om man ligger bakom i snöröken men riktigt häftigt
är ju sjukt fint åk.. bussen o de där släpet
de skulle man haft o gärna den balla bilen i den också ha ha
dom nya 3.2 går grymt!!
rikigt fränt o se!..
helsike vad fort de går på isen... ser lite udda ut o köra med långnabb. o sjukt svårt o se vad banan går o speciellt om man ligger bakom i snöröken men riktigt häftigt

är ju sjukt fint åk.. bussen o de där släpet

de skulle man haft o gärna den balla bilen i den också ha ha

har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: Bmw E30 M73 V12 isracing
ja de går bra mycke fortare på isen gämfört med rallycrossen
i rallycrossen brukar maxfarten vara kring 140 men här är dom uppe i över 200 många gånger
sen är de ju sinnessjukt fäste med långnabbsdäcken så g krafterna i kurvorna är bra mycke högre
jansson är ju en jälkel på köra också och håller altid ytterspår och kör om alla oftast på yttern i första kurvan och han brukar säga att d eär bara hålla fullt och hoppas på de bästa för går de åt pipan så gör de de rejält
micke har ganska många sm guld så han kan de där med isen de var synd att han fick punka bara men däcken var 3 år gammal och de verkar inte stommarna hålla tydligen
finns ju dock dom som fuskar och kör med olagliga däck på isen bara för att man gjort om långnabsbrickan och tummat på reglerna
man får ha 23mm dubbutstick på dubben från brickan men då gör en del specialbrickor med en smal krage upp på brickan mot dubben och då mäts de därifrån kanten enligt regelverket men igentligen har man kanske 30 mm dubbutstick om man mäter från själva stora brickan
micke och linus kör då båda med dom tillåtna brickorna men sören höggström bla har altid fuskat med detta år efter år
snöröken kan inte vara rolig och därför är starten så enormt viktig i isracing
tord tingvall hamnade ju i snöröken och helt plötsligt stog en bil som strejkat framför han och sopade in i den bilen i full kariär
jag fick inga bilder på den andra bilen med hela bilen sägs vara skrot och den är sne som en banan och de är ju väldigt tråkigt
tänk om motorn rasade och sen kör nån på bilen så karossen blir skrot då har allt från 100-500 tusen försvunnit i ett enda race :/
mvh
i rallycrossen brukar maxfarten vara kring 140 men här är dom uppe i över 200 många gånger
sen är de ju sinnessjukt fäste med långnabbsdäcken så g krafterna i kurvorna är bra mycke högre
jansson är ju en jälkel på köra också och håller altid ytterspår och kör om alla oftast på yttern i första kurvan och han brukar säga att d eär bara hålla fullt och hoppas på de bästa för går de åt pipan så gör de de rejält
micke har ganska många sm guld så han kan de där med isen de var synd att han fick punka bara men däcken var 3 år gammal och de verkar inte stommarna hålla tydligen
finns ju dock dom som fuskar och kör med olagliga däck på isen bara för att man gjort om långnabsbrickan och tummat på reglerna
man får ha 23mm dubbutstick på dubben från brickan men då gör en del specialbrickor med en smal krage upp på brickan mot dubben och då mäts de därifrån kanten enligt regelverket men igentligen har man kanske 30 mm dubbutstick om man mäter från själva stora brickan
micke och linus kör då båda med dom tillåtna brickorna men sören höggström bla har altid fuskat med detta år efter år
snöröken kan inte vara rolig och därför är starten så enormt viktig i isracing
tord tingvall hamnade ju i snöröken och helt plötsligt stog en bil som strejkat framför han och sopade in i den bilen i full kariär
jag fick inga bilder på den andra bilen med hela bilen sägs vara skrot och den är sne som en banan och de är ju väldigt tråkigt
tänk om motorn rasade och sen kör nån på bilen så karossen blir skrot då har allt från 100-500 tusen försvunnit i ett enda race :/
mvh
Bmw E30 M73 V12 isracing
3,2 evo motorn är ju egentligen inte en volvomotor.. Allt är special å svindyrt så de vore väl fan om han inte skulle gå bra.. Vet ju en kompis som köpte en sprillans 2,5 evo rally motor för 190k plus moms.. Vad kostar då inte en startklar 3,2...
Kul att någon sattsar dock!:)
Mvh
Kul att någon sattsar dock!:)
Mvh
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: Bmw E30 M73 V12 isracing
inga evo grejer är igentligen volvodelar men på nått sätt har kent mutat nån på volvo och fått alla sina saker homologerade = de betyder allltså att de här ska vara grejer tillverkade och godkända som reservdelar på volvo vilket är rent svamel och de där har jag aldrig gillat men nu är läget som de är och de är bara gilla läget tyvär
givetvis har de ju fått motorsporten framåt och de är ju bra grejer han säljer men igentligen är de inte rättvist mot andra då ingen annan förutom han har möjlighet att göra så hära och de hära är utan tvekan största anledningen till att kostnaderna skenat
man kan både köpa och hyra motorer av han och jag tror linus hyr sin motor även i år
tror de kostar kring 100 plus moms per sesång men då har du en ny ersättningsmoter direkt ifall nånting rasar utan att de kostar nånting
många hade nog tjänat idag på att hyra motorer i stället för att bygga egna som sen kanske går sönder och så ska man repa dom igen
ingen motor idag i supernationell kostar under 250 000 och får du ett totalras på 1-3 år så har man ju förlotat pengar gämfört med att hyra
jo jag hade själv velat ha ekonomi att köra men de är bara glömma tyvär
linus jobbar dock som ett djur i gruvan och många släckt och vänner hjälper till på tävlingar samt att underhålla bilen så detta är ingen helspånsrad rikemans pojk utan de kanske är en tiondel av utgifterna som täcks av sponsring resten går via egen plånbok
mvh
givetvis har de ju fått motorsporten framåt och de är ju bra grejer han säljer men igentligen är de inte rättvist mot andra då ingen annan förutom han har möjlighet att göra så hära och de hära är utan tvekan största anledningen till att kostnaderna skenat
man kan både köpa och hyra motorer av han och jag tror linus hyr sin motor även i år
tror de kostar kring 100 plus moms per sesång men då har du en ny ersättningsmoter direkt ifall nånting rasar utan att de kostar nånting
många hade nog tjänat idag på att hyra motorer i stället för att bygga egna som sen kanske går sönder och så ska man repa dom igen
ingen motor idag i supernationell kostar under 250 000 och får du ett totalras på 1-3 år så har man ju förlotat pengar gämfört med att hyra
jo jag hade själv velat ha ekonomi att köra men de är bara glömma tyvär
linus jobbar dock som ett djur i gruvan och många släckt och vänner hjälper till på tävlingar samt att underhålla bilen så detta är ingen helspånsrad rikemans pojk utan de kanske är en tiondel av utgifterna som täcks av sponsring resten går via egen plånbok
mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Bmw E30 M73 V12 isracing
Linus körde med en 3,2l 8v EVO i BMW'n i somras.Bjorn C skrev:sen i somras bmw med evo 3 liters 8 ventilare eller vad den var på i supernationella
/ Niklas Sandström