Sida 9 av 17

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v

Postat: mån apr 11, 2016 11:40 am
av Kim Norgren
Dåligt med uppdateringar på ett tag...

Bottendelen är ihop och toppen ligger nyrenoverad bredvid och ska väl monteras i veckan
Lackat detaljer i framvagnen och monterat tillbaka dessa (blev i alla fall bättre än vad det var :lol: )
Lackat rör-ramen fram
Äntligen fått hem en efterlängtad krängare som vi ska montera bak för att unvika att bilen rullar över så mycket i starten

Bild

Bild

Bild

OBS! Endast testat på bilden för att se hur den kommer se ut, ska anpassas på längden och sedan helsvetsas innan montering
Bild

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera krängare ba

Postat: mån apr 18, 2016 9:12 am
av Kim Norgren
Har påbörjat lite mätning för att montera krängaren bak men har kört fast lite, ni som läser här får gärna fylla på med tips antingen här eller i min nystartade tråd för den aktuella frågan: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 51#p656451

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera krängare ba

Postat: ons apr 20, 2016 6:19 pm
av Kim Norgren
Håller som sagt på och ska montera krängare på Kadetten men har fortfarande lite funderingar på hur/vad man får och framförallt kan göra när man inte kan bygga exakt enligt instruktionen...

Instruktionen visar att man ska montera det nedre fästet på det befintliga fästet för fyrlinken men det går inte på min bil om jag ska ha den vinkeln på armarna som instruktionen visar, monterar jag så kommer armarna slå i ramen vid rörelse uppåt. Ända chansen som jag ser det är att flytta ut nedre fästet ut på bakaxelröret och flytta ut armarna lika långt. Allt ok så långt tror jag?

Instruktionen visar att man ska ha 3"-4" i cc mellan hålet i nedre fästet och hålet i armarna (där uniball ska skruvas fast). Problemet är att ramen går så jäkla högt så det är I princip omöjligt, då får jag hissa axeln så mycket att hjulen tar i hjulhusen :thumbdown:

Kan man köra med större avstånd och med så långa "stag" mellan fästpunkterna som krävs eller ska man försöka bygga någon form av distans på ramen och fästa krängaren i det närmare bakaxeln och då köra med kortare avstånd/"stag"?

Någon som har koll på detta?

Bild

Bild


Bild

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: tor apr 21, 2016 11:46 am
av Kim Norgren
Ursäkta den otroligt dåliga bilden men här ser man på ett ungefär hur jag tänkte mig en distans för att flytta ner röret för att få till kortare avstånd mellan nedre fästpunkten och hålet i armarna för "staget" med uniballs.
Tänkte i så fall bygga detta i samma dimension som ramen är byggd i och svetsa fast i den befintliga ramen.

Kan man bygga så?

Bild

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: tor apr 21, 2016 8:06 pm
av Robban76
Ingen expert inom området men ser inte någon nackdel med längre stag. Stål är ju rätt hårt så någon fördröjning lär det väl inte bli.

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: fre apr 22, 2016 8:20 am
av Kim Norgren
Tack för ditt svar! Tänkte mer på om det inte blir tillräckligt hållbart om man tar för långa stag, men jag kanske underskattar hållbarheten i stålet?

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: fre apr 22, 2016 1:04 pm
av Robban76
Är du osäker så köp kraftigare rör :)

Edit
Hittade detta kitt med längre stag än de du har.

http://chassisengineering.com/index.php ... duct_id=28

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: sön apr 24, 2016 12:26 am
av Kim Norgren
Hehe ja jag var inne på samma linje men vet inte om det fungerar. Alltså jag har tillräckligt långa stag för dom levereras långa (typ 250-300mm) men vet inte om jag vågar ha så långa. Lite fundersam om man kan köra med helgjutet istället om nu det hjälper?

Bild

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: sön apr 24, 2016 5:49 am
av Robban76
Nu mins jag inte mycket från skolbänken. Men om jag minns rätt så är rör starkare en en solid stång.
Men det finns förhoppningsvis någon annan här som kan detta bättre än mig.

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: mån apr 25, 2016 8:16 am
av Kim Norgren
Ja det kanske stämmer? Det hade jag inte en aning om i alla fall!
Tack för att du säger till så jag inte försämrar hållfastheten i tron om att förbättra den :wink:

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: sön maj 01, 2016 8:58 am
av MickeK
Några framsteg i bakvagnsbygget?

