Sida 9 av 30
Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 11:44 am
av Helicon
Har tidigare bara kikat i forumet men efter denna tråd kände jag för att regga mig, bara för att säga att ni är grymt duktiga!
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 12:14 pm
av JLM1968
Oerhört häftigt och väl genomtänt bygge. :
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 3:59 pm
av Christian Hedblom
Helicon skrev:Har tidigare bara kikat i forumet men efter denna tråd kände jag för att regga mig, bara för att säga att ni är grymt duktiga!
Ni?
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 4:53 pm
av Toffe
Varför då ryssböj?
Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 5:49 pm
av Helicon
Christian Hedblom skrev:Helicon skrev:Har tidigare bara kikat i forumet men efter denna tråd kände jag för att regga mig, bara för att säga att ni är grymt duktiga!
Ni?
Jag tycker alla som bygger och visar vad de kan här är duktiga!
Men jag tycker trådskaparen är grym!
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 8:02 pm
av Christian Hedblom
Toffe skrev:
Varför då ryssböj?
Det finns flera anledningar:
1. Det är lättare att kapa rör i vinkel och få "böjarna" på exakt rätt ställe samt få rätt vinkel på rören
2. Jag kunde använda upp korta stumpar som blivit över
Och den största anledningen
3.
Det blir starkare
Det enda som talar för en bock med radie på ett rör är utseendet egentligen. Det kan vara lättare att passa in mot karossens form också istället för ett skarpt hörn.
Om du kollar runt på de flesta racebilar så är det oftast ett eller flera förstärkningsrör som möter in i bocken för att det ska bli tillräckligt starkt.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 8:12 pm
av Toffe
Varför då inte dela rören och notcha dem mot de tvärsgående med "ryssböj"?
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 8:27 pm
av Christian Hedblom
Toffe skrev:Varför då inte dela rören och notcha dem mot de tvärsgående med "ryssböj"?
Jag förstår inte hur du menar

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 8:37 pm
av Croner
Det är sådana här trådar som gör att jag fortfarande hänger kvar på detta forum. Jag är sjukt imponerad av ditt arbete, noggrannheten är ju otrolig! Känner att det snart är dax att gå ut i garaget och sätta kapen i M G C:n och göra något liknande....
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 9:18 pm
av Christian Hedblom
Kommer att bygga eget pedalställ också vad det lider, har börjat skissa lite grovt men inget roligt att se än.
Däremot har jag handlat lite Hc, alltså huvudbromscylindrar. Eller en iaf.. Har en till på G från staterna as we speak.
AP Racing CP6465 heter modellen och är av pull-type.
Ebay är bra ibland, en ny kostar ca 4k. Inte denna...

Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 9:23 pm
av jonas landin
Croner skrev:Känner att det snart är dax att gå ut i garaget och sätta kapen i M G C:n och göra något liknande....
Du kan ju köpa min kaross!
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 9:40 pm
av Toffe
Miss förstå mig inte, ja tycker det är ett fint jobb du lagt ner, och jag tycker de är bland de roligaste man gör med en bil under bygg tiden. Men ja gillar att höra tanken bakom vissa saker.
De rören med ryssböj, i 90g mot dem har du två rör går, som är notchade mot ryss rören, varför inte dela ryssrören med dessa rör ist, så de ryssade rören blir i 3 delar? De hade du sluppit dessa böjar på dem två ryssrören, vilket ja inte tycker passar in i ett bygge med så pass nivå som detta.
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: sön okt 28, 2012 10:13 pm
av Christian Hedblom
Toffe skrev:Miss förstå mig inte, ja tycker det är ett fint jobb du lagt ner, och jag tycker de är bland de roligaste man gör med en bil under bygg tiden. Men ja gillar att höra tanken bakom vissa saker.
De rören med ryssböj, i 90g mot dem har du två rör går, som är notchade mot ryss rören, varför inte dela ryssrören med dessa rör ist, så de ryssade rören blir i 3 delar? De hade du sluppit dessa böjar på dem två ryssrören, vilket ja inte tycker passar in i ett bygge med så pass nivå som detta.
Nu förstår jag vad du menar!
Alla rör sitter som de gör av en anledning. De rören med "ryssböj" är 45mm och de som är notchade 90gr mot dessa är 40mm. 45mm-rören sitter i 25gr vinkel (mätt från horisontellplanet sett), jag satte dessa så dels för att ge tillräcklig plats för växellådan och dels för att ge plats för vippan som också ligger i 25gr. Sen tänkte jag att det är lättare att bygga infästningar till stötdämparna när rören och vippan har samma vinkel.
40mm-rören sitter inte mitt i "bocken" pga just stötdämparinfästningarna, visst jag kunde gjort mittendelen på "ryssböjröret" längre så det hade stämt bättre men då hade det blivit mindre plats åt växellådan som jag inte visste riktigt hur stor den var. Jag ville heller inte ha röret "öppet" i änden heller så som du menar, då jag hade tummat på hållfastheten isf.
Fult eller ej, det är starkt och allt spelar ihop och växellådan får plats. Det är det som räknas för min del.

Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: mån okt 29, 2012 12:33 am
av Christian Hedblom
Åter till Hc-ämnet. Här kommer en förklaring hur man räknar fram storlek på Hc.
Nu ska jag ju köra med ett mekaniskt system, alltså utan servo, så jag räknar därefter.
Vi börjar med bromsoken fram, räkna fram arean på dessa.
Det är 3 olika storlekar på kolvarna, jag adderade ihop dessa kolvars area och delade med 3 för att få varje genomsnittskolvs area.
35mm = 961,625mm^2
29mm = 660,185mm^2
25mm = 490,625mm^2
961,625+660,185+490,625 = 2112,435mm^2, 2112,435/3= 704,145mm^2
En genomsnittskolv har arean 704,145mm^2 och vi har totalt 12st (6+6) kolvar fram.
704,145*12 = 8449,74mm^2
Då har vi fått fram den totala kolvarean fram: 8449,74mm^2
Nu ska vi välja lämplig huvudcylinder!
Enligt Göran så om jag räknade efter 1130kg bil så kunde förhållande fot->broms (?) vara 200:1 och med en 860kg bil räckte det med 150:1.
Jag gör ett räkneexempel så alla ska förstå principen.
Huvudcylinder som är 20mm i diameter, total kolvarea fram 10000mm^2.
10*10*3,14 = 314mm^2 (radie*radie*pi = area)
10000/314 = 32
Pedalen ger med sin arm utväxlingen 6:1, 6*32 = 192. Vi får totala utväxlingen 192:1 för frambromsen.
Med den delen av formeln klar så fick jag fram vad de olika storlekarna på huvudcylindrar gav mig för utväxling.
OBS!! Denna tabell gäller endast de frambromsar jag har!
Storlek:_______Utväxling 4:1 - Utväxling 4,5:1 - Utväxling 5:1 - Utväxling 5,5:1 - Utväxling 6:1
0.587" 14,9mm:_____193:1_________217:1__________242:1________266:1__________290:1
0.625" 15,9mm:_____170:1_________191:1__________212:1________234:1__________255:1
0.638" 16,2mm:_____163:1_________184:1__________204:1________225:1__________245:1
0.681" 17,3mm:_____143:1_________161:1__________179:1________197:1__________215:1
0.7"___17,8mm:_____136:1_________153:1__________170:1________187:1__________204:1
Alltså styrs valet av huvudcylinder fram helt och hållet på vad bilen kommer väga, vad man har för bromsok fram och vad man har för utväxling på bromspedalen. Givetvis spelar friktionskoefficient på belägg m.m roll också men detta är ett normalexempel.
Bromsfördelningen fram/bak är en svår nöt att knäcka eftersom så många variabler spelar in. Låt oss säga att vi räknar med 70% fram.
För att kunna räkna vidare så måste vi välja en Hc och pedalutväxling. Säg att vi tar 0.587" 14,9mm - 193:1 och pedalutväxling på 4:1.
Om 70% bromskraft är 193:1 blir 30% = 82:1.
193+82 = 275
För att räkna ut storlek på Hc bak så gör man såhär:
82/4 = 20,5 (Utväxling/pedalutväxling=X)
Kör vi då med samma bromsok bak så har även dessa en total kolvarea på 8449,74mm^2
8449,74/20,5 = 412,2mm^2 (Total kolvarea/X = Hc area)
412,2/3,14 = 131,27 (Hc area/pi = r^2)
Roten ur 131,27 är 11,45mm (detta är radien)
11,45*2 = 22,9mm (diameter)
Då fick vi fram i detta exemplet att Hc bak ska ha diametern 22,9mm.
Om det är nåt jag fått om bakfoten eller har missat så får ni gärna flika in med det!
Re: Porsche 996: Tyskbygge m. rörram & mittmotor
Postat: mån okt 29, 2012 11:18 am
av j björk
Jag har inte formlerna i huvudet, men jag har fått gå upp en dim. bak mot vad jag räknade fram. (för att kunna justera balansen) Är nästan så man kunde haft lite lägre utväxling totalt också, nästan onödigt lättbromsat nu.