denna vecka har beståt av isracing kan man säga
jag sålde ju den röda e30 till en kompis som kör rallycross nämligen Linus Westman och är bara en pojkspoling på 23 år och jag har sagt de redan tidigare att de hära kommer bli nå bra och han började väl köra för 3 år sedan tror jag i en gammal volvo 240
för 2 år började han med en volvo 240 och hyrde en 8ventilars evosnurra och klev in i 2400 klassen i rallycross och klippte till och blev 1a eller 2 i sm tabellen jag mins inte riktigt
i somras klev dom ytteligare upp ett steg och in i supernationella klassen med en ny evo 8 ventilare och då klipper han till och vinner den stora em tävlingen i höljes de första han gör och efter årets sm tävlingar var slut så slutar han total sm2a efter fredrik tiger samt att han blev 3a i norlandveckan och de hade nog inte många trott på förhand
nu i vinter fick dom för sig att köra IS sm för första gången i långnabbklassen
han har aldrig provat köra på is förut mer än nån liten skrotbil med rallydäck
så de blev en ny evo 3,2 liters motor av kent karlsson samt i år är han även testförare åt kent karlsson på hans nya m45 låda med aluhus samt 5 växlar och sekvensiell växling och som vanligt är är ju allt ute i sista sekund så motorn och lådan komme bara några dagar före första tävlingen
jag kan väl erkänna att jag inte varit nån stor fantast av kent karlssons grejer men linus har nu kört med 3 olika evo motorer och han har inte haft de minsta problem med nån av dom
den hära 3,2 liters snurran går så sjukt fint på tomgång så man tror inte de är sant
gämn och fin tomgång på 800-900 varv och gassvar som en motorcyckel och ger bra effekt också samt en lättkörd motor
att en sugmotor med sånt effekt uttag går så lugnt och fint samt startar efter gått runt ett halvvarv är vekligen ingen dålig bedrift
sitter även torrsup på både denna och den förra evomotorn och de är ju en en betrygganda sak
den hära 3,2 är ju ett specialgjutet block och de har inte ens en aggregataxel utan där sitter i stället torrsumpspumpen
finns heller ingen vatten pump utan den kör man via en datorstyrd elpump i bagaget utan termostat i toppen
bilen blev ju rejält demolerad i sm finalen i rallycrossen så den har fått nya ramben samt en ordentlig riktning i bänk och hela karossen plockades ner och blästrades och en annan kompis mikael jansson har lackerat karossen och sen var de dax att motera ihop hela bilen igen
linus mekaniker Fredrik schäfström som till råga på allt bor i mitt föräldrarhem har gjort ett sjukt jobb på bilen men när de började dra ihop sig så var de bara åka och hjälpa till så dom 4 senaste dagarna har vi skruvat till 1-3 på natten med linus bil och kl 2 på natten dagen före tävling var vi äntligen klar och bilen provstartades på pallbockar och nästa morgon lastade dom och åkte till morjärv för dom 2 första tävlingarna
jag hade dessutom fått en kortisonspruta i varje fot så jag var knappt så kunna gå under dom hära dagarna och jag har dessutom fått ett disckbrock nu så man är allt annat än kry men de är kul att hjälpa till när någon sattsar inom motorsporten och dessutom när de går bra
i alla fall så gick starten i morjärv och linus var ut som 3a bakom tiger och jansson men tiger gick de en säkring för så han bröt och jansson vann och linus 2a
andra tävlingen så upprepades samma senarie förutom att tiger sprängde sin motor men jansson vann och linus 2a
deltävlingen 3 och 4 gick idag i överkalix
tiger lånade per olhssons gamla s40 bil och vann tredje tävlingen och då var de janssons tur att bryta på 7 varvet i ledning pga punka så tiger vann och linus 2a
i fjärde tävlingen ledde jansson men fick tyvär punka igen , linus 2a med tiger jagandes bakom sig men då jasson bröt så vann linus sin första istävling
nu leder linus sm tabellen ganska stort och de är luleå kalix samt robertfors kvar med 2 deltävlingar var så mycket kan hända men så länge bilen håller och att han inte lägger den på tak så borde de åtminstånde bli en pallplats och kanske rent av guld med lite flyt
karossen har fått nya ramben samt en blästring i år

skruva skruva

nya evo 3,2 liters 16 ventialren

förarplatsen och den nya växlingen

testkörnin på pallbockar och kolla så växlingsindikatorn fungerade

nu börjar den bli klar med transportdäcken på kl 2 på natten dagen före tävlingen

långnabbsdäcken på och redo för tävling i morjärv

2a 2a 2a och så en vinst på de idag

i tät fight med mikael janssons bmw med 2,3 liter turbomotor

blev en ordentlig smäll för tort tingvall också tyvär

de var allt jag hade i bildväg från helgens tävlingar men slänger upp lite andra bilder också
bussen är nybyggd invändigt och verkligen skitfin

ett litet hopp från sommarens rallycross
vill nån gå in och kika på hemsidan så är adressen här ,eftersom dom filmar alla rallycrosstävningar så finns de en hel del film också att se
de finns en grupp under samma namn på facebook där de uppdateras ännu mera också
http://www.westmans-motorsport.se/
de var nog allt för detta gång
mvh björn