Nu ska vi väl inte gå till överdrift Tox?
bättre bita i knogarna och acceptera att alla kan inte välja samma bana som 'sävarfolket'
Men jag kan till viss del hålla med dig om en del självutnämnda turbogurus, de vill tro de ha 'funnit vägen till frälsning' ungefär.
Väldigt vanligt i Uppsala/Rimbo/Knutby trakterna

Och är man duktig att predika så får man juh ett gäng undersåtar.
se bara på Hitler.....
men en annan sak med 'sävartänket'
Jag tror helt enkelt det 'tänket' är en produkt av ungdomar utan megafet plånbok som gärna vill åka fort.
Det finns 'billiga' lastbilsaggregat på marknaden och det ha utvecklats en väg för att få dem att funka..... sävarvägen.
Men tro inte ni har ensamrätt om den vägen,been there done that.
Samt jag har några kompisar som också kör sitt rejs med lastbilsturbos, dessa inklusive mig har kört dessa långt innan
www.savarturbo.se fanns.
Nu ha jag dock valt en annan väg då 'sävartänket' inte fungerar så bra till slut då man jagar mycket mos.
Jag tänke då på väldigt högvarviga motorer.
det sliter nåt oerhört på rörliga delar med höga varvtal.
Utan jag vill hålla mig inom rimliga gränser typ under 7500rpm.
Gärna toppeffekt precis vid 7000 och maxvrid kring 3500-4000rpm.
Med en maskin som ha väldigt mycket punsch redan vid 2500rpm.
men att strypa grenröret genom att kona ned det mot turbinhuset måste juh vara helt uppåt väggarna hur än man trimmar.
Jag vill mera se till att alla pulser som går ut genom avgasportarna ska ostört leta sig in i turbinen.
Vid varje areaändring sker juh en hastighetsändring, och ha man då till exempel konat ihop röret mot turbinen så kommer juh pulsen genast sakta in då det går in i turbinhuset. där blir juh en areaökning.(även med twinentry hus)
saktar pulsen in så kommer juh bakomvarande puls att köra in i den,, och så har vi ett stort problem med turbulens som ett brev på posten... Klart o betalt..
och sedan efter turbinen där arean blir stor,, där vill vi inte ha tillbaka några pulser mot turbin,, koncentrera er på det istället vetja
