MB 300 turbo, Citroen SM, 100hk litern sugmotor för småpeng?
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Jag byggde 3" avgas, kanske inte behövs nu men det är träligt att bygga ett helt nytt avgas i framtiden ifall man vill ha mer pulver.
Jag tänkte fixa lite loggar å lägga upp, det blir två nya drivaxlar i morgon och sen tänkte jag få igång diffen med.
Jag tänkte fixa lite loggar å lägga upp, det blir två nya drivaxlar i morgon och sen tänkte jag få igång diffen med.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Låter lovande. Nu borde du ha fått drivaxlarna på plats 
Du har inga bilder eller någon mer info angående hur du gjorde elkopplingen till motorn? Har hittat lite på nätet, men det skadar ju inte med lite info från någon som har det färskt i minne..
/David

Du har inga bilder eller någon mer info angående hur du gjorde elkopplingen till motorn? Har hittat lite på nätet, men det skadar ju inte med lite info från någon som har det färskt i minne..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Jag skulle kunna scanna av elschemat å lite ifall du behöver, det är ju så smidigt det kan bli egentligen men det tar ju alltid lite tid att bena ut alla kablar i både bil och motor.
Kablaget behåller du orört på motorn med kablar även till generator och start, sen klipper du kablaget på andra sidan kontaktstyckena på Saab så har du två smidiga kontakter ifall du behöver lyfta ur motorn nångång.
Saker som bromsljussognal osv. Behövs ej.
Jag har inte bara fått dit drivaxeln utan även ställbar diff!
Kablaget behåller du orört på motorn med kablar även till generator och start, sen klipper du kablaget på andra sidan kontaktstyckena på Saab så har du två smidiga kontakter ifall du behöver lyfta ur motorn nångång.
Saker som bromsljussognal osv. Behövs ej.
Jag har inte bara fått dit drivaxeln utan även ställbar diff!

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Det hade du gärna fått göra, elschemat jag har i Saab boken i garaget är ju helt värdelöst. Jag har sparat all motorel, men har nog inte sparat andra delen av kontakten.. Får väl hämta en på skroten.
Det var bra jobbat! Har du byggt om en Mercadiff med styrning av hydraultrycket? (Dom har väl någon sådan variant? )
Då är det bara upp med en film där du gör en ProMod burnout!
/David
Det var bra jobbat! Har du byggt om en Mercadiff med styrning av hydraultrycket? (Dom har väl någon sådan variant? )
Då är det bara upp med en film där du gör en ProMod burnout!

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Vad är det för årsmodell?
Japp det är hydraulisk och jag tänkte sno tryck från seevon men det hade gått åt så stora klumpiga kopplingar så det blev en kopplingscylinder och en ratt att dra åt med.
Jag får väl bjuda på en promodburnout när drivaxelnojjan lagt sig
Japp det är hydraulisk och jag tänkte sno tryck från seevon men det hade gått åt så stora klumpiga kopplingar så det blev en kopplingscylinder och en ratt att dra åt med.
Jag får väl bjuda på en promodburnout när drivaxelnojjan lagt sig

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Körde du med en opel omega a låda ihop med din motor? Är lite sugen på att göra samma sak på min. Har fått för mig att dom lådorna inte håller nå vidare. Men det kanske dom gör. Elen är ju rätt enkel att koppla in beroende på vilka modeller man väljer förstås. antar att du kör med T5 på din. Har läst allt en gång 

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Box och härva är från -96:a 900ng.Dennis M skrev:Vad är det för årsmodell?
Japp det är hydraulisk och jag tänkte sno tryck från seevon men det hade gått åt så stora klumpiga kopplingar så det blev en kopplingscylinder och en ratt att dra åt med.
Jag får väl bjuda på en promodburnout när drivaxelnojjan lagt sig
Det var ju en fiffig lösning på justering

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Nja, drivaxelnojjan grundar väl sig i att jag inte har tid, pengar eller ork att skruva just nu för det är så mycket annat att stå i.
Mer jobb nu efter semestern och sen ska man göra saker med barnen osv. och så ville de att jag skulle komma med citroenen(ja faktiskt!) till sportbilsdagen i västervik, kompisens bröllop osv, osv.
Jag tror att det ska hålla bra med friska axlar faktiskt för det finns ju de som kör med den smala varianten!
Jag råkade dessutom köpa en 50 hk sportbåt som jag inte vet vad jag ska ha den till, någon som vill köpa?
Förresten tänkte jag försöka komma ihåg att scanna i morgon, vad har du för mail?
Mer jobb nu efter semestern och sen ska man göra saker med barnen osv. och så ville de att jag skulle komma med citroenen(ja faktiskt!) till sportbilsdagen i västervik, kompisens bröllop osv, osv.
Jag tror att det ska hålla bra med friska axlar faktiskt för det finns ju de som kör med den smala varianten!

Jag råkade dessutom köpa en 50 hk sportbåt som jag inte vet vad jag ska ha den till, någon som vill köpa?

Förresten tänkte jag försöka komma ihåg att scanna i morgon, vad har du för mail?
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Nja, jag kör en omega B låda med vajerdrivning till hastighetsmätaren från en omega A.Johan_P skrev:Körde du med en opel omega a låda ihop med din motor? Är lite sugen på att göra samma sak på min. Har fått för mig att dom lådorna inte håller nå vidare. Men det kanske dom gör. Elen är ju rätt enkel att koppla in beroende på vilka modeller man väljer förstås. antar att du kör med T5 på din. Har läst allt en gång
A lådan har ju lite dåligt hållbarhetsrykte men B lådan har ju en del tryckt igenom många hundra hästar igenom samt driftat med, båda heter R25(står R25-R28 på omega B då de har samma hus) men man kan se att det skiljer i gjutningen mellan A och B.
R28(står R25-R28 på den med) satt i 3.0v6 och är kraftigare fast frågan är hur mycket då den har samma hus, ingen verkar veta.
R25 från omega B passar direkt på din omega A och drivingen till hastighet flyttar du över och ditt instrument har hastighetssignal till sprutet.
Jag kör med T5 och det enda som skiljer i inkoppling mot vilket styrdon somhelst är hastighetssignalen.
Fint är ju att kablaget sitter färdigt på motorn

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Jaha se där. Jag trodde att det bara var omega a lådan som passade på saab motorerna. Då vart det ju genast lättare att leta låta.
Tack för infon. Ska jag genast åka till skroten och kolla om jag hittar något sådant.

Tack för infon. Ska jag genast åka till skroten och kolla om jag hittar något sådant.

- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Jag har kört en omega b med saab motor och lådan höll för många kamikaze starter fler än t25an utan laddreglering
kör nu en omega b med 3.2l v6a som är turbo konverterad och jag skulle gissa på 5-600 nm som lådan håller bra för. Det man måste göra är att få spakstället stumt annars får man inte i växlarna. Jag satte stag från bak kabt ac växellänkaget ner till växellåds upphängningen.
Däckrök,webervrål,Turbovissel,Bärs

Däckrök,webervrål,Turbovissel,Bärs

Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Håller med, r25 lådan håller ganska länge men har en klen 3a. Ser man bara till att ha snäll utv alt spinn på trean håller den. Men sen är det bmw zf som gäller. Kör med det nu i kombo med saab t5.
Micke
Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Då var det ju det där med koppling med. ska man ta saab original svänghjul eller opelns? och vilken lamell?
Re: MB 300 coupe byte till turbomotor. SEGER!
Ahh nice. Då är det ju enkelt. hehe 