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: ons maj 04, 2016 8:21 am
av Kim Norgren
Nja det går trögt, lite tid och dåligt med motivation för tillfället :thumbdown: Planen var att bilen skulle vara helt färdig nu men det är den inte :wink:
Första deltävlingen i Streetrace SM om lite drygt två veckor och i det här tempot blir det svårt att hinna färdigt tills dess!

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: ons maj 04, 2016 8:57 am
av Jens Gustavsson
håller tummarna för att detta ska bli din sesong då du kommer ned på en nia :thumbright: några tipps!

1 börja med ett ganska lågt laddtryck, ca 1.3 bar och få alla små detaljer att fungera bra först innan du börjar jaga tider riktigt hårt. tror du kommer köra PB ganska direkt redan på det trycket bara växlarna och starten lirar :thumbright: sen öka lite i taget.... Skalmans "skynda långsamt" visdoms ord fungerar :thumbright:

2 se till att loggningen fungera och analysera var repa och fin justera lamda och kolla hur tid mellan växligar , uppbyggnad av ladd mellan växlar och starten ser ut.

3 testa olika start tekniker, många gånger så va det snabbare för mig då jag körde koppling att ha bara ca 0.3 bar ladd i starten (bryt bara soppan) och justera start varvet uppåt istället. men det beror nog på vad man har för koppling och utväxling på ettan (första växeln). prova att starta på ettan också. (vad ärr det för utväxling på växlarna i din låda och bak?)

4 skicka en logg på en repa med mailen så kan jag analysera den och komma med mer tips.


5 försök justera chassit så det ser mindre dramatiskt ut i starten. hårdare dämpare bak och fram och kanske hårdare fjädrar fram?


mvh jens

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: tor maj 05, 2016 5:31 pm
av Jens Gustavsson
glömde säga be en polare filma med en skaplig kamera med slowmotion så kan vi kolla starterna sen :thumbright:

Re: Opel Kadett Overload Racing B230 8v (montera anti roll b

Postat: mån maj 09, 2016 12:14 pm
av Kim Norgren
Tack Jens, ja det vore kul om man fick till en nia den här säsongen! Det skulle hjälpa till att motivera så man orkar fortsätta att utveckla sig själv och bilen.

1. Ja jag har kanske gått ut för hårt med ”full” effekt direkt istället för att stegvis öka som du skriver (skynda långsamt). Problemet är bara att varken jag eller någon av dom andra som brukar vara med mig på racen är direkt duktiga på datorer/mappning så därför har jag förlitat mig på han som bromsar mina bilar och då stannat på en hyfsat normal effekt och kört med den. Känns som att man har massor att lära sig med både mappning och med inställningar på chassiet.

2. Köpte kretskort för loggning i VEMS av Mattias men fick det aldrig att fungera, ska försöka få till det nu innan vi börjar köra igen. Boxen känner inte av att jag monterat kretskortet så därför kan jag inte aktivera den funktionen. Har läst att flera haft samma problem men har tyvärr inte hitta lösningen på det problemet.

3. Bakaxeln har ca 5,20 utväxling om jag räknat rätt (räknat lite grovt genom att snurra på kardan och hjulen) Ska jag starta på 1ans växel måste jag byta utväxling för hjulen snurrar knappt på första växeln, tur jag kör höga hjul för annars skulle bilen toppa typ 150km/h :lol:

BMW ZF växellådan ska visst ha den här utväxlingen
1:an 4,20
2:an 2,49
3:an 1,66
4:an 1,24
5:an 1,00
R 3,89

4. Ska försöka se till att få igång loggningen så skickar jag gärna några filer till dig så du kan få analysera dom!

5. Monterar anti roll bar nu så då bör hur mycket bilen sjunker ihop fördelas ut över båda sidor istället för att bilen ”rullar” över på ena sidan. Har justerbara coilovers bak (komp/retur och med ställbar fjäder) som jag ska försöka justera lite på när jag sett hur bilen beter sig med krängaren på plats. Kan ju försöka förspänna fjädrarna lite också och se om bilen blir lite hårdare, eller om jag skulle gå upp ett steg i hårdhet på fjädrarna? Gick ner ganska mycket i hårdhet i och med att bilen var stenhård från början och knappt reagerade alls bak. Man kanske även behöver se över fjädringen fram precis som du skriver, får testa och se hur det här fungerar först.

Tusen tack för dina tips och ditt erbjudande om att analysera loggar, guld värt! Ska försöka be någon filma starterna om det blir någon körning på Lunda den 21a Maj :thumbright:

Mvh