Tack Jens, ja det vore kul om man fick till en nia den här säsongen! Det skulle hjälpa till att motivera så man orkar fortsätta att utveckla sig själv och bilen.
1. Ja jag har kanske gått ut för hårt med ”full” effekt direkt istället för att stegvis öka som du skriver (skynda långsamt). Problemet är bara att varken jag eller någon av dom andra som brukar vara med mig på racen är direkt duktiga på datorer/mappning så därför har jag förlitat mig på han som bromsar mina bilar och då stannat på en hyfsat normal effekt och kört med den. Känns som att man har massor att lära sig med både mappning och med inställningar på chassiet.
2. Köpte kretskort för loggning i VEMS av Mattias men fick det aldrig att fungera, ska försöka få till det nu innan vi börjar köra igen. Boxen känner inte av att jag monterat kretskortet så därför kan jag inte aktivera den funktionen. Har läst att flera haft samma problem men har tyvärr inte hitta lösningen på det problemet.
3. Bakaxeln har ca 5,20 utväxling om jag räknat rätt (räknat lite grovt genom att snurra på kardan och hjulen) Ska jag starta på 1ans växel måste jag byta utväxling för hjulen snurrar knappt på första växeln, tur jag kör höga hjul för annars skulle bilen toppa typ 150km/h
BMW ZF växellådan ska visst ha den här utväxlingen
1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89
4. Ska försöka se till att få igång loggningen så skickar jag gärna några filer till dig så du kan få analysera dom!
5. Monterar anti roll bar nu så då bör hur mycket bilen sjunker ihop fördelas ut över båda sidor istället för att bilen ”rullar” över på ena sidan. Har justerbara coilovers bak (komp/retur och med ställbar fjäder) som jag ska försöka justera lite på när jag sett hur bilen beter sig med krängaren på plats. Kan ju försöka förspänna fjädrarna lite också och se om bilen blir lite hårdare, eller om jag skulle gå upp ett steg i hårdhet på fjädrarna? Gick ner ganska mycket i hårdhet i och med att bilen var stenhård från början och knappt reagerade alls bak. Man kanske även behöver se över fjädringen fram precis som du skriver, får testa och se hur det här fungerar först.
Tusen tack för dina tips och ditt erbjudande om att analysera loggar, guld värt! Ska försöka be någon filma starterna om det blir någon körning på Lunda den 21a Maj
Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook:
https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64