Sida 9 av 100
Postat: fre apr 07, 2006 11:26 am
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:Ja vad skall jag säga, säg en yta på toppen som inte är omgjord eller bearbetad..
Mycket nytänkande är inblandat i detta projekt, lite grejer som ingen annan har provat på volvomotor kan jag lova att det kommer att bli.
Formel1 bilarna har likande teknik på deras motorer.
Kammarna är framtagna på helt nya oslipade ämnen, endast testkörda i en annan motor med god framgång.
Den motorn laddade fullt (2bar) vid 4000rpm med en gt42agg, började ladda någonstans i början på 3000.
Min topp är inte provflödad. Det är ju ändå en vanlig "bonntopp" som är mer ett test, men mycket seriöst test

Kanalerna är 1/3 del vassare än vad man kan få i en cosworth topp ungefär då dom är baserade på en topp som är gjort i värmlandsskogarna som flödat friskt.
hemliga data på topp och kam
tror inte den är grymmare än den här 320cfm/28" coswort toppen
http://www.cncheads.co.uk/ford_cosworth_bv.html
Postat: fre apr 07, 2006 4:15 pm
av Tommy Luhr
Postat: fre apr 07, 2006 6:39 pm
av Eric Wiklund
har du provflödat din topp??
Tänkte eftersom du vet det?
Postat: fre apr 07, 2006 6:45 pm
av Tommy Luhr
det är inte min topp som ger det. men det finns volvo 16v toppar som flödar mer än 320cfm vid 28" vattenpelare..
Min topp kommer antagligen inte flödas.
När det skall byggas om nästa gång skal det flödas.
Schimsat in insugnings kammen i dag by the way
Postat: fre apr 07, 2006 6:58 pm
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:det är inte min topp som ger det. men det finns volvo 16v toppar som flödar mer än 320cfm vid 28" vattenpelare..
Min topp kommer antagligen inte flödas.
När det skall byggas om nästa gång skal det flödas.
Schimsat in insugnings kammen i dag by the way
jo jag har sett sånna toppar hos GL racing men dom har inte 34 mm insugnings ventiler
vart brukar ni flöda topparna? halvarsson?
Postat: fre apr 07, 2006 8:03 pm
av Tommy Luhr
Jens Gustavsson skrev:volvo140turbo skrev:det är inte min topp som ger det. men det finns volvo 16v toppar som flödar mer än 320cfm vid 28" vattenpelare..
Min topp kommer antagligen inte flödas.
När det skall byggas om nästa gång skal det flödas.
Schimsat in insugnings kammen i dag by the way
jo jag har sett sånna toppar hos GL racing men dom har inte 34 mm insugnings ventiler
vart brukar ni flöda topparna? halvarsson?
Ja Halvarsson är det som har utrustningen för att flöda.
Har varit på tal många gånger att vi skulle bygga en bänk själva, men det innefattar att man har tid till det och inte behöver bygga ihop en race bil inför varje säsong.
Håller denna motorn nu i bänken så skall det finnas tid till vintern att bygga lite bra och ha prylar..
Antagligen så är det nog svårt att få till några extrema siffror med 34mm ventiler ja.
Men det borde inte vara omöjligt att nagga på 300 strecket..
Postat: lör apr 08, 2006 1:52 am
av dezzan
Jens Gustavsson skrev:volvo140turbo skrev:Ja vad skall jag säga, säg en yta på toppen som inte är omgjord eller bearbetad..
Mycket nytänkande är inblandat i detta projekt, lite grejer som ingen annan har provat på volvomotor kan jag lova att det kommer att bli.
Formel1 bilarna har likande teknik på deras motorer.
Kammarna är framtagna på helt nya oslipade ämnen, endast testkörda i en annan motor med god framgång.
Den motorn laddade fullt (2bar) vid 4000rpm med en gt42agg, började ladda någonstans i början på 3000.
Min topp är inte provflödad. Det är ju ändå en vanlig "bonntopp" som är mer ett test, men mycket seriöst test

Kanalerna är 1/3 del vassare än vad man kan få i en cosworth topp ungefär då dom är baserade på en topp som är gjort i värmlandsskogarna som flödat friskt.
hemliga data på topp och kam
tror inte den är grymmare än den här 320cfm/28" coswort toppen
http://www.cncheads.co.uk/ford_cosworth_bv.html
370cfm/28tum går ju bra med 2 ventils teknik tom

Postat: lör apr 08, 2006 9:38 am
av Tommy Luhr
japp det går utmärkt om man köper lite vassare lock.
Postat: lör apr 08, 2006 11:56 am
av Jens Gustavsson
dezzan skrev:
370cfm/28tum går ju bra med 2 ventils teknik tom

om man skulle skala ned en cyl på en fin v8 2v topp till samma storlek som en cyl på en 4v motor tex volvo så skulle den säkert kunna konkurera i flöde vid max lyft, (men den kommer också att lyfta högre för att komma dit).
om man då jämför flödet tex på 30% lyft så flödar 16v toppen 25-40% mer och det är det som gör att de är bättre.
det är mer on/off flöde det är också därför man inte behöver ha lika mycket duration på cammen för att få samma toppeffekt, som bonus blir botten och mellan rigitret också överläkset 2v toppen.
Postat: lör apr 08, 2006 3:09 pm
av Tommy Luhr
håller på med tryckar inlägg.. slängde i dom och fick ett spel som man kunde krypa under..
Fick tröst äta en macka och ta en kopp kaffe..
"vilket jädra oflyt"
Postat: tor apr 13, 2006 9:56 pm
av Tommy Luhr
ja nu under påsk så byggs det febrilt..
Håller på med vattenkylningen och allt möjligt känns det som. hehe
skall slänga upp bilder efter helgen..
Postat: fre apr 14, 2006 9:33 pm
av Tommy Luhr
Nu kommer en liten ynka uppdatering..
Har gjort lite fäste för bränslepumpen.
Krånglat med att få tag på grejer, då hatar man att bor i en liten stad.....
Men men, skall se om inte det blir mera bilder framöver...

Postat: lör apr 15, 2006 8:25 am
av j björk

hillborn

Postat: lör apr 15, 2006 8:48 am
av Fredde Holmgren
toxic ant skrev:
hillborn

man kan faktiskt köra mekanisk pump och elektroniskt sprut...

Postat: lör apr 15, 2006 10:05 am
av Tommy Luhr
japp en aeromotive och ett hestec.
Vaknade upp med den trevliga överraskningen idag att jag helt plötsligt är singel så psyket är inte på topp just nu.
Vet ej när det kommer bli mer uppdateringar.....